۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۷۶۱۵۳۵
منبر مکتوب(۴)؛

لعن و طرد بنیان‌گذاری و تأسیس ظلم در منشور سیاسی زیارت عاشورا 

لعن و طرد بنیان‌گذاری و تأسیس ظلم در منشور سیاسی زیارت عاشورا 
در نظام سیاسی و حکومتی اسلام از ظلم کردن و تجاوز به حقوق دیگران به شدت منع شده است.
در نظام سیاسی و حکومتی اسلام از ظلم کردن و تجاوز به حقوق دیگران بشدت منع شده است، در قرآن کریم با كمال شدت و استنكار، انسانها را از ظلم و ستم باز داشته و ميفرمايد:
 
«وَ لاٰ تَحْسَبَنَّ اَللّٰهَ غٰافِلاً عَمّٰا يَعْمَلُ اَلظّٰالِمُونَ، إِنَّمٰا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ اَلْأَبْصٰارُ» .[ابراهيم-42] 
 
گمان مبريد كه خداوند از اعمال ستمكاران غافل است، كيفر آنان را در روزى (قيامت) قرار داده كه در آن روز، چشمها حيران است. 
 
از دیگر مواضعی سیاسی که در زیارت عاشورا به عنوان منشوری سیاسی می توان بیان کرد؛ مقابله و طرد بنیان گذاران و مؤسسین ظلم در جامعه بشری است.
 
در زیارت عاشورا می خوانیم که: «فَلَعَنَ اللَّه أمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ... مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَبَنی عَلَيْهِ بُنْيانَهُ»؛ لازم است مردم و جامعه بشری و همچنین حاکمان و اندیشمندان جهان از ظلم و ستم تبری بجویند و بیزاری خود را از ظالم علنی کنند تا ظالم احساس امنیت نکند، چون عدم بیزاری از ظلم و ظالم منجر به عادت تدریجی‌شان نسبت به ظلم شده و وقتی ظلم همه‌گیر شد دیگر قدرت مقابله با آن را پیدا نخواهند کرد و بالطبع مظلوم خواهند شد. همچنان که روایت شده: مظلوم به همان آتشی خواهند سوخت که ظالم می‌سوزد. 
 
منزوی کردن و طرد بنیانگذاران ظلم و ستم در جامعه بشری باعث نابودی آنها می‌گردد؛ از نمونه های موجود در زمانه کنونی عدم حمایت از رژیم صهیونیستی است؛ عدم کمک مادی، سیاسی و... از این رژیم باعث منزوی شدن و نابودی کامل آن می گردد.
 
اگر تمام اندیشمندان و آزادی خواهان جهان و کشورهای اسلامی به این نکته کلیدی توجه کنند و روابط خود را با این رژیم قطع نماید باعث جلوگیری از ظلم و ستم و تجاوز به مردم مظلوم فلسطین می‌شود و تاثیر جامعی در دنیا دارد که هر دولتی و حکومت متجاوزی بخواد با ظلم و ستم در جامعه بشری حکمرانی کند با این برخود مواجه می‌شود و این امر باعث از بین رفتن ظلم و ستم در جهان میگردد.
 
امام خمینی(ره) با درک این موقعیت که اگر دولت ها و حکومت ها برای مقابله با ستم و تجاوز رژیم صهیونیستی همراهی نکردن؛ تکیه گاه اصلی مقاومت را ایمان اسلامی ملتها دانسته می فرمایند:
 
«ما تا به اسلام برنگردیم؛ اسلام رسول اللّه تا به اسلام رسول اللّه برنگردیم، مشکلاتمان سر جای خودش هست، نه می توانیم قضیۀ فلسطین را حلش کنیم و نه افغانستان را و نه سایر جاها را. ملتها باید برگردند به صدر اسلام. اگر حکومتها هم با ملت ها برگشتند که اشکالی نیست و اگر برنگشتند، ملتها باید حساب خودشان را از حکومتها جدا کنند و با حکومتها آن کنند که ملت ایران با حکومت خودش کرد تا مشکلات حل بشود...»[صحیفۀ امام؛ ج 13، ص 89]. 
 
این چند بند از زیارت عاشورا، یکی دیگر از گذاره های منشور سیاسی بوده که خداوند متعال آن را مطرح کرده است و خود نیز با بیزاری و طرد بنیان گذاران ظلم و ستم به اهل بیت علیهم السلام جلودار این حرکت عظیم سیاسی نشان داده است. 
 
حجت الاسلام حامد میرزاخان
 
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
ارسال نظرات