۱۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۸۰۴۸۱

جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها به زودی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها به قلم حجت‌الاسلام خسروپناه از سوی مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی به زودی منتشر می‌شود.
حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه


حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها توسط مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: ضدفرهنگ اصطلاحی جامعه‌شناسی است که با فرهنگ اصیل جامعه در تعارض است.

وی با بیان این‌که همواره فرهنگ‌های خردی نیز در دل فرهنگ رایج یک جامعه قرار دارند و از آن‌ها به خرده‌فرهنگ‌ تعبیر می‌شود، اظهار داشت: خرده‌فرهنگ الزاماً با فرهنگ اصلی تعارضی ندارد، بلکه در بسیاری از موارد هماهنگ است.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: فرهنگ اسلامی ایرانی دارای خرده فرهنگ‌هایی مانند لری، ترکی، بلوچی و عربی است که هیچ تعارضی با فرهنگ اصیل اسلامی ندارند. در اصل مجموعه‌ فرهنگ اسلامی ایرانی هستند که خدا و نبوت را قبول دارند و به سنت‌های ایرانی همسوی با اسلام احترام می‌گذارند، اما دارای آداب متفاوتی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که یک سری تشکل‌ها و جریان‌های فرهنگی دیگر وجود دارد که با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و تزاحم دارند و از آن به ضدفرهنگ‌ها تعبیر می‌شود، خاطرنشان کرد: ضدفرهنگ‌ها با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و چالش دارد.

وی، جریان‌های شیطان‌پرستی، ابتذال فرهنگی، بهائیت، وهابیت،ناسیونالیسم و فمینیسم را از جریان‌های ضدفرهنگی نام برد و ابراز داشت: شیطان‌پرستی جریانی دین‌ستیز، ابتذال فرهنگی که اکنون در سینما، موسیقی، ادبیات و رمان نمایان است، جریانی هویت‌ستیز، بهائیت جریانی اسلام‌ستیز، ناسیونالیسم گرچه ادعای ملی‌گرایی دارد، اما جریانی ملت‌ستیز، وهابیت جریانی شیعه‌ستیز و فمینیسم جریانی اخلاق‌ستیز و به معنای دیگر خانواده‌ستیز است.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه تأکید کرد: این جریان‌ها هویت اسلامی، اخلاقی، ایرانی و در اصل هویت دین‌دارانه را به چالش می‌کشند و هر کدام به ساحتی از ساحت‌های این هویت اصیل آسیب‌ می‌رسانند که از آن به جریان‌های ضد فرهنگ تعبیر می‌شود.
 
وی فرقه‌های صوفیه را نیز از جمله جریان‌های ضدفرهنگی نام برد و اظهار داشت: این فرقه‌ها یا شریعت‌ستیزند و یا مرجعیت‌ستیز، چرا که احکام شرعی فرهنگ اسلامی ایرانی براساس احکام شرعی مراجع تقلید شکل گفته است و این فرقه‌ها به مخالفت با آن پرداخته‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که مجموعه‌ جریان‌های شیطان‌پرستی، موسیقی‌گرایی، سینماگرایی، ملی‌گرایی، فمینیسم، بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم و جریان فرقه‌های صوفیه و عرفان‌های کاذب در کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها به تفصیل بیان و نقد شده است، تصریح کرد: فرماسونری منشأ تمام جریان‌های ضدفرهنگی است که نقش مؤثری در پیدایش و توسعه این جریان‌ها داشته است.
 
وی افزود: در پیوست پایانی کتاب به شرح فرهنگ از دیدگاه امام خمینی‌‌(ره) و رهبر معظم انقلاب پرداخته‌ام و نیز انجمن حجتیه را به عنوان خرده فرهنگی که در سیاست با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در چالش است و از آن به سیاست‌گریزی تعبیر می‌شود، معرفی کرده‌‌ام.
 
گفتنی است، کتاب جریان‌شناسی ضد فرهنگ‌ها در 560 صفحه و چهارده گفتار تنظیم شده است که به زودی از سوی مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی (حنا) به چاپ خواهد رسید. /920/ن601/ع

ارسال نظرات