۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۸۵۲۴۶
مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

شورای عالی قرآن، فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش می‌‌دهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی را از اتفاقات مهمی عنوان کرد که می‌تواند در کنار برنامه پنجم توسعه، گسترش فرهنگ قرآنی را در جامعه تسریع کند.
حجت الاسلام سعيد بهمني عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید بهمنی، مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم و عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به حضور خود در کارگروه‌های کارشناسی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: حضور من در برنامه چهارم توسعه در سطح صرفاً کارشناسی یک بخش و بلکه ریزبخش بود؛ در این سطح تنها به مباحث قرآنی این برنامه می‌پرداختیم که آن هم لایه‌های کارشناسی متعددی را می‌گذراند تا به سطوح هیئت‌دولت و مجلس برسد؛ بطور طبیعی برنامه چهارم توسعه در مسیری که طی می‌کرد دست‌خوش تغییرات فراوانی می‌شد.

وی افزود: بعد از آن اطلاع پیدا کردیم که برخی از مبانی برنامه چهارم، آلوده و گاهی با اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ناهنجاری و ناهماهنگی دارد، به طوری که وقتی برخی از مبانی آن منتشر شد به سرعت از طرف مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی جمع‌آوری شد؛ برخی از کلیات این برنامه در تضاد با اهداف جمهوری اسلامی و حضرت امام راحل(ره) بود.

حجت‌الاسلام بهمنی همچنین در مورد حضور خود در سطوح کارشناسی برنامه پنجم توسعه گفت: حضور من در برنامه پنجم کارشناسی در سطح بخشی و فرابخشی بود و نهایتاً در ستاد تلفیق برنامه پنجم توسعه که در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به ریاست «امیرمنصور برقعی»، معاون رئیس‌جمهور در دولت نهم برگزار می‌شد، حضور داشتم؛ حجم زیادی از برنامه‌های بخش‌های مختلف در این ستاد بررسی می‌شد و بعد از تلفیق و یک پارچه‌سازی برنامه‌ها نهایتاً به دست هیئت‌دولت رسید.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه نسبت به برنامه‌های سابق نقاط مثبتی بیشتری دارد، تصریح کرد: در وهله اول می‌توان به این نکته اشاره کرد که این برنامه فرهنگ‌گراست؛ با نگاهی گذرا به برنامه‌های سابق و لوایح برنامه پنجم توسعه این تفاوت‌ها قابل مشاهده است.

وی به این تفاوت‌ها پرداخت و ادامه داد: در برنامه‌های سابق ابتدا به مسائل اقتصادی، بعد اجتماعی و در آخر به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شد، اما در این برنامه، امور فرهنگی در اولویت قرار گرفت و بعد از آن به سایر حوزه‌ها پرداخته شد؛ این نکته در تاریخ انقلاب اسلامی برای اولین بار اتفاق افتاد که در یک نظام یک‌پارچه، فصل اول یک برنامه کلان به برنامه‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود؛ این به اعتقاد من نشانه میمون و مبارکی است.

بهمنی دومین ویژگی برنامه پنجم توسعه را حضور «برقعی» به عنوان رئیس ستاد تلفیق این برنامه عنوان کرد و در این رابطه افزود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بر عهده کسی بود که علی‌رغم داشتن تحصیلات فنی و مهندسی و سوابق مدیریت پروژه‌های کلان در کشور، اما گرایش شدیدی به حوزه فرهنگ داشت و در سطوح مختلف کمیسیون فرهنگی حاضر می‌شد و خودش از نظر شخصیتی، وجودی فرهنگی ـ قرآنی داشت و با تفکرات امام راحل به خوبی آشنا بود.

به گزارش ایسکا، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مجموعه این عوامل باعث شده فضای مناسبی در شکل‌گیری برنامه پدید بیاید و اصحاب فرهنگ احساس خوبی نسبت به این مورد که فرهنگ در برنامه‌های میان‌مدت نظام جمهوری اسلامی جایگاه خود را پیدا می‌کند، داشته باشند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به بسته‌های اجرایی برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت این برنامه که هنوز ناپیداست و باید دید که در آینده آن‌طوری که وعده داده شده، عملی می‌شود و یا نه، این بود که وقتی کارشناسان بعضی از مطالب را تصویب می‌کردند که صورت محض اجرایی داشت و نیاز به قانون نداشت، ابراز می‌شد مواردی که می‌خواهد در برنامه پنجم مطرح شود و تنها بعد اجرایی دارد، به صورت مجزا در بسته‌های اجرایی قرار داده شود.

حجت‌الاسلام بهمنی افزود: بنابر آنچه مقرر شد در کارگروه‌های کارشناسی برنامه پنجم توسعه، برنامه‌هایی که نیاز به قانون داشت مطرح شد و برنامه‌های صرفاً اجرایی به صورت ذخایری در بانک اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری باقی ماند؛ این بسته‌ها شامل مواردی است که کارشناسان طی جلسات متعددی به آن رسیده بودند و بناست موقع اجرای قوانین به این بسته‌ها مراجعه شود که البته فصل عمل فرانرسیده است که ببینیم آنچه را که وعده داده شده، تا چه حد عملی می‌شود.

وی بسته‌های اجرایی را پشتوانه‌ای غنی برای برنامه‌ پنجم توسعه خواند و اظهار کرد: به اعتقاد من آرشیو برنامه پنجم توسعه دارای عناصر فراوانی است که بسته‌های اجرایی را رقم می‌زند و اگر توجه به آن در مرحله عمل اتفاق بیفتد، برنامه پنجم پشتوانه‌ای آماده اجراشدن دارد؛ اگر آنها اجرا شود شکوفایی بیشتری را در برنامه‌های پنجم شاهد خواهیم بود، چرا که عوامل انگیزشی و اهداف بسیار روشنی در این بسته‌ها دیده شده است.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی را از اتفاقات مهمی عنوان کرد که می‌تواند در کنار برنامه پنجم توسعه گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه را تسریع بخشد.

وی اضافه کرد: همزمانی برنامه پنجم توسعه با این دو اتفاق بزرگ و بی‌سابقه که در بالاترین ظرفیت ممکن شکل گرفته است و اولین جلسه آن هم با ریاست افتخاری رئیس‌جمهور تشکیل شد، می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به نقطه مطلوب سند چشم‌انداز برساند.

حجت‌الاسلام بهمنی اولویت‌دهی دولت دهم به برنامه‌های فرهنگی را یکی دیگر از عوامل ترویج فرهنگ دینی در جامعه عنوان کرد و یادآور شد: با اعلام این موضوع در دولت دهم و اولویت دادن برنامه‌های فرهنگی، موقع تزاحم برنامه فرهنگی و برنامه‌ای دیگر، اولویت به برنامه فرهنگی داده می‌شود که این نیز در این سه دهه بی‌سابقه بوده است. /920/د102/ع

ارسال نظرات