۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۶۲۸۷۴
وکیل پرونده خانواده شهدای غواص:

مسئولیت دولت آمریکا در کمک به رژیم بعث عراق درعملیات کربلای ۴ محرز است/ آمریکا با حمایت از عراق حقوق بشر را نقض کرده است

مسئولیت دولت آمریکا در کمک به رژیم بعث عراق درعملیات کربلای ۴ محرز است/ آمریکا با حمایت از عراق حقوق بشر را نقض کرده است
وکیل پرونده خانواده شهدای غواص با بیان اینکه عامل اصلی عدم موفقیت رزمندگان اسلام درعملیات کربلای ۴ دخالت مستقیم دولت آمریکا و مسئولین وقت آن در این عملیات است، گفت: خواستار صدور حکمی مبنی بر محکومیت آمریکا به جبران خسارات مادی، معنوی و تنبیهی وارده به خانواده شهدای غواص به جهت تسهیل و تسبیب در این عملیات هستیم.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عملیات کربلای ۴ در چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه‌ای به طول ۴۰ کیلومتر در حد فاصل پاسگاه زید در شمال شلمچه تا محل پیوستن کارون به اروند به مدت سه روز آغاز شد، هدف از این عملیات گرفتن نقطه اتکایی در ساحل غربی آبراه اروندرود به منظور دفع تجاوز وتعرض بیشتر دشمن بعثی به خاک جمهوری اسلامی ایران و درواقع عملیاتی پیشگیرانه بود.

اما اطلاعات عملیات کربلای ۴ وتوان رزمی نیرو‌های رزمنده ما توسط دولت وقت آمریکا از طریق هواپیما‌های آواکس مستقر درعربستان در اختیار عراق قرار گرفت و موجب عدم موفقیت نیرو‌های ایرانی در این عملیات شد.

در سال ۱۳۹۴، با گذشت ۳۰ سال از عملیات کربلای ۴، کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران اعلام کرد که پیکرپاک ومطهر ۱۷۵ غواص ایرانی را که با دستانِ بسته شهید شده‌اند، در منطقه ابوفلوس عراق کشف کرده‌است.

در قبال مظلومیت شهدای غواص احساس دین کردم

عزالدین سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو مرکز وکلای قوه قضاییه در گفت وگویی در مورد انگیزه خود از وکالت پرونده خانواده شهدای غواص گفت: پس از تفحص پیکر پاک شهدای غواص و تشییع باشکوهی که در شهر تهران از این عزیزان انجام شد با توجه به اطلاعات و اخباری که از قبل از نحوه به اسارت درآمدن و شکنجه‌ها و شهادت این عزیزان داشتم از سال ۹۶تقدیم دادخواست را آغاز و اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام و اقدام به گرفتن وکالت از خانواده شهدای غواص کرده و با توجه به اینکه شهدای گرانقدر از استان‌های مختلف کشور هستند به شکلی سراسری این اقدام انجام و از سال ۱۴۰۱  این پرونده را مجدد به عنوان تنها وکیل خانواده شهدای غواص به شعبه ۵۵دادگاه ویژه امور بین الملل تقدیم کردم.

وی ادامه داد: به عنوان وکیلی که خود از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس هستم در قبال مظلومیت این شهدا احساس تکلیف کردم و پس از تفحص و تشییع پیکر پاک ومطهر این شهدا به این فکر افتادم که به وکالت از خانواده معظم این عزیزان بعنوان خواهان علیه مسببان شهادت شهدای غواص در شعبه ۵۵ دادگاه روابط بین الملل طرح دعوی کنم اقدامات و تشریفات و ترجمه اوراق انجام و ابلاغ اوراق قضایی به خواندگان نیز پس از صرف زمان طولانی انجام و وقت رسیدگی در سال ۱۴۰۲ برای ۱۸ تیر ماه سال جاری تعیین و به صورت علنی برگزار شد.

وی گفت: عملیات کربلای ۴ یک عملیات پیشگیرانه و در جهت دفع تجاوز و تعرض بیشتر به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران و به منظور بازدارندگی رژیم بعث در رابطه با بمباران شهرها و کشتار زنان و کودکان و مناطق مسکونی و بمباران شیمیایی در سردشت و جوانرود و برای ایجاد بازدارندگی و دفع تجاوز بود.

عملیات کربلای ۴ برای دفع تجاوز نیرو‌های عراقی و ایجاد بازدارندگی بود

وکیل خانواده شهدای غواص در ادامه گفت: در شب عملیات و زمانی که نیروهای ما به خط می‌زنند و از رودخانه اروند عبور می‌کنند، تمام اطلاعات عملیات را دولت جنایتکار آمریکا از قبل از طریق هواپیمای آواکس که در منطقه و کشور عربستان مستقر کرده بود در اختیار نیروهای رژیم بعث و ارتش عراق قرار می‌ دهد و ارتش عراق نیز با آمادگی صد درصد میادین مین، تله‌های انفجاری خورشیدی و تمام امکاناتی که برای جلوگیری از نفوذ نیروهای رزمنده ی و غواصان مظلوم به خط  دفاعیشان است آماده می کنند.

وی گفت: زمانی که نیروهای ما به این منطقه می‌رسند ارتش بعث عراق با آمادگی کامل زمین و زمان را یکسره آتش می‌کند و این اقدام باعث می‌شود که تعداد زیادی از رزمندگان غواص ما به اسارت دشمن بعثی درآیند، آنها این عزیزان را با دستان بسته کیلومترها تشنه در بیابان‌ها راه می‌برند و دور از منطقه عملیاتی گودال‌هایی حفر و زنده زنده مدفون و به شهادت می‌رسانند.

مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی اسرا نباید شکنجه می‌شدند

سلیمانی افزود: نیرو‌های غواص ما بعد از اسارت، از منطقه عملیاتی دور و بعد از شکنجه شدن، در گودال‌هایی زنده زنده دفن می‌شوند این در حالی است که نیرو‌های ما اسیر بودند و مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی نباید شکنجه می‌شدند.

آمریکا به دلیل دشمنی با ایران از رژیم بعث عراق حمایت مادی، تسلیحاتی و اطلاعاتی کرد

وکیل خانواده شهدای غواص در ادامه به حمایت‌های مادی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت آمریکا در این عملیات و سراسر جنگ تحمیلی از رژیم بعث اشاره کرد و گفت: همانطور که می دانیم عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای از جمله راه‌های کسب اطلاعات است که آمریکا به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در این امر به دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران این عکس‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار می‌داد و نیرو‌های حزب بعث توانستند حرکات و جابجایی نیرو‌های ایرانی را در این منطقه شناسایی کنند و این کمک اطلاعاتی سبب عدم موفقیت جمهوری اسلامی در عملیات و شهادت و اسارت بسیاری از رزمندگان اسلام شد.

سلیمانی تصریح کرد: آنچه باعث شکست ایران در عملیات کربلای ۴، شد صرفنظر از حمایت‌های مالی لجستیکی و ارسال مهمات و تجهیزات نظامی، عامل اصلی یک پرنده آمریکایی به نام آواکس بود که با استقرار در کشور‌های منطقه عملیات کربلای چهار را برملا کرد و باعث آمادگی و برتری نیرو‌های ارتش بعث عراق شد.

وکیل پرونده خانواده شهدای غواص به اقاریر مسئولان عالی رتبه وقت آمریکا اشاره کرد و گفت: آن‌ها حداقل دو سال قبل از عملیات کربلای ۴ تصمیم به حمایت اطلاعاتی، مالی و تسلیحاتی از رژیم بعث عراق گرفته که اسناد آن هم موجود است.

وی گفت: هوارد تیچر از اعضای شورای عالی امنیت ملی آمریکا و سایر مسئولین عالی رتبه آن‌ها بار‌ها اقرار کردند که در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران حمایت‌های مالی و لجستیکی، ارسال تجهیزات نظامی و از همه مهمتر حمایت‌های اطلاعاتی از عراقی‌ها داشتند و همانطور که می‌دانید اشراف اطلاعاتی در هر عملیاتی باعث برتری نظامی طرف دارنده اطلاعات می‌شود. آمریکا از طریق هواپیما‌های آواکس خود که در عربستان مستقر کرده بود در طول جنگ تحمیلی و خصوصا قبل از عملیات کربلای ۴ به پرواز در آمدن تمام اطلاعات عملیات نیرو‌های رزمنده ما را در اختیار دشمن بعثی قرار می‌دادند.

آمریکا در عملیات کربلای ۴ متهم به نقض حقوق بشر دوستانه است

وی با بیان اینکه امریکا در این واقعه حقوق بین الملل بشر دوستانه را نقض کرده است گفت: در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی معنوی و تنبیهی خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

سلیمانی با بیان اینکه اکنون دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص به طرفیت ۶۵ خوانده شامل دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران آن تشکیل شده است گفت: تمام مدارک و مستندات تقدیمی به دادگاه، محکمه پسند و مطابق با قوانین داخلی و بین المللی بوده است. وقت رسیدگی و دادخواست و ضمایم به دولت آمریکا ابلاغ شد و دولت آمریکا پس از اطلاع کامل از دادخواست و پیوست‌ها می‌توانست وکیل معرفی کند، اما این کار را نکرد و خواندگان در صورت معرفی وکیل هیچگونه منعی نداشتند.

استفاده از وکیل تسخیری برای پرونده‌های کیفری است نه حقوقی

وی در پاسخ به این سوال که گا‌ها برخی سوال می‌کنند که با وجود عدم معرفی وکیل از سوی دولت آمریکا چرا وکیل تسخیری برای آن اخذ نشده است، گفت: زمانی که ابلاغ انجام و اوراق قضایی مطابق قانون ابلاغ می‌شود و ضمیمه پرونده می‌شود دادگاه ملزم به برگزاری جلسه است ایرادی به برگزاری جلسه وارد نیست. اینکه چرا وکیل تسخیری معرفی نشده است باید بگوییم برای پرونده‌های کیفری مطابق قانون وکیل تسخیری معرفی می‌شود نه حقوقی، این پرونده در شعبه ۵۵ روابط بین‌الملل رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و مدنی و طرح دعوای ما نیز مطالبه خسارت مادی و معنوی برای خانواده معظم شهدا به جهت تعلمات روحی و مادی است.

وی گفت:در این جلسه خانواده معظم شهدا که در جلسه حضور همسر شهید، دختر شهید، خواهر شهید و پسر شهید به عنوان خواهان مطالب و خواسته‌های خود را به سمع و نظر دادگاه رساندند و در صورت جلسه دادگاه ثبت و ضبط شد. با توجه به بررسی‌های انجام شده برای محکم بودن دفاعیات و اینکه پرونده را متقن و قانونی بتوانیم پیش ببریم دو نفر از عزیزانی که در عملیات حضور داشتند در این جلسه به عنوان شاهد شهادت عینی خود را به محضر دادگاه تقدیم کردند و این شهادت نیز در صورت جلسه دادگاه ثبت و ضبط شد. همه چیز کاملا قانونی با ارائه مدارک و مستندات محکم و محکمه پسند تقدیم دادگاه و شهود در دادگاه حاضر و خواهان نیز در دادگاه حضور داشتند.

اقدامات جنایتکاران جنگی رژیم بعث عراق نیز قابلیت پیگیری دارد

سلیمانی در مورد جنایت جنگی رژیم بعث عراق در عملیات کربلای ۴ گفت: اگرچه که آمریکا مسبب لو رفتن عملیات بود و ما خسارات را از آن‌ها مطالبه کردیم، اما این اقدام قانونی منافاتی با پیگیری پرونده علیه جنایتکاران جنگی رژیم بعث عراق ندارد و آن هم به جای خود قابلیت پیگیری دارد.

وکیل خانواده شهدای غواص در مورد درخواست خود از دادگاه گفت: در این دادگاه خواستار صدور حکمی مبنی بر محکومیت آمریکا به جهت تسهیل و تسبیب موفقیت رژیم بعث که در عملیات محرز است هستیم ،همچنین خواستار جبران خسارات معنوی و تنبیهی وارده در اثر اعمال متخلفانه اش شدیم، از محضر دادگاه محکومیت خواندگان و جبران خسارات از باب خسارات مادی برای همه موکلان و ضایعه فقدان همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر برادر که عذابی جانگاه است و همچنین از باب خسارت معنوی برای همه موکلان که به مدت ۳۷ سال رنج بسیار متحمل شدند را خواستاریم.

ارسال نظرات