۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۶۵۵۴۷
حجت الاسلام کاظمی راد در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

از تاکید قرآن کریم بر ایجاد امت واحده اسلامی تا ضرورت وحدت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی

از تاکید قرآن کریم بر ایجاد امت واحده اسلامی تا ضرورت وحدت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی
استاد حوزه علمیه شیراز گفت: مهم‌ترین موضوع وحدت اسلامی و اصلی ترین کانون تمرکز وحدت امروزه در جامعه اسلامی مسئله فلسطین است چرا که تمامی دشمنان اسلام همه اتحادشان بر تامین و تجهیز رژیم صهیونیستی است.

حجت الاسلام علیرضا کاظمی راد مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به میلاد پیامبر اکرم(ص) و بزرگداشت هفته وحدت گفت: وقتی صحبت از وحدت می‌کنیم در واقع منظور از وحدت به معنای یکی کردن مذاهب یعنی شیعی کردن سنی‌ها و یا سنی کردن شیعیان نیست بلکه منظور از وحدت برداشتن موانع ساختگی و مصنوعی و پیشگیری از اموری است که موجب جدایی و کینه و دشمنی میان مسلمانان می‌شود.

وی ادامه داد: جای تاسف است که از یک طرف دست دشمنان اسلامی بالاخص آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه دشمنان دراز است و از طرف دیگری هم متاسفانه جامعه اسلامی در درون خودش گرفتار است و از حرکت و پیشرفت و رفع فقر و جهل و حل مشکلاتش بازمانده است و به تعبیری به خودشان مشغول هستند.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: عقل دینی و خرد جمعی می‌گوید که حفظ آرمان‌ها و مشترکات اصلی در واقع مهم‌تر از نزاع‌های بخشی و جزئی است و اگر با نگاه قرآن بخواهیم به مسئله وحدت نگاه کنیم و ضرورت وحدت را در میان جامعه اسلامی متوجه شویم، بدون شک نخستین منادی وحدت با امت، واحده شدن است.

وی افزود: در آیات 91 سوره انبیا و 52 مومنون خداوند متعال مومنین را یک دست و در یک جهت واحد و هدف واحد خواسته است و دعوت کرده است چون شما یک امت واحد هستید و من پروردگار شما هستم و این‌ها خطاب خداوند به همه جامعه اسلامی است و چون امت واحده باید باشید، لذا قرآن کریم سرزنش کردن و دشنام دادن و ریشخند گرفتن را از عوامل جدایی و تفکیک که موجب تفرقه است را ممنوع کرده است.

حجت الاسلام کاظمی اظهار داشت: خدای متعال در آیه 46 سوره انفال تاکید می کند که «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» با هم نزا نکنید که دچار سستی می‌شوید و در واقع آبروی شما می‌رود لذا قرآن توجه به تمسک و اعتصام به حبل الله می‌کند چون عامل وحدت و بازدارنده از تفرقه است و جهتش این است که تفرقه چیزی جز فروپاشی جامعه و در هم شکستن اتحاد به همراه ندارد. لذا جامعه اسلامی را به اعتصام به حبل الله دعوت می کند.

وی اضافه کرد: در آیه ۱۰۳ آل عمران می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ» توصیه قرآن است که اعتصام به حبل الهی و تمسک به حبل الهی پیدا کنید همه شما به ریسمان الهی چنگ بزنید و دچار تفرقه و تشدد نباشید یاد بیاورید آن روزی که شما با هم دشمن بودید و خداوند بین قلوب شما تالیف ایجاد کرد و با نعمت و لطف الهی برادر شدید شما بر پرتگاه از آتش بودید و خداوند متعال شما را نجات داد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آیه شریفه به وضعیت جامعه جاهلیت پیش از نزول قرآن و قبل از ایجاد جامعه مدنی اسلامی است و این نشان دهنده این است که قبل از اسلام و نزول قرآن جامعه دچار تشدد و اختلاف و جنگ و تفرقه بر آن حاکم بوده است اما اسلام آمد و قرآن آمد و دعوت به وحدت کرد و دعوت به برادری کرد که امر به اعتصام به حبل الله کرد که مفسرین می‌نویسند این حبل الله در این آیه شریفه عبارت است از قرآن پیامبر و اهل بیت پیامبر یعنی این را اسباب اعتصام به خداوند متعال هستند و حبل الله این‌ها است و اگر به این‌ها تمسک پیدا شود جامعه دچار تفرقه و تشدد نمی‌شود.

وی یادآور شد: خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴ دعوت به وحدت می‌کند و عجیب است در این آیه شریفه قرآن عزیز از جامعه اسلامی و حتی غیر اسلامی می‌خواهد که با حفظ اصول اختلافات ملی و شریعتی در یک اجتماع کلان انسانی و جهانی گرد هم آیند و به اصول و ارزش‌های مشترک توجه کنند آخرین نکته در اینجا باز اشاره است به قرآن عزیز که اساساً قرآن تفرقه افکن‌ها را در جامعه اسلامی به آنها هشدار می‌دهد و می‌فرماید تفرقه افکنان در جامعه اسلامی این‌ها را از اسلام جدا می‌داند و دشمن مسلمانان معرفی می‌کند.

حجت الاسلام کاظمی اذعان نمود: همچنین آيه 159 سوره انعام می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ» ای پیامبر آنهایی که تفرقه ایجاد می‌کنند و جامعه را گروه گروه و تکه تکه می‌خواهند، این‌ها هیچ نسبتی با شما ندارند و یعنی در واقع کسانی که می‌خواهند پیکره واحد اسلامی را دچار تفرقه و تشدد ببینند و از هم مجزا کنند و تکه تکه و پاره پاره کنند در واقع هرگز نمی‌توانند پیامبر را پیامبر خودشان بدانند و در واقع دچار جدایی و خروج از اسلام می‌شوند. این نشان می‌دهد که مهمترین مبنای وحدت و نخستین منادی وحدت با امت واحده شدن در واقع خود قرآن عزیز است.

وی مهم ترین موضوع وحدت جامعه اسلامی را مسئله فلسطین دانست و گفت: مهم‌ترین موضوع وحدت اسلامی و امت اسلامی قضیه غم بار و قصه پرغصه فلسطین است که مهم ترین کانون تمرکز وحدت امروزه در جامعه اسلامی مسئله فلسطین است چرا که تمامی دشمنان اسلام همه تمرکز و تاکیدشان بر اتحادشان امروزه به مسئله تامین و تجهیز و تایید رژیم صهیونیستی جمع شده است.

مدیر مدرسه علمیه شیراز تاکید کرد: تمامی کفر امروزه ابزارش را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است و بر علیه اسلام و باید جامعه اسلامی تمامی تمرکزش و تمامی حمایتش بر حمایت از فلسطین باشد در برابر اسرائیل در هیچ دوره‌ای به اندازه امروزه نبوده که دشمنان دین و اسلام اینقدر وحدت داشته باشند و بر مسیر جامعه اسلامی آن هم با تجهیز و تامین رژیم صهیونیستی نظام می‌طلبد که امروزه جامعه اسلامی همکاری و اتحاد علیه کفر با حمایت از فلسطین داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: امام راحل فرمودند اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب خواهد برد البته می‌دانیم که با یک سطل آب ریختن اسرائیل از بین می‌رود منظور امام این بود که اگر همه جامعه اسلامی به وحدت برسند این‌ها همراهی و همگامی با هم پیدا کنند قطعاً نه اسرائیل بلکه دشمنان بزرگتر از اسرائیل در واقع آمریکا هرگز نمی‌تواند در جامعه اسلامی رخنه ایجاد کنند و ضربه‌ای بزنند و این مشکلاتی که امروز متاسفانه در جامعه اسلامی است به وجود آورند لذا این نشان می‌دهد که وحدت در جامعه اسلامی چقدر می‌تواند در حفظ و صیانت از اساس اسلام و اساس هویت مسلمانان و پیکره واحد اسلامی موثر باشد.

ارسال نظرات