۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۸۲۰۳۰
حجت‌الاسلام موسوی کرمانشاهی:

تحول در نظام آموزش با رویکرد عقلانی، راه دستیابی به فقه نظام‌ساز است

تحول در نظام آموزش با رویکرد عقلانی، راه دستیابی به فقه نظام‌ساز است
استاد حوزه علمیه با تأکید بر لزوم تحول عقلانی در نظام آموزش اجتهادی، گفت: بازنگری در مبانی و روش‌های استنباط فقهی و توجه به موضوع‌شناسی دقیق می‌تواند فقه را به مرحله‌ای برساند که هم برای جامعه امروز پاسخ‌گو باشد و هم قابلیت عرضه در سطح جهانی را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی محمد موسوی کرمانشاهی استاد حوزه علمیه در هم‌اندیشی علمی «بررسی ظرفیت نظام آموزشی حوزه در دستیابی به فقه حکومتی و فقه نظام‌ساز» که صبح امروز به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، بر ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی حوزه تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم به‌صورت ریشه‌ای وارد عرصه تحول شویم باید آموزش‌های حوزه به‌سمت عقلانیت و تجمیع قرائن و شواهد حرکت کند تا بتوان در علم اصول بازخوانی تازه‌ای ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه چنین تحولی می‌تواند منجر به ایجاد دگرگونی اساسی در فقه شود، افزود: فقهی که بر پایه عقلانیت و روش اجتهادی وثوقی بنا شده باشد هم برای جامعه اسلامی کارآمد خواهد بود و هم قابلیت عرضه به جهان را دارد.

تعامل با عرف معاصر، کلید ارتقای کارآمدی فقه اسلامی

استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت بازنگری در شیوه تعامل با خطابات شارع، اظهار داشت: لازم است متون شرعی با توجه به عرف معاصر و نیازهای روز جامعه بازخوانی شوند. اگر بتوانیم در فرآیند اجتهاد نگاه وثوقی را با بهره‌گیری از قرائن و شواهد گسترش دهیم قطعاً شاهد تحولات مهمی در عرصه فقه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام موسوی کرمانشاهی با تأکید بر اهمیت موضوع‌شناسی در فقه نظام‌ساز، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از احکام نادرست ناشی از عدم شناخت صحیح موضوع است. اگر فقیه بتواند جوانب مختلف موضوع را به‌درستی درک کرده و شرایط زمانی و مکانی آن را لحاظ کند طبیعی است که احکام فقهی نیز با دقت و تناسب بیشتری صادر خواهد شد.

نوسازی مبانی اجتهاد، گامی بلند به‌سوی فقه پاسخ‌گو و پویا

وی اصلاح مبانی و روش‌ها در علم اصول و فقه را زمینه‌ساز تحول دانست و تصریح کرد: اگر در سطح مبنا و بنا بازنگری و اصلاح صورت گیرد تحول در اصول فقه و به تبع آن در فقه عملی نیز محقق می‌شود.

این استاد حوزه در پایان با بیان اینکه نباید از فقه انتظار حل همه مشکلات را داشت، گفت: البته فقه با همه ظرفیت‌های خود اگر تحول یابد و با روش عقلانی و اجتهادی روزآمد شود می‌تواند پاسخگوتر و کارآمدتر از گذشته در حل مسائل جامعه عمل کند.

ارسال نظرات