۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۵۹۳۵۱
حجت الاسلام و المسلمین کیوانی مطرح کرد؛

سیره عرفانی امام خمینی در بحران های انقلاب اسلامی

سیره عرفانی امام خمینی در بحران های انقلاب اسلامی
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مهم رهبری امام خمینی(ره) در مدیریت انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بحران های زمان جنگ هرگز امام راحل را مضطرب نکرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله کیوانی هفشجانی نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تفاوت بین عارف و انسان‌های خوب را مطرح کردن خیلی حساس است، اظهار اشت: آیت الله جوادی فرمودند عارف کسی است که استاد دستش را بگیرد و به مقصد برساند؛ تعبیر رفتن و بردن از این باب است که عارف را هم می‌برند و غیر عارف را هم می‌برند ولی تفاوت این است که عارف را از راه علم، آگاهی و شاگردی می‌برند و به مقصود می‌رسانند، عالمی که راه را همراه استاد طی کرده و به مقصد رسیده با مدعیان عرفان تفاوت دارد؛ هرچه انسان در معنویت جلوتر برود احتیاجش به استاد بیشتر می شود.

وی با طرح این سوال که تفاوت عرفان کاذب با عرفان حقیقی و صادق چیست؟ ابراز کرد: دکتر محمدتقی فعالی کتابی با نام "آفتاب و سایه‌ها" نوشته است و عرفان اسلامی را به عنوان آفتاب و انسان‌های کاذب را به عنوان سایه‌ها معرفی کرده است؛ یک تفاوت عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب این است که عرفان حقیقی اسلامی از عمل به ظواهر شروع می‌شود و تا آخرین مراتب عرفان که وصول الی الله است، عمل به ظواهر ادامه دارد، برخلاف عرفان های کاذب که از ظاهر شروع نمی‌شود و یا وسط کار از عمل به ظاهر دست می‌کشند.

حجت الاسلام و المسلمین کیوانی هفشجانی ضمن بیان اینکه عرفان حقیقی و واقعی ارتباط و التزام به نماز، روزه، طهارت، خمس، زکات و حج و سایر احکام اسلامی دارد، افزود: انسان متشرع تا آخر عمر دست از نماز خواندن برنمی دارد؛ اولین قدم عملی عرفان، ملتزم بودن به انجام واجبات و ترک محرمات است؛ این دو شاخص بسیار مهم است و اگر دیدید کسی در عمل به واجبات و ترک محرمات مشکل دارد بدانید عرفانش تمام نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه ما باید عرفان اسلامی را ترویج کنیم، تصریح کرد: جامعه جهانی و جوانان کشور خودمان خیلی مشتاق عرفان هستند و اگر عرفان اسلامی ارائه نشود جوانان جذب عرفان‌های کاذب می‌شوند، علامه مصباح یکی از بهترین کتاب‌های که در باب عرفان اسلامی نوشته شده را نوشتند؛ حضرت آقا می‌فرمایند: علامه مصباح استاد فکر و اندیشه است؛ کتاب‌های حضرت استاد علامه جوادی، علامه طباطبایی و علامه حسن زاده آملی در این موضوع عرفان اسلامی بسیار مفید و ارزشمند است.

حجت الاسلام و المسلمین کیوانی هفشجانی ضمن بیان اینکه مبدا همه اصلاح‌ها و نورانیت قلب اهل علم شدن است، تصریح کرد: اهل علمی که حسن عبودیت به همراه بیاورد به عرفان اسلامی می رساند؛ حقیقت علم، تواضع و نگرانی و ناراحتی از عدم انجام وظیفه است؛ نور علم آرامش را از دل صاحبش از دل می‌برد، هر کسی که اهل علم شد آرامش ندارد؛ آقای رسولی محلاتی نقل کردند: زمان جنگ مطلع شدیم که اهواز در حال سقوط است و قضیه را به اطلاع امام خمینی(ره) رساندیم، هنگام اطلاع رسانی امام راحل مشغول نماز شدند و الله اکبر گفتند و بعد نماز گفتند مگر جوان‌های اهواز مردند که اهواز سقوط کند، بعد از شنیدن این ماجرا  بچه‌های اهواز جمع شدند و اسلحه دست گرفتند و دشمن را شکست دادند.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) در بحران های انقلاب آرامش زیادی داشتند، تاکید کرد: احتمال اینکه هواپیمای حامل امام خمینی(ره) در روز ۱۲ بهمن ۵۷ منفجر شود، زیاد بود ولی امام راحل در این شرایط اضطراب آور دو رکعت نماز برای خدا با آرامش خواندند؛ نور علم، آرامش از دل صاحبش می‌برد و دل او را به حق و دار کرامت آشنا می‌کند و از مناجات حق تعالی لذت‌ها می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین کیوانی هفشجانی با اشاره به این شعر «اگر لذت ترک لذت بدانی   دگر لذت نفس لذت ندانی» گفت: مرحوم ابن سینا در نمط هشتم اشارات و تنبیهات انواع لذت‌های عالم را نام می‌برد و می‌نویسد لذت دنیوی، لذت تخیلی، لذت حسی و لذت عقلی از جمله لذت‌ها است و لذت معنوی بالاتر از این همه این لذت‌هاست، راز موفقیت رزمندگان دفاع مقدس توجه به معنویات بود؛ سپاه مظهر پاکی‌ها و خوبی‌ها است و پاسداران در دفاع مقدس از مناجات لذت‌ها بردند و شب‌ها را به بیداری گذراندند.

ارسال نظرات