۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۸۳۴۳۸
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

خبرنگار باید بدنبال الزامات شرع باشد نه اقتضائات شهر

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، با طرح این سئوال که، آیا واقعاً در جامعه ما خبرنگاری بعنوان یک کار هنرمندانه و آمیخته با رسالت عظیم پیامبری است یا نه، تصریح کرد: خبرنگاری نباید به دنبال اقتضائات شهر برود بلکه باید به دنبال الزامات شرع باشد .
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي سليماني، نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، شب گذشته در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که به همت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در سالن اشراق مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری زاهدان برگزار شد، با گرامیداشت این روز از خبرنگاران به عنوان سفیران پیام نظام اسلامی نام برد و اظهار داشت: قلم و تراوش های آن در منظر قرآن به حدی است که ارزش تحلیف دارد .

وی، افزود: قسم الهی با قسم بشری متفاوت است، قسم بشری برای اثبات حقانیت خودش است در حالیکه قسم الهی برای اثبات عظمت محلف به است نه برای اثبات حقانیت خودش و اصلاً نیاز به قسم نیست .

امام جمعه زاهدان، بیان داشت: قلم و تراوش های آن سایه کلمات هستند و کلمات هم سایه مفاهیم و معانی اند و از هم جدا نیستند و بین الفاظ و معانی دقیق ارتباط مستقیم وجود دارد .

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، با اشاره به اینکه، مسأله گزینش الفاظ و معانی قدرت هنر و هنرمندی است، تأکید داشت: خبر و خبرنگاری مقوله هنر و هنرمندی است که کاملاً کار تخصصی می باشد چرا که تخصص و تبحر لازمه کار خبرنگاری است و گزینش مفاهیم و پذیرش واژه ها کاری هنرمندانه در این مقوله به شمار می رود .

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، گفت: خبر و خبرنگاری واقعاً بحث سفارت، رسالت و نبوت است و خبر مصرف روزانه ندارد بلکه مصرف تاریخی دارد، چراکه نسل آینده بناست روی اخبار امروز تجزیه و تحلیل کند و این که خبرنگار چطور کلمات را چینش نماید، داوران نظر خواهند داد که بسیار سرنوشت ساز نیز است .

وی، تفکر و احساس را بعنوان دو سرمایه اصیل در خبرنگاری دانست که اگر درست کنترل شود خبر و خبرنگاری بدرستی ساماندهی می شود و افزود: اگر خبر و خبرنگاری از حالت تعادل خارج شود بسیار زیان بار خواهد شد .

امام جمعه زاهدان، با بیان اینکه، هیچ خبرنگاری به عظمت خبرنگاری پیامبر اسلام (ص) نبود، اظهار داشت: خبرنگاری شغل انبیاء است و انبیاء بقدری هم در این کار امانت دار بودند که حاضر نشدند یک نقطه به پیام الهی اضافه و یا جابجا کنند .

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، همچنین با طرح این سئوال که، آیا واقعاً در جامعه ما خبرنگاری بعنوان یک کار هنرمندانه و آمیخته با رسالت عظیم پیامبری است یا نه؟، تصریح کرد: خبرنگاری نباید به دنبال اقتضائات شهر برود بلکه باید به دنبال الزامات شرع باشد .

وی، افزود: در رأس خبرنگاری نبی مکرم اسلام (ص) است و جای شک نیست که آن حضرت عالیترین وظیفه را انجام داد و خبرنگاران باید به شایستگی رسالت خود را انجام دهند .

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه، الحمدالله پشتیبانی از خبرنگاران در دستور کار مسؤولین است، خاطر نشان کرد: رسانه های استان سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است و استاندار و مدیرت فرهنگ و ارشاد نیز پشتیبانی تمام عیار از رسانه ها را در دستور کار قرار دهند./940/پ202/ص
ارسال نظرات