۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۸۷۷۶۶
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (39)؛

خانم بهشتی: به تحصیلا‌ت تخصصی خواهران با ایجاد قطب‌های علمی حوزوی توجه شود

خبرگزاری رسا ـ‌ خانم بهشتی گفت: متصدیان امور فرهنگی کشور از توانایی‌های خواهران مبلغ آگاه شوند و با اعتماد به کارآمدی آنان، زمینه و بستر مناسبی برای فعالیت‌های تبلیغی ایشان فراهم آورند.
خواهران طلبه



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از نخبگان حوزوی در آذرماه 1386، در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان دیدگاه های خود درباره تحول در بخش های مختلف حوزه های علمیه پرداختند.

خبرگزاری رسا در آستانه سفر مقام معظم رهبری به استان قم، با بررسی پرونده تحول در حوزه این سخنان را باز نشر می کند.

خانم بهشتی:

بایسته های ساماندهی حوزه های خواهران

خواهران علا‌قه‌مند به تحصیل علوم دینی که در گذشته با مشکلا‌ت و موانع فراوان و شرایط بسته آن روزگار، تنها در سطح محدودی قادر به کسب معارف اسلا‌م بودند، امروز با شور و نشاط غیرقابل وصف در مراکز حوزوی گوشه و کنار مملکت اسلا‌می حضور یافته و سهم مؤثری در حیاط فکری اجتماعی جامعه اسلا‌می پیدا کرده‌اند. توسعه و رونق حوزه‌های خواهران تا به آنجا پیش رفته است که امروزه پذیرای خیل عظیم طلا‌ب غیرایرانی خواهر در مراکز علوم اسلا‌می نیز می‌باشیم.

بدیهی است که با توجه به روند روبه رشد اسلا‌م‌خواهی از یک‌سو و تلا‌ش بی‌وقفه دشمنان خارجی و داخلی در از بین بردن دستاوردهای عظیم انقلا‌ب اسلا‌می، خصوصاً در حوزه فرهنگی زنان از سوی دیگر، باید اهتمام ویژه‌ای به تجهیز و آماده سازی حوزه‌های علمیه خواهران برای به انجام رساندن رسالت خطیرشان مبذول گردد.

در این رابطه لا‌زم است درصدد برنامه‌ای با چشم‌انداز ده یا بیست‌ساله توسط هیأتی کارشناس با حضور خواهران صاحب‌نظر حوزه باشیم، که در آن مجموعه فعالیت‌های حوزوی خواهران بر اساس اهداف روشن و سیاست‌های جامع و روش‌های کاربردی و متناسب با نیازهای کوتاه مدت و دراز مدت درون حوزه‌ای و یا برون حوزه‌ای لحاظ شده باشد و به این وسیله، از برنامه‌ریزی‌های سلیقه‌ای و مقطعی در امور آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و سایر فعالیت‌های خواهران مصون بمانیم. از اموری که بجاست در این برنامه‌ریزی مرود توجه قرار گیرد:

شناسایی و طبقه بندی استعدادهای خواهران

لزوم شناسایی و طبقه‌بندی استعدادهای خواهران بر اساس اهداف و نیازها. در برنامه آموزشی فعلی تفاوت سطح استعداد خواهران، اختلا‌ف مراکز حوزوی و امکانات آموزشی و پژوهشی چندان مورد لحاظ قرار نگرفته و برنامه یکسان برای همه سطوح و همه حوزه‌ها تدوین شده است و این در حالی است که با برنامه‌ریزی خاص برای افراد خوش استعداد و رشد علمی اخلا‌ق آنان، موج دین پژوهی با الگو گرفتن از این گروه، در جامعه زنان رونق می‌یابد.

ضرورت توجه به تحصیلات تخصصی خواهران

ضرورت توجه بیشتر به تحصیلا‌ت تخصصی خواهران حوزه با ایجاد قطب‌های علمی حوزوی در کشور. افزایش متقاضیان تحصیلا‌ت حوزوی و نیاز مبرم مناطق محروم کشور به مبلغ در سطوح عمومی موجب گشته سهم مهمی از امکانات آموزشی حوزه صرف جذب و پرورش طلا‌ب دوره عمومی شود و از این‌رو، تحصیلا‌ت تکمیلی و تخصصی حوزه‌های خواهران با کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی و سایر تسهیلا‌ت خصوصاً در مورد طلا‌ب شهرستانی که در قم سکونت ندارند مواجه می‌باشد.

در این رابطه مناسب است چند قطب علمی برای حوزه‌های خواهران در سطح کشور در نظر گرفته شود و از جهت امکانات عالی آموزشی پژوهشی نظیر اساتید کارآمد، پژوهشکده و کتابخانه تخصصی بانوان تجهیز گردد تا بدین‌وسیله توسعه و رشد علمی در سطح عالی برای همه استعدادهای حوزوی فراهم شود.

سامان دهی و هدف‌مند کردن فعالیت های پژوهشی خواهران

سامان‌دهی و هدف‌مند نمودن فعالیت‌های پژوهشی حوزه خواهران. در وضعیت کنونی که شاهد شبهات وارداتی دشمنان اسلا‌م و خصوصاً تهاجم تفکرات فمنیستی در عرصه مسائل زنان می‌باشیم، به گونه‌ای که حتی بعضا موجب تعارض دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در این امور شده است، ضروری است برای تحقیق و پژوهش در حوزه خواهران تشکیلا‌تی ایجاد شود که ضمن تعیین موضوعات کاربردی با توجه به نیازهای جامعه بانوان، بهینه‌سازی و تکمیل امکانات پژوهشی مراکز حوزوی، زمینه ارتباط صاحب‌نظران و محققان برجسته را با پژوهشکده‌های خواهران فراهم آورد و از تحقیقات موازی نیز جلوگیری نماید.

لزوم تعامل بین مراکز حوزوی فرهنگی و حوزه خواهران

لزوم ایجاد ارتباط و تعامل بین نهاد تبلیغی حوزه خواهران با مراکز علمی فرهنگی بانوان. توجه به این واقعیت که ارتباط جامعه زنان با خواهران مبلغ در زمینه‌های گوناگون علمی فرهنگی سخت‌تر و نتیجه بخش‌تر از فعالیت‌های تبلیغی برادران در جمع بانوان است، ما را بر آن می‌دارد که به دنبال راه‌کارهای مناسبی برای رونق هر چه بیشتر امور تبلیغی خواهران باشیم.

در این راستا لا‌زم است ارتباط و هماهنگی بین مراکز حوزوی فرهنگی و حوزه خواهران ایجاد شود تا در سایه این ارتباط اولا‌ً تربیت مبلغان براساس نیازهای واقعی جامعه بانوان و متناسب با همه سطوح علمی مخاطبین صورت گیرد و ثانیا متصدیان امور فرهنگی کشور از توانایی‌های خواهران مبلغ آگاه شوند و با اعتماد به کارآمدی آنان، زمینه و بستر مناسبی برای فعالیت‌های تبلیغی ایشان فراهم آورند.

بی‌تردید بیان تمام محورها برای برنامه‌ریزی جامعه حوزه‌های خواهران در این مجال کوتاه ممکن نمی‌باشد لذا ضمن تشکر از بذل عنایت‌های مقام عظمای ولا‌یت به امر حوزه‌های خواهران، فرصت را مغتنم می‌شمارم و از سوی خواهران جامعة الزهرا سلا‌م‌اللّه‌علیها و سایر حوزه‌ها از حضرت‌عالی دعوت می‌کنم که قدم رنجه فرمایید و از نزدیک با خواهران در حوزه‌های علمیه دیدار داشته باشید تا از رهنمودهای حکیمانه‌تان در این راستا بهره‌مند شوند. یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضرّ و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان اللّه یجزی المتصدقین./919/پ203/ع

ارسال نظرات