۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۸۱۰۵۰

تشیع با فرهنگ حسینی و مهدوی پویا و بالنده شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: شخص منتظر از فرهنگ عاشورا مى‏آموزد که زمینه سازان قدرت ظلم و جور، از طریق فتنه، شبهات و شهوات، چگونه مردم آن عصر را رصد کرده و امام زمان را تنها گذاشتند.
فرهنگ حسيني و مهدوي

حجت الاسلام صادق سهرابی، عضو هیات علمی موسسه مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: فرازهای زیارت عاشورا و دعای ندبه به خوبى پیوند و گره خوردن فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این دو فرهنگ پیوسته و به صورت همگام و همراه، در لایه‏هاى اندیشه‏، فرهنگ و عینیت‏ عموم مردم در طول تاریخ بروز و ظهور داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ارتباط فرهنگ حسینی و فرهنگ مهدوی در پویایی تقکر شیعی، حقیقتى است که دشمنان هم به آن رسیده‏اند و آنها در مطالعات شیعه‏شناسى خود، اعلام کرده‌اند شیعه با توجه به پرچم سرخ عاشوراى حسینى‏، به عنوان پیشینه و عقبه فرهنگى خود و از طرف دیگر با چشم انداز پرچم سبز مهدوى‏، از فرهنگى پویا و بالنده برخودار است.

وی ادامه داد: آنها براى مبارزه و تخریب این دو فرهنگ و شکستن این دو پرچم، برنامه‏هاى راهبردى به پا کرده‌اند که می توان به ساخت فیلم‏ های تخریبی در راستای تضعیف این دو شاخصه فرهنگی تشیع اشاره کرد.

عضو هیئت علمی موسسه مهدویت اظهار داشت: دشمن دریافته است که پیوندى خاص و راهبردى، بین فرهنگ انتظار و عاشورا وجود دارد و بر ما شیعیان است که از این راز و پیوند، دریافت مناسب و به هنگام داشته باشیم و آن را به پیام و بیان‏ مطلوب برسانیم.

این استاد دانشگاه گفت: بر ما است که بدانیم چرا در زیارت عاشورا از سیدالشهدا (ع) و در زیارات حضرت مهدى(عج) از امام عصر به عنوان وتر موتور (تنهاى رها شده) یاد شده است، که با دریافت درست از این مفاهیم، مى‏توانیم نداى این الطالب بدم المقتول بکربلا را در فضاى جهان، به عنوان فرهنگی پویا مطرح کنیم.

وی با اشاره به استفاده صفت تنهای رها شده برای امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) بیان داشت: شخص منتظر، از فرهنگ عاشورا مى‏آموزد که زمینه سازان قدرت ظلم و جور، از طریق فتنه، شبهات و شهوات، چگونه مردم آن عصر را رصد کرده و سالار شهیدان را تنها گذاشتند.

این محقق علوم اسلامی، بیان داشت: باید مراقب احوال خود باشیم تا هجوم فتنه‏ها، شهوات و شبهات، راهزنى نکند و همچون مدعیانى که به امام حسین(ع) نامه نوشتند نباشیم.

وی گفت: انتظار، آماده باش بودن است و آداب خود را مى‏طلبد، از این رو در احادیث آمده است: انتظار خود بزرگ‏ترین فرج است، زیرا منتظر در دوران انتظار مؤدب به آداب و ادبیات انتظار است و آن را تنها یک حالت نمى‏پندارد، بلکه مى‏داند انتظار، برترین اعمال است.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه منتظر کسى است که در حال آماده باش است، به روایتی از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: براى امام مهدى (عج) غیبتى است. در این غیبت‏برخى از دین بر مى‏گردند و برخى ثابت قدم مى‏مانند. هر که در این غیبت صبر کند و بر مشکلاتى که از سوى دشمنان ایجاد مى‏شود و بر ایجاد شبهاتى از این قبیل که اگر شما راست مى‏گویید وعده ظهور کى خواهد بود؟ استقامت کند، به قدرى از اجر خداوند بهره‏مند مى‏گردد که گوئی در کنار پیامبر با شمشیر بر دشمنان جنگیده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات