تحول، راهکار ایجاد نشاط علمی بین طلاب است
حجت الاسلام مهدی محقق فر، قائم مقام اداره امور پژوهشی مدارس علمیه حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: در زمینه علمی نیازمند تحول جدی در حوزه علمیه هستیم.
وی بیان داشت: طلاب در زمینه علمی دارای نشاط علمی لازم نیستند و اگر قبول کنیم که زیر ساخت اصلی پژوهش، آموزش است باید در این بخش به تحول دست یابیم.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در ایام تبلیغی دیده می شود که طلاب با شور و نشاط بالا به دنبال منابع تبلیغی بوده و با اساتید درباره بحث های خود گفتوگو میکنند که ما باید این شور و هیجان را در فضای علمی نیز داشته باشیم.
وی گفت: طلاب نسبت به انحرافاتی که در یک منطقه واقع می شود احساس مسؤولیت میکنند و به دنبال حل آن می روند، باید این غیرت را در فضای علمی و پژوهشی نیز زنده کنیم.
این استاد حوزه علمیه بیان داشت: تحول در حوزه می تواند یک جهش کلان علمی را رقم بزند که نتیجه آن دستاوردهای علمی طلاب است.
وی گفت: با این انگاره که طلاب باید درس بخوانند و در آینده و هنگام ورود به درس خارج کم کم به فضای پژوهشی وارد شوند، از حیث نظر و عمل مخالفم.
این محقق علوم دینی بیان داشت: برای اینکه استعدادهای حوزوی جذب شده و به دیگر مراکز علمی هم عرض کشیده نشوند و یا در سایر جنبه های فعالیت حوزوی هضم نشوند، باید برای عرصه پژوهش برنامه ریزی دقیقی کرد.
وی بیان داشت: بستر سازی برای پژوهشگر شدن طلاب از نیازهایی است که باید به درستی برنامه ریزی و اجرا شود.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر نتوانیم طلاب جوان را به عنوان عقبه پژوهشی حوزه تقویت کنیم، در آینده با مشکل کمبود پژوهشگر حوزوی مواجه خواهیم شد. /909/ت302/ع