۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۴۸۷۳۱
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی مطرح کرد؛

از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری تا آفت کپی برداری

از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری تا آفت کپی برداری
استاد حوزه ضمن ابراز گلایه از مقاله سازی و کتاب سازی به عنوان آفت روزگار فعلی گفت: یکی از آفت های روزگار ما کپی برداری از مطالب دیگران و مقاله سازی و کتاب سازی بدین طریق است که متأسفانه بعضاً رواج هم دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی طی سخنانی در گعده نویسندگان حوزوی که به همت مجموعه «فکرت» در مؤسسه شناخت قم برگزار شد، اظهار داشت: پیش از برعهده گرفتن مسئولیت معاونت فرهنگی و هنری در دفترتبلیغات اسلامی به خصوص در بحث انتشار نشریات مختلف در سالهای دهه شصت، در عرصه هایی چون داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، شعر و ادبیات، نقد فیلم، کارگردانی، نقاشی و ... آموزش هایی دیده ام.

وی افزود: این توفیق را داشتم که بین سال های ۶۲ تا ۶۵ از محضر اساتید شاخص ادبیات و فرهنگ و هنر کشور همچون مرحوم نادر ابراهیمی، مرحوم سپانلو، مرحوم صفدر تقی زاده، ناصر تقوایی و ... بهره مند شوم ضمن آن که بحث کارگردانی سینما را پیش مسعود کیمیمایی و ناصر تقوایی در تهران آموختم و مجموعه اینها به من در عرصه نشریه داری و فعالیت فرهنگی بسیار کمک کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی بر لزوم شناخت درست اقتضائات کار هنری و رسانه ای از جمله در زمینه نشریه داری تأکید کرد و گفت: برای جا اُفتادن کار یک نشریه لازم است که سردبیر آن خودش مهارت وآگاهی های لازم را در عرصه های مختلف داشته باشد و این توانمندی را در کار تیمی نیز لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته در این عرصه آن است که مثلاً اگر می خواهید نشریه ای برای خانواده منتشر کنید، قرار است درباره چه موضوعاتی و برای چه مخاطبی مطالب را آماده و عرضه کنید. مساله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال مطالب و محتواهایی باشید که در دیگر نشریات دیده نمی شود تا مخاطب تشنه دریافت آن ها باشد.

استاد حوزه بیان داشت: از جمله رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اولاً درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه ای داشته باشند و ثانیاً هم این که بر اساس توانمندی ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد.

وی گفت: نکته مهم دیگری که نویسندگان باید به آن توجه کنند ناظر به بحث خودمانی نوشتن و ساده نویسی برای مخاطب است و توصیه بنده این است که به جای توجه بیش از حد بر نگارش یادداشت فنی، فکرتان را آزاد کنید و از دل‌مشغولی ها بنویسید.

استاد حوزه افزود: مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند جامعه ای که در آن هنر و ادبیات و شعر و داستان و... وجود نداشته باشد، آن جامعه تهی است و لذا این مسئله نشان دهنده اهمیت مباحث و مظاهر فرهنگ و هنر در یک جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی بیان داشت: سبک شما بیانگر شیوه نوشتن شماست کما این که به عنوان مثال نثر جلال آل احمد در آثارش متفاوت از دیگر نویسندگان است.

وی گفت: اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم.

استاد حوزه در خاتمه افزود: یکی از آفت های روزگار ما کپی برداری از مطالب دیگران و مقاله سازی و کتاب سازی بدین طریق است که متأسفانه بعضاً رواج هم دارد.

ارسال نظرات