۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۲۹۱۶۹
حجت الاسلام وثوق‌زاده:

در اندیشه امامین انقلاب نظام حکمرانی باید اسلامی باشد

در اندیشه امامین انقلاب نظام حکمرانی باید اسلامی باشد
پژوهشگر حوزه علوم و فقه سیاسی گفت: در اندیشه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب این نظام بایستی برخاسته از اسلام باشد؛ چرا که رهبر معظم انقلاب فرمودند اسلام این ادعا را دارد که می‌تواند ارکان یک نظام اجتماعی را بنا کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی حکمرانی از منظر آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) دفتر قم برگزار شد.

حجت الاسلام حسن وثوق زاده با ارائه و بیان ارکان حاکمیت گفت: ارکان حکمرانی از نظر مقام معظم رهبری چند مورد است. رکن اول حکمرانی که در نظام ولایت حکمرانی می‌کند و اذن از ولی دارد که در واقع ماذون از خداوند است. شخص حاکم جایگاه و صفاتی معنوی را دارا است که چنین نگاهی در غرب به حکمرانی وجود ندارد.

وی افزود: رکن بعدی الگوها، نظام ها و سازوکارها است که از معارف دین استنباط می شود. الگو به همان معنایی است که حضرت آقا فرمودند؛ یعنی مسیر و نقشه راهبردی و ریل گذاری. مانند سند الگوی پیشرفت و تاکید روی آن داشتند.

وی با ضرورت وجود نظامات گوناگون برای شکل گیری حاکمیت عنوان کرد: نظام نیز به معنای نظام های دینی مانند نظام فرهنگی، نظام اقتصادی و نظام سیاسی است. در اندیشه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب این نظام بایستی برخاسته از اسلام باشد؛ چرا که رهبر معظم انقلاب فرمودند: اسلام این ادعا را دارد که می‌تواند ارکان یک نظام اجتماعی را بنا کند.

پژوهشگر حوزه علوم و فقه سیاسی با بیان این مساله که در نظام و اندیشه حکمرانی ساز و کار ها همان فرآیندهای اجرایی هستند و بایستی به گونه ای باشد از بر مبنای منابع اسلامی استخراج شده باشد نه مانند مفاهیم غربی که نگاهی التقاطی و ابزاری به انسان ها دارد گفت: متاسفانه نظام های امضا مخلوط هستند و باید اصلاح شود. حضرت آقا در بیاناتشان در تاریخ فرمودند که آرمان ها کهنه نمی شود بلکه ما باید ساز و کار ها را نو کنیم.

وی ادامه داد: رکن بعدی نهادها و ساختارها است. منظور از نهاد سازی و ساختار سازی به تعبیر رهبر معظم انقلاب این است که مفاهیم اسلامی را اجرایی کند و اعم از دولتی و غیردولتی است. ایشان می فرمایند: نهضت متناسب با حرکت خودش نهادهای جدید ایجاد کند.در حال حاضر به توصیه ایشان بایستی این ساختار ها بر اساس مبانی غنی اسلامی باید دگرگون بشوند و اصلاح اساسی صورت بگیرد.

حجت الاسلام وثوق زاده در پایان گفت: ما باید تلاش کنیم این مفهوم حکمرانی را از منظر رهبر معظم انقلاب که در امتداد اندیشه حضرت امام است، ابتدا بفهمیم و به سمت اجرایی شدن پیش ببریم تا انقلاب اسلامی به سرمنزل مقصود خود برسد.

 

ارسال نظرات