۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۶۲۲۸۵
آیت الله مکارم شیرازی:

مردم از حوزه های علمیه ارائه طرح اداره جامعه را انتظار دارند

مردم از حوزه های علمیه ارائه طرح اداره جامعه را انتظار دارند
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیام افتتاح مدرسه تابستانی دارالعلم گفت: مردم از حوزه‌های علمیه انتظار دارند طرح اداره جامعه را ارائه داده و اجرای آن را مطالبه کنند و از عقاید و باورها دفاع نموده و در راستای معرفی فضایل اخلاقی و کرامت انسانی تلاش کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مدرسه تابستانی «دارالعلم» که با همکاری این حوزه و آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شده، صبح امروز شنبه ۶ مردادماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه و مدیر حوزه علمیه خراسان و طلاب شرکت کننده در این مدرسه در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به کار کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام ضمن تشکر از همه اساتید، طلاب، فضلای شرکت کننده و مسئولان برگزاری دوره مدرسه علمی تابستانه که در کنار آستان مقدس حضرت رضا علیه‌السلام برگزار شده است، گفت: امیدوارم به برکات انوار قدسیه این بارگاه رفیع، این جلسات علمی موجب ارتقاء علمی و معنوی شرکت کنندگان محترم گردد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نگاهی گذرا به تاریخ حوزه‌های علمیه از گذشته تا به حال گویای تفاوت های فراوان در جنبه های مختلف است، افزود: توسعه و گسترش مدارس علمیه و افزایش تعداد طلاب دسترسی به منابع و مصادر و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و ارتباط با مراکز علمی داخلی، خارجی و طرح و بررسی موضوعات و نیازهای امروز جامعه و موارد دیگر، از بارزترین این تفاوت‌هاست که این حجم از امکانات و تسهیلات وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: مردم کماکان روحانیت را مرجعی مطمئن در دین و دنیای خویش می‌دانند و از آنان انتظار دارند قرآن کریم را تفسیر نموده، احادیث را توضیح دهند و احکام شرعی را استنباط نمایند و از حوزه‌های علمیه نیز انتظار دارند طرح اداره جامعه را ارائه داده و اجرای آن را مطالبه کنند و از عقاید و باورها دفاع نموده و در راستای معرفی فضایل اخلاقی و کرامت انسانی تلاش کنند و در یک کلام آنها را به سعادت دنیوی و اخروی شان راهنمایی کنند، لذا روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز متقابلا و با چنین وظیفه سنگینی دیگر نباید هیچ فرصتی را از دست داده با اهمال کنند.

این فقیه برجسته تشیع تعطیلات فراوان در حوزه‌ها را افتی دانستند که سال‌هاست اعتراض دلسوزان را در پی داشته است که با چنین وضعیتی آسیب جدی به بنیان علمی حوزه‌ها وارد خواهد شد، و افزود: البته سالیانی است که به این موضوع اهمیت داده شده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده که در این راستا تشکیل مدارس تابستانی طرح بسیار مهم و سودمندی است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: استفاده از اماکن زیارتی با مناطق مناسب دیگر و تکمیل بخشهای باقیمانده از کتب فراگیری دروس جدید در کنار درس‌ها و متون رایج بحث های علمی در موضوعات مختلف تحت نظر اساتید خبره و کارهای گوناگون علمی آموزشی و پژوهشی دیگر موقعیت بسیار مبارکی را جهت بهره‌مندی طلاب و فضلای محترم از ایام تابستان جهت رشد علمی معنوی و تربیتی فراهم می‌کند که باید آن را مغتنم شمرد.

این مرجع تقلید ضمن ابراز امیدواری از گسترش کمی و کیفی این مدارس گفت: برگزاری چنین جلساتی نهضت علمی و فکری جدیدی در حوزه‌های علمیه به راه انداخته و موجب بالندگی و ارتقای بنیان علمی طلاب معزز خواهد شد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان ضمن قدردانی مجدد از برگزار کنندگان و مشارکین این طرح علمی، توفیقات روزافزون همگان را از درگاه خداوند متعال مسألت کرد.

گفتنی است، مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان دارالعلم، در قالب پنج مدرسه منطق و روش‌شناسی، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم عقلی، فقه و اصول و قرآن و حدیث طی دو هفته برگزار می‌شود.

ارسال نظرات