۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۷۲۱۴۷۴
یادداشت؛

شکستی دیگر برای آمریکا و غرب

شکستی دیگر برای آمریکا و غرب
از نگاه کارشناسان سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر جریان مقاومت اسلامی از نفوذ مهمی در میان ملت عراق برخوردار است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بالاخره پس از گذشت یکسال و اندی از بروز بحران های متعدد سیاسی در عراق که با دخالت سفارتخانه های غربی به ویژه سفارت آمریکا در عراق و بازیگران آنها در تشدید بحرانهای این کشور رقم خورد، با انتخاب عبدالطیف رشید به عنوان پست ریاست جمهوری عراق، و سپس معرفی محمد شیاع السودانی برای تشکیل کابینه دولت، چشم انداز روشنی برای ایجاد آرامش در فضای سیاسی عراق با تقویت جبهه مقاومت و تضعیف جریان متجاوز غربی به وجود آمده و امیدهای تازه ای را برای برون رفت از بحرانها ایجاد نموده است.

1. عبدالطیف رشید از اهالی کردستان عراق که طبق قانون اساسی این کشور در سمت ریاست جمهوری قرار گرفته است، فردی نزدیک به جبهه مقاومت و از حامیان این جریان می باشد و در عین حال برخلاف رویکرد تجزیه طلبان کرد، هرگز به دنبال تشکیل دولت و کشور مستقل کردی نبوده است. این در حالی است که از مدتها پیش با نفوذ و تحریک رژیم صهیونیستی در کردستان عراق، برخی گروه های تجزیه طلب در این منطقه تحرکاتی را در منطقه ایجاد نموده اند و جدیدترین آن تحرکات آنها در وقایع اخیر در مناطق مرزی شمال غرب ایران و ایجاد اغتشاش در این مناطق بوده است. انتخاب عبدالطیف رشید در پست ریاست جمهوری عراق تا حدود زیادی می تواند این تحرکات را تضعیف نموده و دغدغه جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحرکات تجزیه طلبانه این جریانات را برطرف نماید. از سوی دیگر با توجه به رویکرد نزدیک عبدالطیف رشید به محور مقاومت، انتخاب وی می تواند ضمن تقویت جریان مقاومت در عراق، ناامنی های بوجود آمده از سوی دست پروردگان آمریکا و غرب در این کشور را از میان بردارد.

2. پس از انتخاب عبدالطیف رشید به عنوان رئیس جمهور عراق، وی بلافاصله محمد شیاع السودانی را برای تشکیل کابینه دولت عراق معرفی کرد. شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی احزاب و جریانهای شیعی عراق (به جز جریان صدر) به شمار می رود. اتفاق نظر اکثریت جریان شیعی در عراق بر روی السودانی موجب افزایش قدرت وی در فائق آمدن بر ناآرامی ها و بحرانهای عراق خواهد بود. ضمن آنکه وی نیز برخلاف جریان صدر دارای رویکرد نزدیک به جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران می باشد.

3. جریان مقتدی صدر از مخالفان سرسخت این دو گزینه بوده است از این رو از یکماه پیش طرفدارانش با اشغال ساختمان پارلمان عراق سعی کردند مانع از تشکیل دولت جدید در عراق شوند. اخیرا نیز قبل از انتخاب رئیس جمهور عراق، جریان صدر تهدید کرده بود با تجمعات خیابانی مانع از برقراری نشست تعیین پست ریاست جمهوری خواهد شد؛ اما برخلاف میل آنان نشست برگزار و عبدالطیف رشید با احراز آرای اکثریت در دور دوم انتخاب گردید. این وقایع بار دیگر نشان داد محور مردمی مقاومت همواره پیروز میدان خواهد بود و اشغالگران و مخالفان جریان مقاومت از حمایت مردمی برخوردار نیستند. جریان صدر به ویژه از زمانی که با جریان مقاومت درافتاد و در صدد خلع سلاح الحشد الشعبی برآمد نقش خود را در تحولات عراق از دست داد.

4. از نگاه کارشناسان سیاسی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر جریان مقاومت اسلامی از نفوذ مهمی در میام ملت عراق برخوردار است. جمهوری اسلامی همواره خواستار تشکیل دولت مردمی و ضد استکباری در عراق و پایان اشغالگری آمریکا در این کشور بوده است. آمریکا تصور می کرد با به راه انداختن اغتشاشات داخلی در ایران می تواند مانع از نفوذ ایران و تشکیل دولتی همسو با جریان مقاومت در عراق گردد اما انتصابات جدید عراق نشان داد آمریکا ضعیف تر از آن است که سرنوشت ملتهای منطقه را تعیین نماید. این تحولات شکستی دیگر برای آمریکا و غرب و پیروزی دیگر برای جریان مقاومت به شمار می رود.

محمد ملک زاده

ارسال نظرات