۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۸۱۴۱۲
یک مشاور دینی:

مشاوران دینی باید دغدغه هدایت مردم را داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ مشاور پایگاه اطلاع رسانی ایپرسش گفت: مشاوران دینی باید دغدغه هدایت مردم را داشته باشند و از بیان نظرات عجولانه به مخاطب خود پرهیز کنند.
مشاوران دینی باید دغدغه هدایت مردم را داشته باشند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید محمد علی واعظ موسوی، مشاور پایگاه اطلاع رسانی ایپرسش، در کارگاه آموزشی مشاوره که در نخستین دوره آموزشی مبلغان قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مجتمع هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: درک، تحلیل و تبیین مسیر ماهیت یک مشاوره مطلوب است و یک مشاور باید در گام اول درک مناسبی از موقعیت مخاطب خود و شرایطی که در آن قرار دارد، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحلیل باید همه جانبه باشد، ادامه داد: برای یک تحلیل جامع مشاور باید عاقل باشد به این معنا که توان تشخیص موارد مشابه را داشته باشد همانگونه که در حدیثی از حضرت علی(ع) آمده است، «‌لیس العاقل من یعرف الخیر انما العاقل من یعرف خیر الشرین» یعنی عاقل کسی نیست که خوبی را از بدی تشخیص دهد بلکه عاقل آن است که می تواند بهترین از بدی ها را تشخیص دهد.

در تحلیل تنها داشتن دید مسئله ای کافی نیست
 
واعظ موسوی با بیان اینکه در تحلیل تنها داشتن دید مسئله ای کافی نیست، اذعان داشت: مشاور در تبیین مسیر برای مخاطب خود باید به زمان وجود مشکل، سن مراجعه کننده، جنسیت، تحصیلات، محل سکونت و برخی موارد دیگر را بداند تا بتواند بهترین راه ها را ارائه دهد.

وی افزود: تبیین مسیر به مخاطب موجب تقویت حس انتخاب در او می شود و باعث می شود فرد با نگرشی بر راه های ارائه شده یک مسیر را خود انتخاب کند و باید تأکید کرد یکی از ظلم ها این است که ما به کسی حق انتخاب ندهیم.

وی با تأکید بر اینکه مشاور برای مخاطب خود تعیین تکلیف نمی کند، تصریح کرد: مشاور تنها راه های نیل به هدف درست را به مخاطب ارائه می دهد و این خود مخاطب است که راه درست را باید تشخیص دهد.

طلاب و روحانیان همواره محل رجوع مردم هستند

مشاور پایگاه اطلاع رسانی ایپرسش با بیان اینکه مشاوره کار ساده ای نیست، اظهار داشت: مردم به تمامی طلاب و روحانیان به چشم یک روحانی می نگرند و آن ها چه تمایل داشته باشید و چه تمایل نداشته باشید محل رجوع مردم هستید.

وی خاطر نشان کرد: طلاب و روحانیان به دلیل برخورداری از جایگاه مذهبی و دینی همواره مورد مشاوره قرار می گیرند و این امر به دلیل نقش پر اهمیتی است که آن ها در جامعه دارند.

واعظ موسوی با بیان اینکه مشاور به کتاب و منبع خاصی نیاز ندارد،‌ افزود: با این وجود مشاور دینی موضوعی را که مبنا و اساس نداشته باشد بیان نمی کند زیرا او همواره از آیات و روایات در مسیر حرکت خود بهره می برد.

وی با اشاره به مظلومیت مشاوره های دینی در مقابل سایر مشاوره ها، گفت: مشاور باید سوز هدایت و دغدغه ارشاد و راهنمایی مردم را داشته باشد و از بیان نظرات عجولانه به مخاطب خود پرهیز کند.

مشاور هیچ گاه نظر خود را صد درصد تأیید نمی کند

مشاور پایگاه اطلاع رسانی ایپرسش با بیان اینکه یک مشاور هیچ گاه نظر خود را صد درصد تأیید نمی کند، تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند عاقل کسی است که نظر خود را در معرض اتهام قرار می دهد یعنی نظر خود را صد در صد مورد قبول نمی داند و یک مشاور هم باید همین گونه باشد.

وی درمان را نیز ماهیت مشاوره عنوان کرد و ادامه داد: نوع ورود به مشاوره اهمیت دارد و این ورود می تواند در موفق عمل کردن مشاور و به ثمر رسیدن تلاش های او مثمر ثمر باشد.

گفتنی است در نخستین دوره آموزشی مبلغان قرآنی که حدود 50 مبلغ خواهر و برادر حضور دارند دروسی همچون اصول و مبانی مشاوره قرآنی، معجزات قرآنی، روش شناسی تفسیر موضوعی قرآن، نقش حدیث در فهم قرآن، قواعد تفسیری قرآن، علوم قرآنی، شبهه شناسی، قواعد برداشت از قرآن و روش ‌های تبلیغی ارائه می شود. /934/پ202/ص

ارسال نظرات