۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۹۹۶۳

دانشنامه ادیان در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ادیان و مذاهب قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ دانشنامه ادیان با بخش های گوناگون در فضای مجازی منتشر شد.
دانشنامه ادیان در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ادیان و مذاهب قرار گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دانشنامه جامع ادیان با مدخل های متعدد در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ادیان و مذاهب برای استفاده عموم قرار گرفت.

دانشنامه ادیان که در چهار بخش کلی آشنایی با ادیان، تقویم ادیان، واژه نامه و منابع سامان یافته در هر مدخل به ارائه مباحث مربوط پرداخته است.

این دانشنامه دارای مدخل های مانند دین اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشت، بودا و غیره است.

در بخش آشنایی با ادیان در بخش اسلام، در مقاله ای با عنوان تشیع در آمریکاى امروز به قلم محمد لگنهاوزن، می خوانیم: پس از یازدهم سپتامبر، مردم مسلمان، بیشتر با غیر مسلمانان ارتباط پیداکردند؛ ولى نه به این منظور که غیر مسلمان را مسلمان کنند، بلکه به این منظور که به آنان بگویند که بیایید با مراکز اسلامى و اعتقادات ما آشنا شوید.
به اعتقاد من،هر چند براى این گونه کارها کمى دیر شده است، ولى باز هم ارزش دارد.تقریباً همهى مساجد و مراکز اسلامى در آمریکا برنامه اى براى معرفى اعتقاداتشان به مسیحیان وپیروان دیگر مذاهب دارند.درباره ى جمعیت مسلمانان و نیز درباره ى تعداد گروههاى مذهبى در آمریکا اختلاف نظر بسیار وجود دارد.
گروهى اعلام کرده اند که مسلمانان در آمریکا اصلاً نمى توانند بیش از دو میلیون نفر باشند؛ در حالى که اگرشما فقط به کتاب تلفن مراجعه کنید، اسم مسلمانان بیش از دو میلیون نفر است.آنان این طور حساب کرده اند که اگر از مساجد و مراکز اسلامى بپرسیم چند عضو رسمى دارند وتعداد این افراد را با هم جمع کنیم و بعد تعداد فرزندان آنان را نیز حساب کنیم، مىتوانیم بگوییم که تقریباً دو میلیون نفر مسلمان وجود دارد.اما گروه هاى دیگر،تعداد مسلمانان را در آمریکا را در حدود هشت تا ده میلیون نفر تخمین زده اند.البته در این زمینه که از آن میان، چند نفر شیعه هستند، هیچ آمار مشخصى دردست نیست.

در بخش واژه نامه به مدخل مسیحیت سری می زنیم و در ذیل کلمه نص گرائی می خوانیم: نص‌گرایی کتاب مقدس نقش فوق‌العاده بزرگی در تحول دین امریکایی ایفا کرده است. از زمانِ استیلای آیین پروتستان، و از آن‌جا که فقدان پاپ یا هر شکلی از مرجعیت دینی واحد وجود متنی را به عنوان مرجعی معتبر ضروری می‌ساخت، پروتستان‌ها هم برای رستگاری فردی و هم برای تجهیز اخلاقی جامعه به کتاب مقدس روی آوردند. بنابراین، هر گاه گمان می‌رفت که کسی مرجعیت کتاب مقدس را به بازی می‌گیرد او را تهدیدی برای رستگاری و جامعه به حساب می‌آوردند. از این رو، لیبرال‌ها و نوگرایان، به دلیل پذیرش شکل‌های نقد کتاب مقدس که در آلمان و جاهای دیگر رایج بود، خرابکار پنداشته ‌شده مورد حمله قرار می‌گرفتند. در نتیجه، سلاح عمده در زرادخانه‌ی کسانی که واکنش نشان می‌دادند، نص‌گرایی بود. اگر مرجعیت کتاب مقدس صد درصد تضمین می‌شد، امکان ایستادگی در مقابل نظریه‌های تکامل و ترقی، رفتار ضد اخلاقی، و مسائل دیگر وجود می‌داشت. از آن‌جا که یکپارچگی متن کتاب مقدس در معرض تردید قرار گرفته بود، مدافعانش احساس می‌کردند که باید با تجهیزات فوق‌العاده نیرومند فلسفی به حمایت از موضع‌شان برخیزند ــ اگرچه فقط معدودی نص‌گرا بودند که شاید از واژه‌ی‌ فلسفه استفاده می‌کردند؛ بیش‌ترشان مدعی بودند که آموزه‌های نص‌گرایی خود را از متن کتاب مقدس گرفته‌اند.

از آن‌جا که کتاب مقدس در مورد مرجعیت خودش ابهام داشت، و پر از تناقضات و ابهامات ظاهری بود، نص‌گرایان مجبور بودند نشان دهند که چگونه ممکن است که تنها یک تعبیر از کتاب مقدس وجود داشته باشد، زیرا که کتاب مقدس می‌بایست یگانه کتاب مرجع در پویش حقیقت در ایمان و اصول اخلاق باشد.

علاقمندان برای استفاده از این دانشنامه می توانند به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ادیان و مذاهب به نشانی
www.urd.ac.ir مراجعه کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات