۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۸۷۶۰۹
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلام مفهوم واقعی عرفان را به بشر معرفی کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه تهران در جمع روحانیان اردبیل گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند چهره اسلام را با مقوله انزواگرایی تخریب کنند در حالی‌که رهبانیت و گوشه نشینی در اسلام معنا ندارد.
عرفان اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، احمد وکیلی، استاد حوزه و دانشگاه تهران، روز گذشته در نشست تخصصی عرفان اسلامی که با حضور طلاب، اساتید و روحانیان حوزه‌های علمیه اردبیل همراه بود، اظهار داشت: مفهوم واقعی عرفان از منظر اسلام، تقرب به درگاه الهی، شناخت و معرفت است.

وی با اشاره به گرایش گسترده جوانان به مباحث عرفانی و معرفتی خاطر نشان کرد: کم کاری در هدایت صحیح این گرایش به مبانی ارزشمند دییی و عرفان ناب اسلامی، تبعات جبران ناپذیر فرهنگی، فکری و عقیدتی در جامعه خواهد داشت.

وکیلی تصریح کرد: تفاوت های عرفان اصیل اسلامی با عرفان های کاذب به حدی است که گاه فرد را در مسیر عکس سوق می دهد، به عبارت بهتر عدم شناساندن عرفان اسلامی موجب گرایش علایق جوانان به عرفان خطرناک خودساخته غربی خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تهران با تشریح ویژگی عرفان عرفان‌های کاذب اظهار داشت: عارف مسلمان اوج رسیدن به این مقام را در عبودیت الهی می‌داند، در حالی که در عرفان های دروغین گوشه نشینی و مرتاضی توصیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در این میان باید توجه داشت که عده‌ای تلاش می‌کنند چهره اسلام را با انزوا و گوشه‌نشینی تخریب کنند، در حالی‌که رهبانیت و گوشه نشینی در اسلام معنا ندارد.

وکیلی افراط و تفریط در هر موضوعی را موجب انحراف دانست و خاطر نشان کرد: مسلمان در عین وحدت نگاه به کثرت نیز دارد، یعنی مؤمن واقعی دنیا را زمینه ای برای سعادت اخروی خود قرار می دهد به گونه‌ای که در عین برخورداری از نعمات دنیوی از توشه اخروی نیز غفلت نمی‌کند./935/پ202/س
ارسال نظرات