کتاب آسیبشناسی دینپژوهی معاصر نقد شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشستهای علمی نقد کتاب با موضوع آسیبشناسی دینپژوهی معاصر به همت مرکز همکاریهای علمی و پژوهشی و مدیریت ساماندهی پژوهشهای دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پیش از ظهر 13 تیرماه در قم برگزار شد.
در نشست علمی نقد کتاب آسیبشناسی دینپژوهی معاصر با تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه به عنوان نویسنده کتاب و حجتالاسلام محسن غرویان به عنوان منتقد حضور داشتند و دبیر علمی آن نیز برعهده حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی بود.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این نشست علمی با بیان اینکه در کشور با جریانهای دینپژوهی فکری و متنوعی روبرو هستیم با اشاره به سنتی بودن برخی جریانها، اظهار داشت: هدف از طرح سنتی این است که در پاسخ به مسائل دنیای مدرن دغدغه چندانی ندارند و بیشتر در حفظ میراث گذشته تأکید دارند.
وی افزود: جریان سنتی جریانی است که سعی میکند تنها به مسائل گذشته بپردازد و دغدغه پاسخ به اینکه دنیای مدرن چه پرسشهای جدیدی را در عرصه فقه، کلام و تاریخ به ارمغان آورده، ندارد.
حجتالاسلام خسروپناه با اشاره به جریان دوم، آن را دغدغهمند نسبت به دنیای مدرن و پرسشهای آن دانست و گفت: اینان گروهی هستند که سعی میکنند دستاوردهای دنیای مدرن را اصالت داده و سنت را حذف کنند و یا استفاده کارکردی از آن ببرند.
وی روشنفکری سکولار یا الحادی را از دسته دوم دانست و ابراز داشت: در مقابل این گروه کسانی هستند که بر دین و سنت تأکید دارند و بر آسیبهای دنیای مدرن واقفاند که از جمله این گروهها میتوان به جریانهای سنتگرایی و تجدستیزی هایدگری در کشور اشاره کرد که طرفدار بسیاری دارد.
نویسنده کتاب آسیبشناسی دینپژوهی معاصر با اشاره به اعتقاد گروه سوم که به روشنفکری دینی از آن یاد میشود و معتقدند میتوان بین سنت و مدرنیته جمع کرد، ادامه داد: اصطلاح اصلی روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی مطرح شد، هرچند جریان روشنفکری دینی از سال 1330 به بعد در کشور ایران احیا شد و اولین گروههای روشنفکری در جهان اسلام نیز سیدجمالالدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بودند.
وی خاطرنشان کرد: شخصیتهایی مانند مهندس بازرگان، آیتالله طالقانی، دکتر سحابی و در فاصله نزدیکی شهید آیتالله مطهری روشنفکری دینی را با سبکی خاص مطرح کردند و دکتر شریعتی نسل دومی بود که این روش را از افرادی مانند بازرگان گرفت و دنبال کرد.
حجتالاسلام خسروپناه روشنفکری دینی را به دو شاخه اجتهادی و التقاطی تقسیم کرد و گفت: روشنفکری دینی اجتهادی میخواهد بین سنت و مدرنیته ارتباط برقرار کند اما از سنت اجتهاد بهره میگیرد تا دچار تفسیر به رأی نشود.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آسیبشناسی دینپژوهی معاصر اثر بسیار ارزنده و قابل توجهی است و جای آن در مجموعه نوشتههایی که به جریانشناسی فکری، فلسفی و مسائل اعتقادی حوزه دین میپردازد، خالی بوده است، به نقد آن پرداخت.
گفتنی است، آسیبشناسی دینپژوهی معاصر در شمارگان 2500 نسخه، 672 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. /920/پ202/ع