۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۸۵۱۰۸
آیت الله نوری همدانی:

معاملات بانک ها باید بر اساس شرع اسلام انجام شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه متأسفانه بانک های کشور صد در صد اسلامی نیستند، بیان داشت: دیرکردی که بانک ها از مردم می گیرند حرام است و نوعی ربا خواری است؛ قرار دادن درصدی برای پول بر اساس زمان ربا است و معاملات بانک ها باید بر اساس شرع اسلام (همانند مضاربه) انجام شود.
آيت الله حسين نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید، ظهر امروز با حضور در جمع زائران حرم رضوی‌، بیان داشت: اساسا موضوع جهاد در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار بالایی دارد و در قرآن، نهج البلاغه و ادعیه به این موضوع اشاره شده است و مسلمانان باید جاهد و یا جهادگر باشند؛ امام صادق(ع) می فرمایند«مؤمن باید مجاهد باشد».

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: معنی جهاد مقابله با دشمنان، پاسخگویی وحفظ اسلام توسط مسلمانان است، و عزت، قدرت و تعالی مسلمانان همه در گرو داشتن روحیه جهادی است؛ اسلام به دو مسأله سفارش دارد نخست اینکه مسلمانان باید مشغول به علم، پژوهش و کسب رتبه های علمی در هر زمینه ای باشند،و دومین مسأله ای که در آن به آن سفارش شده است مسأله جهاد است و مسلمانان باید برای جهاد آمادگی فکری، اطلاعاتی، نظامی و تجهیزاتی داشته باشند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند در قران می فرماید«ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ»، این به خاطر آن است که هیچ تشنگی به آنها نمی‏رسد، و نه خستگی، و نه گرسنگی در راه خدا؛ وسپس بیان می کند«وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ»، و هیچ گامی که موجب خشم کافران شود برنمی‏دارند.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند در ادامه ایه بیان می کند«وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»،و ضربه ای از دشمن نمی‏خورند، مگر اینکه به واسطه آن عمل صالحی برای آنها نوشته می‏شود، زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‏کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: نهج البلاغه دریایی است که نیاز به تخصص دارد، جناب فیض الاسلام پیرامون خطبه 109 نهج البلاغه می فرماید «حضرت علی(ع) در این خطبه بالاترین اعمال اعم از نماز، روزه، زکات و حج را بیان می کند، اما بهترین کاری که انسان می تواند برای تقرب به خداوند متعال انجام دهد و در مسأله توحید او را تقویت کند مسأله جهاد است»، بنابراین مسلمانان باید به مسأله جهاد خیلی اهمیت دهند؛ جهاد با جنگ فرق دارد جنگ با ابزار آلات، زدن و کشتن همراه است اما جهاد هر حرکت علمی و عملی برای بالا بردن مقام اسلام است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: جهاد قلمی نوع دیگری از جهاد است، هر نوشته ای که در باره عظمت و اثبات حقانیت اسلام باشد (همانند دو کتاب گرانبهای الغدیر و المراجعات) و حتی شعر و هنر نیز جهاد محسوب می شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه اقتصاد در اسلام بسیار با عظمت است، تصریح کرد: در اسلام بحث انفاق مطرح شده است، انفاق یعنی تمام دریاها، معادن، اراضی اموات، جنگل ها، نیزار ها، قله کوه ها و رودخانه هایی که مالک معینی ندارند و در اسلام همه این ها در اختیار پیغمبر و ائمه قرار گرفته است و در زمان غیبت در اختیار نائب امام زمان(ولی فقیه) می باشد و باید طوری بهره برداری شود که عامل عمران، آبادی، فراوانی و ارزانی نعمت شود.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که اقتصاد و بانکداری بدون ربا از اول انقلاب مورد توجه بوده است، گفت: امام خمینی(ره) از اول انقلاب بر این نظر بودند که بانکداری اسلامی(بدون ربا) شود، چون قبل از انقلاب بانکداری به روش اروپایی(با ربا) در کشور رواج داشت. ربا یکی از مسائلی است که در اقتصاد اسلامی مطرح می شود و یکی از گناهان بسیار بزرگ است و متأسفانه خیلی سریع در بدنه جامعه نفوذ می کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بانک های کشور صد در صد اسلامی نیستند، بیان داشت: دیرکردی که بانک ها از مردم می گیرند حرام است و نوعی ربا خواری است؛ قرار دادن درصدی برای پول بر اساس زمان ربا است و معاملات بانک ها باید بر اساس شرع اسلام (همانند مضاربه) انجام شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه افزود: دو مسأله که در قرآن به آن ها تأکید شده است، مسأله ربا و قرار گرفتن زیر سلطه دیگران است، و بیان شده است فردی که ربا می گیرد با خدا می جنگد./968/پ201/ص

ارسال نظرات