۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۳۰۳۷۵
در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد؛

همایش روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح

همایش روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح
همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی با حضور آیت الله رجبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی صبح امروز در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این همایش آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام سید محمدصادق موسوی نسب دبیر علمی همایش و حجت الاسلام سیدنقی موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم به سخنرانی پرداختند.

آیت الله رجبی در این همایش اظهار داشت: خداوند عالم هستی و عالم مشهود را برای این خلق کرد که زمینه خلقت احسن المخلوقین، یعنی انسان فراهم شود و انسان نیز به این دلیل خلق شد که امتحان شده و نیکوکارترین آنان ظهور و بروز پیدا کنند و این همان هدف از آفرینش الهی است.

وی در ادامه افزود: تلاش هایی که در تعلیم و تربیت رشته علوم تربیتی انجام می گیرد باید به این سمت و سو و هدف باشد که در صدد هستیم تا انسان ها را به این مرحله برسانیم که استعدادهای آنان شکوفا شده و در راستای اهداف خلقت خویش به پیش روند.

همایش روز تربیتی و تربیت اسلامی با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی برگزار

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: برخی از استعدادهای انسان همانند استعداد غریزه از آن استعدادهایی هستند که به صورت طبیعی شکوفا می شوند؛ اما برخی از استعدادهای انسان، استعدادهایی هستند که نیاز به شکوفا شدن دارند و در امور تربیتی باید به دنبال شکوفا شدن استعدادهایی بود که در درون انسان وجود داشته؛ اما هنوز شکوفا نشده اند.

آیت الله رجبی در ادامه ابراز کرد: باید در جهت دهی استعدادهای انسان و شکوفا سازی استعدادهای درونی آن تلاش و کوشش شده و استعدادهای افراد و خصوصیات آنان شناسایی و اخراج شوند و طبق نقشه راهی که ائمه علیهم السلام برای ما ترسیم کردند، حرکت کنند.

حجت الاسلام موسوی نسب در ادامه این همایش اظهار داشت: اساس حرکت انبیا و بعثت رسول گرامی اسلام بر تربیت انسان ها استوار بوده است که این امر در آیات مختلف قرآن کریم، روایات و سیره عملی معصومان علیهم السلام کاملاً قابل مشاهده است.

وی در ادامه افزود: حرکت در مسیر تربیت، حرکتی الهی است و نزدیکترین موضوع به حرکتی که اولیاء و انبیای الهی داشتند، موضوع تربیت است و حتی مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام گرفته است که اگر علوم در مسیر تربیت انسان قرار گیرند علوم درستی خواهند بود و باید علوم اسلامی به شاهراه تربیت ختم شود؛ چراکه در غیر این صورت بیراهه ای بیش نخواهد بود.

دبیر همایش روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی ابراز کرد: می توان چنین ادعا کرد که مسئله ای که در این همایش ها بررسی می شود، از مسائل بسیار مقدس است و ما باید خدا را شاکر باشیم که چنین توفیقی حاصل شده است تا اندیشه و مطالعات خود را در زمینه تربیت اسلامی سروسامان دهیم.

همایش روز تربیتی و تربیت اسلامی با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی برگزار

در ادامه این همایش حجت الاسلام موسوی با اشاره به ویژگی های تربیتی آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیت الله مصباح این بود که وی دارای مبانی مشخص و معین بود و این گونه نبود که بنیان های نظریه خود را از دیگران اقتباس کند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه های مهم اندیشه علامه مصباح این است که شناخت دقیقی از علوم اسلامی داشت و با جامعه شناسی و علوم تربیتی آشنا بوده و از درک درستی از علوم اسلامی مدرن در زوایای مختلف برخوردار بود.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: جمع فقه و فلسفه و تفسیر و فلسفه توسط آیت الله مصباح ابزار خوبی برای اسلامی‌سازی علوم فراهم کرده بود و آیت الله مصباح در تفسیر همان گونه عمل می‌کرد که در عرفان عمل می کرد و علم حقوق و فلسفه و دیگر علوم را در کنار هم دیده و همه آنها را در علوم اسلامی به کار می بست.

ارسال نظرات