۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۴۵۹۴
رییس مرکز تخصصی حقوق قضای اسلامی؛

رهبر معظم انقلاب به حوزویان درس استقلال داد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق قضای اسلامی با اظهار تعجب از پیشنهاد اعطای مدرک دکترای افتخاری به رهبر معظم انقلاب گفت: دکترای افتخاری در مقایسه با مرتبه علمی رهبر معظم انقلاب قابل پیشنهاد شدن نیست که ایشان بپذیرند، اجتهاد و فقاهت مرتبه بالاتری از دکتری است.
حجت الاسلام عباس رفعتي


حجت‌الاسلام عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی حقوق قضای اسلامی با اظهار تعجب از پیشنهاد اعطای مدرک دکترای افتخاری از سوی رییس دانشگاه تهران به رهبر معظم انقلاب گفت: مدرک دکتری دانشگاه در مقایسه با مرتبه علمی رهبر معظم انقلاب قابل پیشنهاد شدن نبود.

وی افزود: عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی رهبر معظم انقلاب حاوی درس های ارزنده ای برای طلاب علوم دینی است تا به توصیه ایشان مستقل باشند و براساس ارزش‌های حوزه حتی در اعطای مدارک علمی از عناوین خود استفاده کنند.

معاون سابق آموزش حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امتناع رهبر انقلاب از دریافت مدرک دکتری پیامی است به دانش آموختگان حوزه که در صدد به دست آوردن عناوین دانشگاهی نباشند و بدانند که عناوین حوزوی از ارزش، اعتبار و جایگاه بالاتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام رفعتی با بیان این‌که در اصل این پیشنهاد قدری متعجب شدم، تصریح کرد: دکترای افتخاری در مقایسه با مرتبه علمی رهبر معظم انقلاب قابل پیشنهاد شدن نیست که ایشان بپذیرند، اجتهاد و فقاهت مرتبه بالاتری از دکتری است.

وی سپس طلابی که وارد دانشگاه می شوند را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول کسانی هستند که به خاطر فعالیت فرهنگی و تبلیغ دین وارد دانشگاه می شوند و هدفشان مدرک گرفتن نیست، دسته دوم متأسفانه گول عناوین پرطمطراق دانشگاهی را خورده اند و دسته سوم که بخش اندکی را شامل می شوند به خاطر کسب علومی که در حوزه تدریس نمی‌شود به دانشگاه می روند.

رییس مرکز تخصصی حقوق قضای اسلامی اضافه کرد: سطح علمی حوزه در رشته های علوم انسانی و اسلامی بسیار بالاتر از دانشگاه است مگر رشته هایی مانند پزشکی که در حوزه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام رفعتی با بیان این‌که به شورای عالی حوزه پیشنهاد کردم عناوین حوزوی با تعریف مشخص جایگزین عناوین دانشگاهی شود که تاکنون تحقق نیافته است، اظهار داشت: امروز پس از گذشت 31 سال از انقلاب و با حضور روحانیت در صحنه های مختلف به خصوص حضور پر رنگ روحانیت در جامعه اسلامی و نه تنها در ایران باید مدارک حوزوی تعریف و جایگاه خاصی پیدا کند.

وی در ادامه خواستار ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط وزارت علوم و نهادهای مرجع تأیید مدارک به همه نهادهای دولتی و غیر دولتی مبنی بر این‌که مدرک حوزه معادل نبوده، بلکه مدرک رسمی و برخودار از تمامی امتیازات مدارک دانشگاهی است، شد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر این مصوبه از سوی وزارت علوم ابلاغ شود، انگیزه عده اندکی که به خاطر عناوین و مدارک رسمی تر به دانشگاه می روند کاملاً منتفی شده و برخورد دو گانه ای از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی به وجود نمی آید.

حجت‌الاسلام رفعتی در پایان گفت: با فضاسازی و بسترسازی مناسب عناوین جدیدی ابداع و در عین حال که رسمیت دارد جایگزین عناوین دانشگاهی شود و همه نهادهای دولتی نیز آن را به رسمیت بشناسند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات