۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۶۲۰۸۹
قالیباف:

رفع گرانی باید مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس و دولت باشد

رفع گرانی باید مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس و دولت باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی برخی کالاها تصریح کرد: این موضوع باید از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس دوازدهم باشد که با همکاری دولت مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،‌ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از ارائه گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان اظهار کرد: این موارد در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ آمده بود که در بودجه سال ۱۴۰۳ دنبال شد تا شاهد ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی و رفع تبعیض در توزیع هدفمند و عادلانه منابع دولت تحت عنوان ایجاد پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان باشیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم زحمات انجام شده این کار به کندی پیش می‌رود و اشکالات جدی وجود دارد که دستگاه‌های سیاست‌گذار چنین مسئولیتی را به عهده دارند منتها هنوز  شاخصه مشخصی برای توجه به مناطق محروم و گروه‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ورود کمیسیون اجتماعی به این موضوع گفت: وحدت‌رویه‌ای بین دستگاه‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی وجود ندارد که تا زمان برخط نشدن سامانه‌ها و نبود ارتباطات دو سویه و دقیق و تجزیه و تحلیل از اطلاعات با اشکالات اساسی مواجه خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به عملکرد پایگاه رفاه ایرانیان گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه آمده است هدف از ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان ارتقاء عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری و شناسایی دقیق گروه‌های هدف است منتها در این موضوع هم اشکال داریم که شاهد مراجعات متعدد مردم هستیم.

وی توضیح داد: اشکالاتی درباره ثبت اطلاعات افراد و حذف و اضافه کردن آنها وجود دارد و عملا سازوکار مناسبی در حوزه راستی‌آزمایی نیست که مشکلاتی را به وجود آورده است. در این بین علی‌رغم تصویب قانون داده‌ها همکاری بین دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر داده‌ها بین دستگاه‌ها تبادل نشود و ارتباطات دوسویه وجود نداشته باشد همه زحمات و پول‌ها به گروه‌های هدف نمی‌رسد به طوری که افرادی که از کشور هم مهاجرت کرده‌اند اطلاعات آنها هم اصلاح نشده است.

قالیباف همچنین با بیان این‌که یارانه کلان ارزی در ابتدای زنجیره به نهاده‌ها داده می‌شود، گفت: این رقم بیش از ۱۵ میلیارد دلار و در واقع حدود ۱۷ میلیارد دلار است. در کنار آن به همین گروه‌ها در انتهای زنجیره هم ریال داده می‌شود که جمع این دو عدد رقم بسیار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین شرایط شاهد گرانی و نابسامانی هستیم که این موضوع باید از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس دوازدهم باشد که با همکاری دولت مورد توجه قرار گیرد، چون عملا ریال به انتهای زنجیره و دلار به ابتدای زنجیره می‌دهیم که علی‌رغم دادن این رقم‌های بزرگ باز هم نارضایتی وجود دارد. همه حاکی از این است که پایگاه‌های داده دو طرفه، دقیق و بروز نیست و امکانات هدر می‌رود؛ لازم است کمیسیون‌های مربوطه به این موارد توجه کنند.

ارسال نظرات