۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۶۳۷۸۱

جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون

جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون
جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون یکی از موضوعات پر چالشی است که قابلیت ساعت‌ها گفتگو دارد و یکی از مولفه‌هایی که جایگاه زن را به نمایش می گذارد، نگاه رهبران نهضت‌ها و مکاتب است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون یکی از موضوعات پر چالشی است که قابلیت ساعت‌ها گفتگو دارد. یکی از مولفه‌هایی که جایگاه زن را به نمایش می گذارد، نگاه رهبران نهضت‌ها و مکاتب است؛ خصوصا که «الناس علی دین ملوکهم» با اندک تاملی در سخنان شاه ایران قبل از انقلاب ۵۷ و رهبران انقلاب ایران از انقلاب ۵۷ تاکنون، تفاوت این نگاه به خوبی مشاهده می شود.

در این جستار یک جمله از محمد رضا پهلوی و جمله‌ای از امام خمینی نقل می شود:

پهلوی دوم: زنان در زندگی یک مرد باید بدانند چطور زیبا، سپاسگزار و زنانه باشند، شما ممکن است در برابر قانون برابر باشید، اما توانایی‌های برابر ندارید. شما هرگز یک میکل آنژ یا باخ یا حتی یک آشپز فوق العاده تولید نکرده اید. شما متقلب و شرور هستید. همه شما.

بنیانگذار جمهوری اسلامی: شما بانوان رهبران این نهضت هستید. (و این یعنی توانمندی زنان درحد پرچمداری و علمداری و مدیریت است)

آمار‌ها نشان از رشد علمی، مدیریتی، ورزشی، کنشگری فرهنگی، اجتماعی و... زنان به خصوص در عرصه بین الملل دارد. باید توجه داشت که عدّه‌ای به‌عنوان دفاع از حقوق زن حرف‌هایی می زنند که نه تنها احترام به زن نیست، بلکه تضعیف زن است؛ توطئه‌ی صهیونیست‌ها این است که می‌خواهند جامعه‌ی بشری را به هم بزنند و به هم بریزند؛ زن را به‌صورت یک متاع مایه‌ی لذت جویی مرد قرار دهند؛ در محیط اسلامی نیز عده‌ای برای حمایت از زن وظایفی را مطرح میکنند که تحقیر زن را به دنبال دارد.

جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون

عدالت به معنای تعریف کردن کار‌های سخت مردانه برای زنان نیست، معنای عدالت این است که قدر آنچه را خدای متعال در ذات هر موجودی قرار داده، شناخته شده، پرورش داده شود. چیزی که در طول سال‌های بعد از انقلاب شاهد آن بوده ایم و حتی علت گرایش به اسلام با قرائت شیعه بسیاری از زنان غربی، همین نگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران بوده است؛ البته تا قله هنوز فاصله هست و باید بیشتر تلاش کرد تا شأن زن، این ریحانه خلقت، شناخته شده و مراعات شود.

مقام معظم رهبری در تاریخ ۳۰ فروردین ۹۳ می‌فرمایند: «کتابی از "جیمی کارتر" رئیس جمهور پیشین آمریکا، [منتشر شده]به اسم "تقاضایی برای اقدام" که به موضوع نقض حقوق بشر و تجاوزات وحشتناک علیه زنان پرداخته. جیمی کارتر در این کتاب میگوید: هر ساله صدهزار دختر به‌عنوان برده در آمریکا فروخته میشود. جایی که صاحب یک روسپی‌خانه میتواند دختری را که معمولاً اهل آمریکای لاتین یا آفریقا است، با قیمتی برابر هزار دلار خریداری کند. وی همچنین به تجاوزات جنسی که در محوّطه‌های کالج‌ها رخ میدهد اشاره دارد؛ به جایی که از هر بیست‌وپنج مورد تنها یک مورد گزارش میشود. کارتر همچنین عنوان میکند که تنها یک درصد از متجاوزان جنسی در ارتش محاکمه میشود. انسان گریه‌اش میگیرد! از این قبیل در روزنامه‌ها زیاد می‌بینید، بنده هم زیاد میبینم؛ من هیچ‌وقت هم به اینها استناد نمیکنم، لکن خب اینها واقعیّتی است. جیمی کارتر هم بالاخره یک شخصیّت معروفی است و این هم کتاب او است. این چه وضعی است در دنیا؟ این چه‌جور تکریم زن است؟» «بعضی‌ها برای اینکه غربی‌ها بدشان نیاید، بعضی از حقایق احکام اسلامی را، واضحات احکام اسلامی را عوض میکنند. قرآن میفرماید: وَ اِن تُطِع اَکثَرَ مَن فِی الاَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِ‌اللهِ اِن یَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ وَ اِن هُم اِلّا یَخرُصُون؛ دنباله‌روِ فکر رایج در دنیای جهل و خرافه نباید بود؛ فکر اسلامی را باید پیدا کرد، دنبال آن باید رفت، ولو حالا یک عدّه‌ای بد بگویند»

با عنایت به گرایش زنان غیر مسلمان و غیر ایرانی به بیانات امامین انقلاب، (که برگرفته از اسلام و سیره معصومین و مطابق فطرت زن است)، ارائه راهکار از راهبرد‌هایی که رهبر معظم انقلاب در خصوص زن مطرح می‌فرمایند، در شناخت و حفظ جایگاه زن و در نتیجه تربیت نسل مقتدر، قوی، با اعتماد به نفس، رشد یافته و حتی الگویی برای زنان دنیا موثر خواهد بود.

باشد که مصداق «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می¬کرد انچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» نباشیم.

مریم اسماعیلی

ارسال نظرات