۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۷۱۵۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

رهنمودهای رهبری درباره‌ اصلاح الگوی مصرف باید ‌با جدیت بیشتری دنبال شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اصلاح الگوی مصرف را آغازی برای عملیاتی شدن اصلاح الگوی مصرف در سال‌های آینده دانست.
کامران داشجو وزير علوم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیش از ظهر امروز در همایش ملی تبیین علمی اصلاح الگوی مصرف در دانشگاه علم و صنعت ایران پردیس بهشهر اظهار داشت: باید حد و مرز مصرف براساس تعالیم دینی و آنچه اسلام و قرآن آموزش داده است مشخص شود و نباید تنها تابع امیال خود در مصرف باشیم.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مصرف فی نفسه امر مذمومی نیست و خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید«‌کلوا و اشربو و لا تسرفوا ان الله لا یحب المسرفین» و آنچه مردود است و در این آیه شریفه نهی شده، اسراف است.

وی با بیان این که در ارائه الگوی مصرف به جامعه باید برنامه‌ها مبتنی بر نگاه علمی و پژوهشی باشد، تصریح کرد: برنامه‌ها باید به گونه‌ای تهیه و تدوین شود که از استحکام و قوام لازم برخوردار باشد و تنها مختص به یک برهه از زمان و مکان نباشد.

دانشجو یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف تنها مختص به امسال نیست؛ بلکه امسال با توجه به رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص پایه ای برای انجام بهتر این قبیل امور و جلوگیری از اسراف در آینده است و این رهنمودها باید در سال های آینده با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی ادامه داد: توجه به الگوی مصرف و اصلاح آن بر اساس شرایط ویژه در هر سال لازم و ضروری است و بر این مبنا برگزاری چنین همایش در جهت تبیین علمی اصلاح الگوی مصرف یک ضرورت مهم است که باید همواره مورد توجه و تحقیق و بررسی قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به روش تربیتی اسلام یادآور شد: در اسلام نیز در مقاطع مختلف به این موضوع توجه شده است که نباید از اذهان دور نگه داشته شود.

دانشجو در ادامه به ویژگی‌های انسان کامل در اسلام از نظر قرآن کریم پرداخت و تصریح کرد: قرآن هم شخص رسول گرامی اسلام را به‌عنوان الگوی انسان کامل معرفی کرده است که برای رستگاری نباید از او جلوتر رفت و یا از او عقب ماند؛ بلکه باید به او اقتدا کرد، هر آنچه که رسول به شما داد بگیرید و هر آنچه را که از آن نهی فرمود، ترک کنید؛ از این رو باید از ایشان به عنوان الگو و نمونه بهره‌مند شویم و دغدغه جلوگیری از اسراف و بهینه مصرف‌‌کردن از باورهای قوی ما باشد و عملیاتی شود./950/پ202/س
ارسال نظرات