۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۷۷۳۱۱۲

معنا و مفهوم کار جهادی در کلام استاد عالم زاده نوری

معنا و مفهوم کار جهادی در کلام استاد عالم زاده نوری
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه فضای اردوهای جهادی را یکی از مؤثرترین فضاهای تربیتی دانست و اظهار داشت: صفات مختلفی در افراد با این فعالیت‌های جهادی پدید می‌آید.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده‌نوری در نشست مدیران گروه‌های جهادی حوزه علمیه که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: فضای اردوهای جهادی یکی از مؤثرترین فضاهای تربیتی است و صفات مختلفی در افراد با این فعالیت‌های جهادی پدید می‌آید.

وی افزود: فضیلت‌هایی مثل اخلاص، کار بی‌مزد و منت انجام دادن و این که انسان خالصانه و بی‌توقع برای رضای خدا کاری انجام دهد یا صفت ایثار و فداکاری، اینکه انسان از راحتی و آسایش خود دست بکشد و خود را برای دیگران به رنج و زحمت بی‌اندازد، این صفتی است که باید تمرینش بکنیم و ارزان به دست نمی‌آید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه گفت: یا مثلاً صفت دردمندی نسبت به مسائل دیگران و دغدغه داشتن برای حل مشکل دیگران این یک فضیلتی است که انسان مؤمن باید این صفت را دارا باشد. این احتیاج به تمرین دارد تا در جان ما تقویت بشود. پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: من اصبح و لایهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم، کسی که صبح از خواب بیدار بشود و دغدغه مسائل امت اسلامی را نداشته باشد و دردمند مشکلات جامعه اسلامی نباشد این اصلاً مسلمان نیست، این چه مسلمانی است؟ البته اینجا توجه دارید اینکه می‌فرماید مسلمان نیست، معنایش این نیست که مرتد شده و باید اعدامش بکنید. این یک بیان بلیغ ادبی است که از باب تأثیرگذاری این‌گونه بیان شده است.

استاد حوزه ادامه داد: مثل اینکه شما یک ماشین لباسشویی خراب و مدل پایین را نگاه بکنید می‌گویید این ماشین نیست، لگن است، این معنایش این نیست که بیایید لباس چرک را بریزید داخل آن و چنگ بزنید و بشویید، معنایش اصلاً این نیست، معنایش این است که از استانداردهای یک ماشینی که اولیات را داشته باشد اینقدر پایین‌تر است که نمی‌ارزد اسم ماشین را به آن بگوییم. اینجا هم پیغمبر می‌فرماید من أصبح لایهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم کسی که صبح از خواب بیدار بشود و دردمند مسائل امت و امور جامعه اسلامی نباشد این مسلمان نیست، یعنی از استانداردهای مسلمانی اینقدر پایین‌تر است که نمی‌شود نام مسلمان را بر او اطلاق کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم‌زاده‌نوری گفت: اینها صفت‌هایی است که در این سفرها و اردوهای جهادی در وجود انسان تقویت می‌شود، یا مثلا صفت فعالیت جمعی در همین سفرها ایجاد و تقویت می‌شود. این صفت یک ضرورت است و نه یک استحباب؛ این صفت کجا تقویت می‌شود؟ یکی از بهترین بسترهای تمرین و مشق فعالیت‌های جمعی همین سفرهای جهادی است. این اردوهای جهادی یکی از بهترین بسترها و زمینه‌ها برای تربیت و تهذیب نفس انسان است.

اردوی جهادی از مؤثرترین فضاهای تربیتی است / فعالیت جهادی یعنی احساس مسئولیت مردمی

وی افزود: برای اینکه انسان با نفس اماره مجاهدت بکند و آن خلقیات فاضله و ملکات اخلاقی ارزشمند را در جان خودش پدید بیاورد و اخوت ایمانی را تقویت بکند و محبت بین برادران مومن را تقویت بکند و روح خدمت‌گزاری و حل مشکلات مردم که در روایات ما از آن تعبیر شده به قضای حوائج المؤمنین یعنی تلاش برای گره‌گشایی از مومنان و برآوردن نیازهای مردم تقویت می‌شود.

این استاد حوزوی گفت: بر اثر فعالیت جهادی حوصله آدم و ظرفیت انسان بالا می‌رود و سعه صدر پیدا می‌کند، آدم‌های کم ظرفیت و پر توقع و طلبکار که همیشه منتظر هستند دیگران کار آنها را راه بیاندازند، در فعالیت‌های جمعی سعه صدر پیدا می‌کنند، یعنی با ظرفیت و با جنبه و پرحوصله می‌شوند. اینکه انسان بتواند از خواسته خودش دست بردارد و تابع سرگروه شود یا تابع جمع شود، خود همین یک مهارت بزرگ اخلاقی است که ما باید جایی تمرینش بکنیم. اینها بهره‌های تربیتی این فعالیت‌های جهادی است هر کدام از اینها بسیار ارزشمند است.

عاقبت اردوهای جهادی، تربیت عالمان جهادی است

وی افزود: آخر و عاقبت این اردوهای جهادی چه می‌شود، یعنی این طلبه‌هایی که در این اردوی جهادی شرکت می‌کنند پس از ده سال این آدم چه می‌شود؟
ما یک آینده پژوهی یا آینده کاوی بکنیم، ببینیم این آدمی که با روحیه جهادی آمده، ده سال بعد چی می‌شود؟ آن طلبه‌ای که احساس مسئولیت کردن، از زیر بار مسئولیت در نرفتن، دردمندی و دغدغه‌مندی نسبت به مشکلات را یاد گرفته، ده سال که می‌گذرد در طلبگی خودش قوی می‌شود، طلبگی یعنی چه، یعنی عالم دین بودن. به عنوان یک عالم دین که حالا دردمند و دغدغه‌مند مسائل جامعه است نقش آفرینی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده‌نوری گفت: طلبه‌ای که امروز کار جهادی می‌رود در آینده بنا و معمار که نمی‌شود، در آینده عالم دین می‌شود، اینجا دردمندی و دغدغه‌مندی را آموخته، در حوزه هم طلبگی را آموخته و عالم دین شده است. یک عالم دین دردمند که نسبت به مسائل جامعه حساس است و نسبت به مشکلات جامعه واکنش نشان می‌دهد چقدر مفید است؟ می‌شود فرض کرد که یک نفر عالم باشد، ولی اصلاً دغدغه‌مند مسائل جامعه اسلامی نیست، هر مسأله‌ای که در جامعه پیش می‌آید این دارد کار خودش را انجام می‌دهد و در عالم خودش است، ولی یک کسی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی یا امام و مقام‌معظم‌رهبری، اینها کسانی هستند که وقتی موضوعی در جامعه اسلامی پدید می‌آید اینها می‌جوشند و می‌خروشند و نقش یک عالم دین را خوب انجام می‌دهند. مسأله‌های جامعه اسلامی که فقط درست کردن یک مسجد برای روستا یا درست کردن یک راه برای آن نیست.

وی گفت: جهان اسلام اینقدر مسأله دارد، الان چهل ساله که ما در اقتصاد اسلامی مانده‌ایم. چه کسی باید حل بکند؟ چهل سال است ما در نظام مدیریت اسلامی مانده‌ایم، چهل سال است ما در نظام حقوقی قضایی اسلامی مانده‌ایم، در نظام آموزش و پرورش اسلامی مانده‌ایم، البته یک سند تحول آموزش و پرورش پدید آوردیم ولی نتوانسته‌ایم بار بگذاریم چه کسی باید حل بکند؟ این را عالمان دین باید حل بکنند.

اردوی جهادی از مؤثرترین فضاهای تربیتی است / فعالیت جهادی یعنی احساس مسئولیت مردمی

فعالیت جهادی یعنی احساس مسئولیت مردمی

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه گفت: عالم دینی که در ابتدای طلبگی و در اردوهای جهادی دغدغه‌مندی نسبت به مسائل را یاد گرفته است، آرام آرام که بالاتر می‌آید متوجه می‌شود مسأله‌ها فقط به وضعیت اسف بار یک روستا که مردمش به مشقت زندگی می‌کنند منحصر نمی‌شود. مسأله‌های کلان‌تری هم هست. ما در پدیدآوردن تمدن اسلامی مشکل داریم، اینها را حوزه باید حل کند. ممکن است شما بگویید برای این منظور نهادهایی مانند پژوهشگاه درست شده است. اما توجه دارید که فعالیت جهادی یعنی احساس مسئولیت مردمی. اینکه مردم تماشاچی و منفعل نباشند. در عین اینکه پژوهشگاه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند ما باید وظیفه خودمان را به عنوان یک عالم دینی انجام بدهیم.

وی ادامه داد: کار جهادی فقط منحصر نیست در این که محرومیت را از یک روستای محرومی بردارید، این مشق کار جهادی است که در یک مقیاس کوچک انجام می‌دهیم، بعد باید در مقیاس بزرگ ظاهر شویم. آن روزی که دولت شاه کاپیتولاسیون را در مجلس آورده بود و می‌خواست تصویب بکند حضرت امام داد زد. این کار جهادی حضرت امام بود. آخرش این شد که تبعیدش کردند از ایران به ترکیه و عراق و پاریس. این اردوی جهادی حضرت امام بود. اردوی جهادی هرکس بحسب خودش است. عالم دین باید دردهای جامعه اسلامی را یکپارچه ببیند درد فقط منحصر نمی‌شود در بی‌بضاعتی مردم روستا. درد بزرگتر آن نظام اقتصادی فاسدی است که منتهی می‌شود به اینکه این همه آدم بی‌بضاعت تولید می‌شوند، آن نظام اقتصادی فاسد و لیبرال غربی باید از بین برود تا این محرومیت‌ها برداشته شود.

این استاد حوزه علمیه گفت: من و شما در آغاز طلبگی می‌رویم در مناطق محروم و از مستمندان و بیچارگان محرومیت‌زدایی می‌کنیم و این مشق ما می‌شود. در این تمرین ما ورزیده بشویم. اردوی جهادی ما سال‌های اول طلبگی همین است. کمی که گذشت ده سال دیگر اردوی جهادی ما متفاوت می‌شود، آنجا باید بگردیم دنبال مسأله‌های بغرنج‌تر و بدخیم‌تر و بزرگ‌تر و خطراتی که بنیاد انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند و کارآمدی نظام اسلامی را به خطر انداخته و کل نظام را دارد از بین می‌برد. ما باید به آنها بپردازیم این آینده نیروهای جهادی است. ده سال بعد این طلبه اینقدر خوب درس خوانده و عالم و مسلط شده است چون می‌خواهد گره‌های بزرگی را باز کند. عالم جهادی که دغدغه‌مند مسأئل جامعه اسلامی است توانایی‌های خودش را بالا می‌برد که بتواند گره‌های بزرگتری را باز بکند این خاصیت تهذیبی اردوی جهادی است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده‌نوری اضافه کرد: تهذیب در اردوی جهادی یعنی این که نماز شب بخوانند، دعا هم بخوانند، دغدغه‌مندی و روح احساس مسئولیت در این شخص عالم دین بالا برود. روح احساس مسئولیت که بالا رفت نگاه می‌کند به مسأله‌ها می‌بیند یک مسأله کوچولو داریم که همین روستای بی‌بضاعت است. مسایل بزرگی هم داریم در آنجا هم باید کار جهادی کرد. سربازی امام‌زمان(عج) و سرداری لشکر امام‌زمان(عج) فقط به این نیست که تک تیرانداز باشد، سربازی امام آرام آرام می‌رسد به سرداری لشکر امام. تک تیراندازی خوب است و مشق اول است بعد آرپی‌چی زن می‌شود، بعد مثلاً پشت ادوات می‌نشیند، بعد می‌رود در ستاد گره‌های بزرگ را باز می‌کند، بعد می‌شود حسن باقری در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و می‌تواند گره‌های بزرگی را باز کند.

وی تصریح کرد: بزرگ بسیجی جهادی حوزه‌های علمیه آیت‌الله مصباح بود که هر جا انقلاب اسلامی مشکلی داشت و با گرهی مواجه بود حاضر بود. ممکن است عالمی در حوزه‌های علمیه درس خوانده سخنرانی هم می‌کند ولی به گونه‌ای سخنرانی می‌کند که هیچ ربطی به مسایل جامعه ندارد، اصلاً نمی‌داند مسائل جامعه چه هست، این عالم، عالم استانداردی نیست. عالم مهذَب کسی است که درد جامعه دردش باشد و نسبت به مسائل جامعه سیب زمینی نباشد آن عالمی که هیچ کاری به مسأله‌های جامعه ندارد عالم مهذَب نیست. عالم مهذب کسی است که یهتم بأمور المسلمین، امور جامعه اسلامی همّ و غمش باشد. ما عالم مهذَب می‌خواهیم تربیت کنیم کجا باید تربیت کنیم؟ در همین اردوهای جهادی.

اردوی جهادی از مؤثرترین فضاهای تربیتی است / فعالیت جهادی یعنی احساس مسئولیت مردمی

وی ادامه داد: سال اول، دوم و سوم طلبه می‌رود اردوی جهادی اینها را یاد می‌گیرد، آرام آرام درس‌هایش را قوی‌تر می‌خواند و آمادگی‌های خودش را برای حل مسأله‌های بغرنج‌تر بالا می‌برد، احساس مسئولیت و دغدغه‌مند این می‌شود، سالهاست آقا فرموده‌اند علوم انسانی باید اصلاح بشود. علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم است. این را کی باید انجام بدهد، سالهاست آقا فرمودند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را باید تولید کنیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه ابراز کرد: این را چه کسی باید انجام بدهد جز حوزوی‌ها و عالمان دین؟ سالهاست بحث وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر ساخت تمدن اسلامی مطرح شده است. این را کی باید انجام بدهد. سال ۱۳۶۷ حضرت امام پیامی دارند به بسیج آنجا طرح بسیج دانشجو و طلبه را برای حل مسأله‌های تمدنی انقلاب اسلامی مطرح کردند، از ۶۷ تا حالا چند سال گذشته؟ اینها را کی باید انجام بدهد؟ مسأله‌های سنگین انقلاب اسلامی مانده ما روح احساس مسئولیت را باید در طلبه به عنوان یک کار تهذیبی تربیتی پدید بیاوریم.

ارسال نظرات