۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۹۳۸۰۳
استاد حوزه علمیه اهواز:

فعالیت های پژوهشی شاخصی دقیق در ارزیابی حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اهواز بر کاربردی کردن فعالیت های پژوهشی حوزه تأکید کرد و گفت: فعالیت های پژوهشی باید تأمین کننده نیازهای روز جامعه باشد.
پژوهش و طلاب
حجت الاسلام امین ذوالفقاری، مدیر مدرسه علمیه باب الحوائج اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، انگیزه سازی نسبت به اهمیت و ضرورت مسأله پژوهش در موضوعات مختلف برای طلاب و دانشجویان را عامل گرایش آنها به فعالیت های پژوهشی دانست و اظهار داشت: مهم ترین عامل در مسأله پژوهش، کاربردی کردن فعالیت های پژوهشی است، که این مسأله سبب ترغیب جوانان به این عرصه است.

مدیر مدرسه علمیه باب الحوائج اهواز، با تأکید بر انجام تحقیقات در خصوص موضوعات حقیقی روز و مورد نیاز جامعه، گفت: اکنون موضوعات انجام شده از سوی طلاب در قالب همان موضوعات سنتی، فقهی، اصولی و تنها با اندکی تفاوت جزیی است، که این مسأله تأثیری در ماهیت تحقیق ایجاد نمی کند.

این استاد حوزه افزود: اگر موضوع تحقیقات و پایان نامه ها به سوی تأمین نیازهای فرهنگی، اقتصادی، علوم انسانی و تهیه رساله های حقوقی، تربیتی گرایش یابد، به یقین تأثیر بسزایی در جامعه خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پژوهش را نشان دهنده تعمیق فعالیت عملی حوزه خواند و ابراز داشت: فعالیت های پژوهشی شاخصی برای اثر بخش بودن فعالیت های حوزه های علمیه است که این مسأله شاخص دقیق تری در ارزیابی حوزه ها نسبت به نمرات و امتحانات است.

حجت الاسلام ذوالفقاری، با اشاره به آفت های پژوهشی بیان داشت: مدرک گرایی، پرداختن به موضوعات تکراری، کم اثر و غیر عملی از آفت های فعالیت های پژوهشی است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که اساتید نباید به درس و مباحثه طلاب اکتفا کنند، خاطر نشان کرد: اساتید می توانند در ارزیابی طلاب، پژوهش را از مؤلفه های مهم خود قرار دهند؛ از این رو مسأله یاد شده تأثیر مهمی در ترویج فعالیت های پژوهشی داشته باشد./945/ت303/ص
ارسال نظرات