۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۵۱۴۶۵
صدور انقلاب ۱۵؛

اندیشه صدور انقلاب اسلامی و حکومت آخرالزمانی

اندیشه صدور انقلاب اسلامی و حکومت آخرالزمانی
آرا و نظرات حضرت امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی و دیدگاه های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران شاخص و معیاری برای رسیدن به مبانی صدور انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی ایران برپایه ایدئولوژی دینی صدور انقلاب است، انقلاب اسلامی به مثابه فرهنگ، ایدئولوژی و کالای فکری فرض شده که قابلیت صدور به کشورها دیگر را دارد اما چگونه می توان انقلاب را به دیگر کشورها صادر کرد؟ برای پاسخ دقیق تر به این سئوال ابتدا باید مقصود و معنای صدور انقلاب روشن شود، آرا و نظرات حضرت امام خمینی(ره) معمار انقلاب اسلامی و دیدگاه های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران شاخص و معیاری برای رسیدن به پاسخ است؛ مبانی نظریه صدور انقلاب اسلامی برگرفته از تعالیم و معارف اسلامی است.

صدور انقلاب و اسلام جهانی 

اسلام دین جهانی و عمومی و پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله خاتم انبیا است و نصوص قرآنی فراوانی در این زمینه وارد شده است؛ خداى متعال در آیه 28 سوره «سبأ» مى‌فرماید: «ما تو را نفرستادیم مگر براى همه مردم جهان، در حالى که همگان را به پاداشهاى بزرگ الهى بشارت مى دهى و از عذاب الهى انذار مى کنى ولى اکثر مردم از این معنى بى خبرند»، محتواى آیه مانند آیه 1 سوره «فرقان» است که مى‌فرماید: «جاوید و پر برکت است خداوندى که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا همه جهانیان را انذار کند» و مانند آیه 19 سوره «انعام» که مى‌فرماید: «این قرآن بر من وحى شده تا شما و همه کسانى که این سخن به آنها مى رسد را انذار کنم».

صدور انقلاب و عدالت خواهی اسلام

بنابر روایت نبوی پایه جهان هستى بر عدالت نهاده شده و جامعه انسانی نیز براساس عدالت شکل گرفته است. ممکن است ظلم در مدت کوتاهی منافع شخص یا کشورى را تأمین کند ولى اثرات منفی آن در دراز مدّت قابل انکار نیست؛ امام على(ع) عدل را شالوده قوام جهان بیان کردند و آبادانی کشورها را منوط بر عدالت می داند.

آیات فراوانی هدف از ارسال انبیا را اقامه قسط و عدل معرفی کرده است؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ»؛ براین اساس اصل عدالت ویژه منطقه خاصی و یا صرفاً منحصر به قوم و ملت خاصی تعریف و منظور نیست.

اندیشه صدور انقلاب و حکومت آخرالزمانی

با قیام حضرت حجت علیه‌السّلام ظلم و ستم رو به زوال و جای خود را به عدل و داد می‌ دهند؛ عدالت اجتماعی فراگیر و ثمره تلاش انبیاء و اولیاء در طول به ثمر خواهد نشست و مردم  جهان طعم شیرین عدالت را خواهند چشید؛ امام زمان (علیه‌السّلام) بعد از تولد چنین دعا کردند: «... اللهم انجز لی ما وعدتنی و اتمم لی امری و ثبت وطاتی و املا الارض لی عدلا و قسطا؛ خداوندا! آنچه را که به من وعده دادی محقق ساز و امر مرا به کمال برسان و گام‌های مرا استوار بدار و زمین را به وسیله من از عدل و داد پر ساز» در احادیثی که درباره قیام مهدی علیه‌السّلام آمده است دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر اعتقادی به‌ اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن مورد تاکید قرار نگرفته است؛ علت این امر را باید در نیاز عمده جامعه بشری به برقراری عدالت و گسترش دادگری در این زمان دانست.

یکی از ویژگی های اساسی اندیشه سیاسی شیعی مسئله انتظار دولت جهانی حضرت مهدی(عج) است که عدالت را در سراسر جهان حاکم می کند، امید به موعود برای استقرار نظم عادلانه جهانی در میان شیعه ماهیتی دفاعی دارد و هدف است؛ شیعه به دنبال حکومت جهانی مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و زمانیکه انقلاب اسلامی ایران پیروز شد به نوعی آرزوی مشتاقان عدالت خواهان جهان برآورده شد و خیلی از متفکران انقلاب اسلامی ایران اعتقاد دارند که این انقلاب مقدمه ای برای انقلاب بزرگ حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.

صدور انقلاب و حمایت از مظلومان

حمایت از ملت های محروم و مستضعف، که از جمله اهداف فراملی انقلاب اسلامی است و ریشه در آموزه های دینی دارد؛ قرآن کریم می فرماید: «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً؛ چرا در راه خدا و به خاطر مردان و زنان و کودکان ناتوانی که می گویند: ای پروردگار ما، ما را از این قریه ستمکاران بیرون آر و از جانب خود یار و مددکاری قرار ده، نمی جنگید؟».

امام خمینی (ره) در رابطه با حمایت از مستضعفان فرمودند: «اسلام برای نجات مستضعفان آمده است»؛ «اسلام برای همین مقصد آمده است و تعلمات اسلام برای همین آمده است که مستکبرین در زمین نباشند و نتوانند مستضعفین را استعمار کنند.»؛ امام خمینی(ره) حمایت از ملت های محروم را در ردیف اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرده و می فرمایند: «من به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران باتمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان درسراسر جهان سرمایه گذاری می کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان رابه پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلو جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت وپول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه ریزی کنیم، ماباید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسایل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم.

ارسال نظرات