۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۸۸۹۷۴
استاد دانشگاه علوم و معارف قرآن:

آموزش روش نظریه پردازی به پژوهشگران ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان داشت: یکی از شاخصه های تحول این است که تفکر معرفتی جامعه را تقویت کنیم و متناسب با فضای جامعه به بسط علم روی بیاوریم.
پژوهش


حجت الاسلام علی فتحی، استاد دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت تولید علم و اسلامی شدن علوم انسانی بیان داشت: برای اینکه جامعه اسلامی ما به سرنوشت اسف‌بار غرب که کنار زدن دین از صحنه اجتماع است، دچار نشود باید به تولید علم دینی توجه داشته باشیم.

وی بیان داشت: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم متوجه حوزه و دانشگاه است و باید این دو نهاد علمی سعی خود را بر این محور قرار دهند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در علوم تفسیری تولید اندیشه بسیار کم بوده است و در این چند سال فقط به بررسی نظریات مفسران بزرگ پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش روش نظریه پردازی به پژوهشگران ضروری است، بیان داشت: نگاه اجتهادی و نو به نو باید عمیق و بنیادی باشد.

این محقق علوم قرآنی اظهار داشت: تولید علم به تلاش و همت مضاعف نیاز دارد و اشتغالات و کارهای سطحی نباید ما را از تولید علم غافل کند.

وی با اشاره به اینکه تولید علم نیاز به مدیریت دارد، افزود: اگر مدیریت صحیح اعمال نشود، شاهد موازی کاری، اتلاف وقت نیروها و نپرداختن به نیازها خواهیم بود.

این محقق علوم قرآنی اظهار داشت: امروز نیازمند استخراج منابع معرفتی از قرآن بر اساس نیازها هستیم.

وی بیان داشت: شهید صدر در مدرسه القرآنیه همین نظر را پیگیری می کند و بیان می کند که شبهات، نیازها و مسائل مطرح را باید به قرآن عرضه و پاسخ بگیریم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: یکی از شاخصه های تحول این است که تفکر معرفتی جامعه را تقویت کنیم و متناسب با فضای جامعه به بسط علم روی بیاوریم.

وی در پایان با انتقاد از کند بودن روند تولید علم در حوزه های علمیه بیان داشت: تولید علم به نیروی های متخصص نیاز دارد که باید در سیستم آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه پرورش یابند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات