۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۷۴۶۸۰۱

فرجام شوم یک مدعی تحول‌خواهی

فرجام شوم یک مدعی تحول‌خواهی
حجت الاسلام اکبرنژاد با فهم نادرست از تحول، الزامات و بایدها و نبایدهای آن وارد گود تحول خواهی شده و امروزه پس از مدتی متحیر از حوزه های علمیه، مسیر حاشیه سازی را در پیش گرفته است.

فرد چاقی را تصور کنید که 80 کیلو اضافه وزن دارد و استخوان های وی نیز در اثر این اضافه وزن آسیب داده و همچنین در نگاه فاقد تناسب اندام است. هم این فرد چاق می داند نیاز به تلاش برای کم کردن وزن خود دارد، هم پزشکان او را به این امر توصیه کرده اند و هم خانواده فرد مصر هستند تا کم کردن وزن و رژیم اتفاق بیافتد. حال در این میان شخصی از سر دوستی با فرد مورد مثال ما با هیجان و زیبایی وارد گفتگو می شود و بیش از بقیه به او می گوید که باید وزنت را کم کنی و گزینه هایی را به عنوان راه پیش پای فرد مذکور می گذارد.

در ادامه تصور کنید پس از اینکه این فرد چاق فقط 20 کیلو از وزن اضافه خود را کم کرده و پایین تر از حد انتظار ظاهر شده، مورد شماتت همان دوست قرار گیرد؛ در حالی که پزشکان و خانواده فرد مورد مثال با اینکه او را تحسین نمی کنند اما سرزنشی نیز عرضه نمی کنند. در ادامه این دوست خیرخواه ناامید می شود و علاوه بر شماتت وزن بالا، دماغ و دهان و سایر داشته های وجودی وی را به سخره گرفته و همه را مورد سرزنش قرار می گیرد.

اگر این رفتار این دوست، سبب توقف درمان فرد چاق مذکور نشود، بدون شک مورد بغض او قرار خواهد و این دوستی عاقبت نیکی نخواهد داشت.

با نگاه به اینکه در مثل مناقشه و سختگیری راه ندارد، از ما بپذیرید به شخصی دوست و خیرخواه اشاره کنیم که ابتدای امر، به امر ضروری تحول در حوزه مانند بزرگان، علما و خانواده حوزه علمیه توجه ویژه داشت و از طریق امکانات ارتباطی دوران امروز این توجه را برای طلاب و روحانیون عرضه داشت. فردی که با قرارگرفتن در پشت مطالبه به حق تحول 20 کیلو کندن وزن اضافه و حرکت به سمت تحول را ندید و مورد شماتت قرار داد و پس از چندی داشته های وجودی حوزه های علمیه مانند، تراث گذشته، علمای ربانی، بزرگان حی و تلاش های ستادی در راستای تحول را نادیده گرفت.

حجت الاسلام اکبرنژاد با فهم نادرستی که از تحول، از خود نشان می دهد وارد گود تحول خواهی شده و پس از زیر سؤال بردن همه تراث و اندوخته های ارزشمند بزرگان، علمای سلف و روحانیت معظم، امروزه پس از مدتی متحیر از حوزه های علمیه است و مسیر حاشیه سازی را دنبال می کند.

همانطوری که در مثال ما پزشکانی هستند تا روند درمان و کاهش وزن را پیگیری و آسیب شناسی کنند بزرگانی نیز با چشمان باز مسیر تحولی حوزه علمیه را پیگیری می کنند و حتی اگر بزرگی چشمش را به روی مسأله ای بسته باشد می توان از راه خودش چشم آن را باز کرد نه اینکه به گونه ای عمل شود تا چشمان او را کور کرد.

شایان ذکر است، عملکرد برخی مدعیان تحول و انقلابی گری غیر عقلانی و غیر منطقی در حوزه، مسیر تحقق تحول و مطالبات بحق مراجع عظام تقلید و دلسوزان را دچار مشکلات عدیده ای کرده و خسارات و هزینه های زیادی را به همراه داشته است.

ارسال نظرات