۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۷۹۷۲۰۱
امام جمعه اسلامشهر:

حضور بانوان با رعایت شئونات اسلامی ضامن سلامت اخلاقی جامعه است

حضور بانوان با رعایت شئونات اسلامی ضامن سلامت اخلاقی جامعه است
تهران- امام جمعه اسلامشهر گفت: اگر حضور اجتماعی زن در کنار رعایت حریم‌ها باشد، نه جامعه دچار فساد می‌شود و نه خانواده‌ها متزلزل خواهند شد. در چنین شرایطی، هم بنیان خانواده استوار می‌ماند و هم جامعه از سلامت اخلاقی برخوردار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری، امام جمعه اسلامشهر در جلسه تفسیر قرآن کریم که در آستان مقدس امامزاده عقیل‌بن‌العباس(ع) برگزار شد، به تبیین جایگاه زن در نگاه اسلام پرداخت و با اشاره به شرایط تاریخی دوران جاهلیت، گفت: حضرت زهرا(س) در دورانی چشم به جهان گشود که در سراسر جهان، زن جایگاهی نداشت و این تحقیر، تنها مختص شبه‌جزیره عربستان نبود، بلکه ریشه در تفکرات تمدنی و فلسفی آن روز دنیا داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان تمدن‌های کهن و حتی متفکران غربی در قرون بعدی، نگاهی توهین‌آمیز به زن داشتند؛ از ارسطو و افلاطون و سقراط گرفته تا نیچه و روسو و داروین، هیچ‌یک زن را دارای شأن انسانی مساوی با مرد نمی‌دانستند.

امام جمعه اسلامشهر افزود: ارسطو زن را موجودی صرفاً برای زادوولد می‌دانست، افلاطون از اینکه فرزند یک زن است اظهار تأسف می‌کرد، و سقراط زن را درختی زهرآلود می‌خواند. ژان‌ژاک روسو نیز معتقد بود زن برای علم و حکمت خلق نشده و نیچه در اوج تحقیر، زن را در بهترین حالت حیوانی همچون سگ و میمون توصیف کرده است!

وی افزود: داروین نیز زن را وسیله‌ای برای سرگرمی مرد و ابزاری برای فریب می‌خواند و در تمدن‌هایی مانند چین و هند، زن عملاً کالایی قابل خرید و فروش بود؛ چنانکه در هند، رسم سوزاندن زنان پس از مرگ شوهر هنوز هم در برخی مناطق وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری ادامه داد: در متون یهودیت تحریف‌شده نیز زن تلخ‌تر از مرگ دانسته شده و مرد صالح کسی معرفی می‌شود که زن نداشته باشد. در مسیحیت تحریف‌شده، در انجیل منسوب به پولس آمده که زن حق یادگیری ندارد و باید همیشه ساکت باشد.

امام جمعه اسلامشهر در مقایسه این نگاه با آموزه‌های اسلام، گفت: اما اسلام با ظهور پیامبر اعظم(ص) نگاهی کاملاً متفاوت و کرامت‌محور به زن ارائه کرد. پیامبر گرامی اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) زن را ریحانه خواندند، یعنی گل لطیف آفرینش. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة»، و قرآن کریم در کنار هر فضیلتی که برای مردان ذکر می‌کند، زنان را نیز مخاطب قرار داده است؛ مانند «المؤمنین و المؤمنات»، «الصائمین و الصائمات» و «الحافظین فروجهم و الحافظات».

حجت الاسلام والمسلمین برقراری تأکید کرد: اسلام، زن و مرد را در مسیر بندگی و قرب الهی برابر می‌داند و تفاوت را تنها در میزان تقوا می‌بیند؛ چنانکه قرآن می‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ».

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: «ما أکرم النساء إلا کریم و ما أهانهن إلا لئیم»، یعنی تنها انسان‌های کریم به زن احترام می‌گذارند و انسان‌های پست به او توهین می‌کنند.

امام جمعه اسلامشهر با اشاره به رفتار پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س)، گفت: پیامبر اسلام(ص) هرگاه حضرت فاطمه(س) وارد می‌شد، به احترامش از جا برمی‌خاست، به استقبالش می‌رفت، دست او را می‌بوسید و در جای خود می‌نشاند. این رفتار پیامبر(ص) در فرهنگی که زن را موجودی فرودست می‌دانست، نشانه‌ای آشکار از کرامت زن در مکتب اسلام بود.

وی سپس به تبیین دو نکته مهم درباره نقش اجتماعی زن پرداخت و گفت: نخست اینکه اسلام نه‌تنها حضور زن در عرصه اجتماع را منع نکرده، بلکه آن را در چارچوب حدود شرعی مجاز دانسته است. در قرآن کریم از تعبیر «امر جامع» سخن به میان آمده است؛ یعنی امور اجتماعی و عمومی جامعه، که زنان نیز در آن می‌توانند حضور فعال داشته باشند، همان‌گونه که حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری افزود: حضرت خدیجه(س) بانویی تاجر و فعال اقتصادی بود و پیامبر(ص) هیچ‌گاه فعالیت او را مذمت نکرد بلکه آن را تأیید نمود. همچنین حضرت زهرا(س) در پاسخگویی به مسائل دینی زنان و حتی مردان نقش مرجعیت علمی داشت و محل مراجعه و پاسخگویی به سؤالات شرعی بود.

وی در بیان نمونه‌ای تاریخی گفت: در روایات آمده زنی نزد حضرت زهرا(س) برای پرسش یک مساله آمد، اما پس از پاسخ، سؤالات متعددی مطرح کرد تا به ده سؤال رسید. وقتی از اینکه حضرت را خسته کرده عذر خواست، حضرت زهرا(س) فرمود: «اگر به کسی صد هزار دینار بدهند تا باری سنگین را بالا ببرد، آیا خسته می‌شود؟» و ادامه داد: «هر سؤال تو ثوابی دارد به وسعت عرش تا فرش، من از پاسخ خسته نمی‌شوم».

امام جمعه اسلامشهر اظهار کرد: حضرت زهرا(س) افزون بر فعالیت علمی، در عرصه اجتماعی نیز حضور داشت؛ از خطبه معروفش در مسجدالنبی تا حضور در میدان احد و تلاش برای دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علی(ع).

وی افزود: در تاریخ آمده که هنگام خروج از منزل برای ایراد خطبه فدکیه، حضرت زهرا(س) با پوششی کامل از خانه خارج شد؛ چادری بلند که سر و گردن و بازوهای ایشان را پوشانده بود و گروهی از زنان مؤمن نیز اطراف ایشان را گرفته بودند. این یعنی حضور اجتماعی زن در اسلام با حفظ کامل حجاب و وقار همراه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری خاطرنشان کرد: اسلام حضور اجتماعی زنان را مشروع و لازم می‌داند، اما بر رعایت حدود شرعی و مرزهای اخلاقی تأکید دارد. حتی در جنگ‌ها نیز زنان برای امداد و پرستاری رزمندگان همواره با حفظ حریم‌ها و عفاف اسلامی حضور داشتند.

وی تأکید کرد: قرآن می‌فرماید «وَإِذَا کَانُوا عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا»، یعنی هیچ مؤمنی—چه مرد و چه زن—نباید در مسائل مهم اجتماعی غایب باشد مگر با اجازه رهبر و ولی جامعه اسلامی. بنابراین شرکت در عرصه‌های اجتماعی، مانند انتخابات و راهپیمایی‌ها، یک وظیفه دینی است.

امام جمعه اسلامشهر افزود: اگر حضور اجتماعی در کنار رعایت حریم‌ها باشد، نه جامعه دچار فساد می‌شود و نه خانواده‌ها متزلزل خواهند شد. در چنین شرایطی، هم بنیان خانواده استوار می‌ماند و هم جامعه از سلامت اخلاقی برخوردار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری در پایان اظهار داشت: امروز اگر زنان و مردان ما از سیره حضرت زهرا(س) درس بگیرند، جامعه‌ای سرشار از عفاف، کرامت، آرامش و ایمان خواهیم داشت.

ارسال نظرات