۲۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۷۷۴۹۹۹

گزارشی از بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

گزارشی از بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت
بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در قم برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان در آستانه میلاد مسعود منجی عالم بشریت حضرت صاحب الامر(عج) چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ با حضور علما و اندیشمندان داخلی و خارجی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
 
همایش بین المللی دکترین مهدویت که هر ساله برگزار می‌شود، در بیستمین دوره با هدف تبیین مفاهیم مهدویت، بررسی روند تحولات جهانی و نقش انتظار در آینده بشریت در حال برگزاری است فرصتی برای تبادل نظر میان اندیشمندان و پژوهشگران حوزه مهدویت فراهم آورده است و نتایج آن می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و دینی مورد استفاده قرار گیرد.
 
بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در جمکران برگزار شد
 
حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران در آغاز این همایش پس از عرض خیر مقدم به حضار گفت: توفیق زندگی و افتخار سربازی آن حجت الهی را برای خودم و برای شما عزیزان از خدای متعال مسئلت دارم.
 
امام زمان (عج) به حاج قاسم‌ها و سیدحسن نصرالله‌ها نیاز دارد

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ضمن تبریک اعیاد شعیانیه عنوان کرد: از همه کسانی که همت گماشتند و در طول بیش از دو دهه این همایش بین‌المللی را برگزار کردند سپاسگزارم و امیدواریم مشمول عنایت خاص حضرت حق باشند.

وی ضمن گرامیداشت دهه فجر و ۲۲ بهمن ادامه داد: از مردم متدین، انقلابی، ولایت مدار، بصیر و زمان‌شناس که مرزهای بین حق و باطل تشخیص می‌دهند و رعایت می‌کند تشکر می‌کنم. امیدواریم این مردم بصیر و ولایت‌مدار ظهور حضرت حجت را درک کنند.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی درک و فهم مفاهیمی مانند انتظار و مهدویت برای ما معنای تازه‌ای پیدا کرد. انقلاب اسلامی شعبه و نوری از جلوه ظهور است. در شرایطی این نور جلوه‌گر شد و انقلاب اسلامی محقق شد که اگر پرسیده می‌شد چرا انتظار افضل عبادات است نمی‌دانستیم.

بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در جمکران برگزار شد

وی افزود: انقلاب اسلامی باعث شد که معنای انتظار را بدانیم و درک کنیم چرا انتظار عبادت برتر و افضل است و چرا باید دائم برای ظهور حضرت حق دعا کنیم. با اینکه بسیار از مسائل را باور و قبول داشتیم در قبل از انقلاب اسلامی این مسائل برای ما واضح نبود و انقلاب اسلامی آن را برای ما به منصه ظهور رساند.

وی اضافه کرد: زمانی که امام راحل که یکی از یاران و تربیت شدگان مکتب اهل بیت (ع) و قرآن بودند نهضت خود را شروع کردند و در مراحلی به تبعید فرستاده شدند مردم را برای اقامه حق، قسط و عدل دعوت می‌کردند بسیاری تصور نمی‌کردند که این سخنان روزی عملی می‌شود.

وی اظهار کرد: زمانی که امام راحل مجبور شدند از عراق به بلاد کفر بروند همه منتظر بودند که چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا ممکن است که رژیم پادشاهی که بیش از ۲۵۰۰ سال ریشه دوانده است و تکیه بر کمک استکبار و غرب دارد مگر اجازه می‌دهد یک روحانی به ایران بیاید و حکومت را به دست بگیرد. این امر حتی برای تاریخ شناسان، جامعه شناسان و کارشناسان سیاسی نیز امری محال بود. حتی برخی از دوستان و دلسوزان نیز می‌گفتند مگر با دست خالی می‌توان مقابل آنها ایستاد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شعار «جاءالحق و زهق الباطل باطل» گفت: شعارهایی که مردم در آن روزها می‌دادند سازماندهی شده نبود بلکه درون و فطرت مردم بر می‌خواست همه نگران ترور امام بودند.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی مردم متوجه شدند که چرا ائمه (ع) می‌فرمایند انتظار فرج و امید به آینده و پیروزی از برترین عبادت است، زیرا برای صراط مستقیمی که خداوند مشخص کرده است باید کسی بیاید که بتواند زمین را پر از عدل و داد کند و این مکاتب مادی که به بن بست رسیده اند را به مقصد و فطرت اصلی برساند.

وی اضافه کرد: با ظهوری نوری از نور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که انقلاب اسلامی بود بسیاری از جریان‌هایی که شعار طرفداری از حق و حقوق بشر می‌دادند رنگ باختند. اگر حضرت ظهور کنند همه پرده‌ها را کنار می‌زند و فطرت‌های پاک پذیرای او می‌شوند.

رئیس دستگاه قضائی بیان کرد: با انقلاب اسلامی منافع برخی به خطر افتاد. قدرت‌های استکباری فکر نمی‌کردند یک روحانی در یک گوشه دنیا چنان زلزله‌ای در همه بنیان‌های طاغوتی آنها ایجاد کند، سیستم اطلاعاتی آنها را سرگردان کند، همه فریب کاری‌های آن‌ها را برملا کند و باطن خبیث آنها را آشکار کند، اما ناگهان دیدند هیمنه آنها شکست و در کشوری که دولت، مجلس و پادشاه را در اختیار داشتند دیگر کسی از آنها نمی‌ترسید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه انقلاب اسلامی معجزه عصر بود و دنیای جدیدی ایجاد کرد، گفت: کسانی که ضربه خوردند و منافع، آینده و حتی بقای خود را در خطر می‌دیدند بیکار ننشستند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی باید زمینه ساز ظهور حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف حق باشد، ادامه داد: قدرت‌های استکباری همه علم و فناوری‌های جدید و ابزارهایی که از این طریق به دست آوردند را در خدمت جنایت علیه بشریت استفاده می‌کنند؛ فناوری‌هایی که می‌تواند در زمینه تعالی بشر باشد برای سرکوب مردم به کار گرفتند و همه علم و فناوری را برای حفظ قدرت و بقای خود به کار گرفتند.

وی اضافه کرد: ما باید چیزی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیاز دارد یعنی سربازانی در تراز سربازان حضرت باشند تربیت کنیم. انقلاب اسلامی شخصیت‌های زیادی مانند سید حسن نصرالله‌ها و حاج قاسم‌ها را تربیت کرده است، اما این مقدار کفایت نمی‌کند. باید مجهز به علم روز شویم تا بر نقشه‌ها و مسائلی که می‌خواهند سوء استفاده کنند فائق بیاییم.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: امروز مسئله حفظ امنیت با حفظ امنیت ده سال قبل تفاوت کرده است و حتی اقتصاد امروز با سال‌های قبل تفاوت دارد؛ نفوذ فرهنگی و اجتماعی هم از لحاظ شیوه و هم محتوا با گذشته متفاوت است. بیان می‌شد که به خاطر ارتباط و اطلاعاتی که وجود دارد دنیا مانند دهکده شده است و امروز می‌تواند گفت از دهکده پایین‌تر است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر می‌خواهیم زمینه ساز ظهور باشیم باید در این تراز مسائل را ببنیم. اگر منتظر ظهور ایشان هستیم باید بدانیم یک شعله از آن در ایران محقق شد و ناممکن‌ها را ممکن کرد.

وی یادآور شد: مردم غزه در یک منطقه کوچک بیش از 15 ماه زیر بمباران‌ها مقاومت کردند و از لحاظ ظاهری همه زیر ساخت‌هایشان را از دست دادند اما جریان مقاومت زنده است و پیش رفته و امروز شاهد تبادل اسرا و بازگشت مردم به خانه‌هایشان هستیم. بزرگانی را در لبنان شهید کردند اما حزب الله پر انگیزه تر و قوی‌تر است و این جلوه‌های وعده‌های الهی است که تحقق پیدا کرده است.

وی بیان کرد: امیدواریم این انقلاب به دست رهبر معظم انقلاب به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد و مردم زمینه‌ساز ظهور حضرت باشند و در رکاب حضرت بقیه الله(عج) با مستکبرین عالم بجنگند و از آنها انتقامی که باید را بگیرند. امیدواریم این مردم ولایت‌مدار حضور داشته باشند و طلوع ولایت عظما و وعده‌ای که داده شده است دنیا پر از عدل و داد می‌شود را ببینند.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: نسبت به ولایت نه جلو بیفتیم و نه عقب بمانیم. اگر می‌خواهیم از همه طوفان‌ها و موج‌های عرصه‌های فرهنگی و تبلیغاتی نجات پیدا کنیم باید همراه با کشتی نجات اهل بیت (ع) باشیم. باید کلام رهبر و ولی فقیه در جلوی چشممان باشد. اگر این کار را بکنیم پیروز هستیم.

وی اضافه کرد: باید در گفتار و رفتار اخلاص داشته باشیم زیرا اخلاص است. خداوند به اخلاص بهای فراوان می‌دهد. اگر برای خدا و در راه خدا حرکت کنیم ولایت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف پشتیبان ما است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم زمینه ساز ظهور باشیم باید روحیه جهادی، انقلابی و فضائل انسانی را در خودمان و کشورمان تقویت کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند در گام اول، ایجاد نظام و خودسازی بود و در گام دوم جامعه سازی و تمدن سازی است.

برقراری جامعه عدل فراگیر وعده تخلف ناپذیر خداوند است
 
بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در جمکران برگزار شد
آیت الله محسن اراکی امروز در این همایش بین‌المللی عنوان کرد: واژه ولی امر و بقیه الله دریایی نهفته از معانی دارد. این واژه در یک بستر قوانین و سنت‌های اجتماعی و قطعی قرار دارد و برخاسته از آن‌ها است، گفت: این واژه به سه سنت حتمی اشاره دارد که برخاسته از آن است.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برقراری جامعه عدل فراگیر روی کره زمین از سنت‌های تخلف ناپذیر الهی است، تصریح کرد: جامعه بشر باید منتهی به جامعه عدل فراگیر مکانی و زمانی شود. جامعه عدلی که پس از آن جامعه ظلمی حاکم نمی‌شود و این جامعه عدل تا انتها ادامه دارد و این فلسفه آفرینش بشر است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کره زمین محدوده قلمرو خلافت بشر نیست بلکه مرکز خلاقت الهی است. این خلافت برای خداوند است و گسترده آن حاکمیت الهی است.
 
وی با بیان اینکه فراگیری جامعه عدل جهانی همه برهانی و هم قرآنی است، ادامه داد: قرآن نیز بیان می‌کند که محال است خدای متعال این جهان را برای حاکمیت فساد بیافریند به همین خاطر باید غرض و غایت اصلی از آفرینش این جامعه برقراری عدل فراگیر زمانی و مکانی باشد تا آفرینش انسان و کره زمینی که با امکانات فراوان در اختیار انسان قرار گرفته است توجیه شود.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه سنت دوم، جامعه معتقد است که باید به دست خود انسان و با اراده او برقرار شود، اضافه کرد: خداوند موجودی به نام انسان خلق کرد که برتری آن نسبت به دیگر موجودات و فرشتگان یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ است.
 
وی ادامه داد: پرستش فرشتگان عقلانی بوده است و خداوند را می‌پرستیدند چون باید می‌پرستیدند اما خداوند موجودی خلق کرد که خداوند را عاشقانه پرستش کند. در عرفان اهل بیتی (ع) آمده است که همه این جهان آفرینش بر اساس عشق الهی بنا شد و فرشتگان نیز خداوند را عاشقانه پرستش می‌کردند اما خداوند موجودی را خلق کرد معشوق خداوند باشد و این یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ باید جامعه عدل را ایجاد کنند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: سنت دوم بیان می‌کند که خداوند اراده کرد موجودی را خلق کند که با اراده خودش بتواند کار خدایی کند و این موجود استحقاق این را داشت که معشوق خدا باشد.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در منطق علم اجتهادی قرآنی و اسلامی واحد، جامعه بیت است که در جامعه غربی و تمدن غربی این بیت فرو ریخته است و با فروریختن بیت همه ارزش‌های انسانی گم شد. انسان در بیت پروش پیدا می‌کند.
 
وی در رابطه با سنت سوم گفت: در همه تحولاتی که در جامعه بشر رخ می‌دهد یک هسته اصلی به نام فرصت عدل وجود دارد. در هر زمانی امام و ماموم (حداقل یک نفر) وجود دارد که این هسته اصلی تشکیل جامعه عدل فراگیری زمانی و مکانی است.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه بقیه الله همیشه در جامعه است، اضافه کرد: جوامع دچار تحولات می‌شود اما هسته اصلی می‌ماند و همیشه حجت خدا با پیروان او در هر زمانی باقی هستند تا این فرصت عدل تبدیل به اقامه عدل شود.
 
وی گفت: بقیه باقی الهی می‌ماند تا ذرات صلاح اجتماعی و خرده صالحان همه به تدریج گرد هسته اصلی جمع شوند و تبدیل به قدرت فراگیری شوند که بتوانند جامعه عدل فراگیری زمانی و مکانی را ایجاد کنند.
 
مهدویت پیشران جبهه مقاومت و نابودی اسرائیل است
 
بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در جمکران برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی در بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که امروز با موضوع «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان» در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: مهدویت و انتظار به معنای به کاربرد بردن الفاظ و یا فعالیت در موسسات نیست بلکه انتظار و مهدویت به معنای زمینه سازی برای ظهور است و در کارهایی که انجام می‌دهیم تجلی دارد.
 
رئیس بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت بیان کرد: انتظار و مهدویت پیشران جبهه مقاومت و نابودی اسرائیل است.
ارسال نظرات