۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۷۶۷۳۰۵
حجت الاسلام فيض مطرح کرد؛

لایه های پنهان اخلاق اجتماعی

لایه های پنهان اخلاق اجتماعی
استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ترسیم منظومه و تشکیل سامانه‌ فرهنگی و اخلاقی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه این امر مورد غفلت قرار گرفته و در اندیشگاه می‌تواند تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار  گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی فيض استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  در نشست حکمرانی اخلاقی از منظر مقام معظم رهبری که در دفتر انتشارات انقلاب اسلامی قم برگزار شد، الگوی تقسیم لایه های حکمرانی اخلاقی را مورد توجه و تحقیق دانست و اظهار داشت: لایه های اول لایه های نهادی یا دستگاه های دولتی، لایه دوم حلقه های میانی و لایه سوم توده های‌ مردم هستند.

حجت الاسلام فيض با اشاره به قسمت های مختلف حلقه های میانی اثر گذار حکمرانی اخلاقی، گفت: اخلاق کلان نگر در برابر اخلاق فرد محور است که درباره مسائل کلان اجتماعی و اخلاقی بحث می‌کند؛ اخلاق در قالب منِ جمعی نگاه نشده و به آن نیز پرداخته نشده است. کاری که بایستی به درستی انجام گیرد آمایش لایه های اخلاق حکمرانی، ابزارهای حکمرانی اخلاقی از جمله هدایت راهبری، آموزش است که نیاز به دقت و بررسی دقیق دارد.

استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: اخلاق از حیث مراتب و در رابطه طولی در غایت حکمرانی اخلاق قرار می‌گیرد و آن اخلاق توحیدی است، اخلاق در حوزه سیاست را باید مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام موارد مورد غفلت قرار گرفته و کدام موارد کار شده است.

حجت الاسلام فيض ترسیم منظومه و تشکیل سامانه‌ فرهنگی و اخلاقی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و این امر در اندیشگاه می‌تواند تحقق پیدا کند و لایه های پنهان اخلاق اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به جنبه های مختلف اخلاق حکمرانی، افزود: کشف این سامانه خود یکی از مهمترین کارهایی است که بایستی انجام شود و اخلاق تعاون و یاری‌گری و ظرفیت شناسی مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظرات