۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۹۵۰۵۲
امام جمعه خوی:

19 دی پرچمداری روحانیت در ایران را به اثبات رساند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری در خطبه های نمازجمعه خوی گفت: 19 دی ماه پرچمداری، بیداری و در صحنه بودن روحانیت را به اثبات رساند.
حجت الاسلام سيد رضي موسوي شکوري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امروز در خطبه های نمازجمعه شهرستان خوی با تحلیل علل قیام 19 دیماه حوزه علمیه قم علیه رژیم پهلوی اظهار داشت: 19 دیماه پرچمداری، بیداری، حضور و در صحنه بودن روحانیت را به اثبات رساند و به جهانیان نشان داد که مردم ولایت مدار ایران اسلامی توهین بر مقدسات را هرگز بر نمی تابند.

دفاع از ولایت، ریشه قیام ها در ایران

وی ادامه داد: اگر تاریخ سیاسی ایران اسلامی را مورد بررسی و تحلیل قرار بدهیم خواهیم دید ریشه نوع قیام ها، جنبش ها و انقلاب های ایرانیان در طول تاریخ دفاع از ولایت، ارزش های دینی، مرجعیت و روحانیت بوده است.

حجت الاسلام شکوری با اشاره به فتنه سال گذشته خاطر نشان کرد: آنانی که به قرآن توهین می کنند و او را غیر آسمانی معرفی می کنند یا قیام اباعبدالله الحسین (ع) را زیر سوال برده و ولایت فقیه و سایر ارزش های انقلاب اسلامی را مورد تهمت قرار می دهند باید از تاریخ عبرت بگیرند و برای خوشنود سازی آمریکا و اسرائیل خود را جهنمی نسازند.

خطیب نمازجمعه خوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد رحلت سلمان فارسی گفت: مقام و جایگاه والای سلمان بر کسی پوشیده نیست چراکه رسولخدا (ص) فرمود: «سلمان از خانواده من است.» و بر اساس مستندات روایی و تاریخی، می توان گفت: علم و بصیرت، تلاش مضاعف برای رسیدن به حق، غنیمت شمردن محضر علماء و فقهاء و همچنین تحمل کردن مصائب و مشکلات بی شمار از جمله رموز موفقیت سلمان فارسی است.

مبارزه با ظالم، اصول مسلم حوزه های علمیه

وی در ادامه با اشاره به سالگرد رحلت آیت الله خویی (ره) و تلاش های ایشان در حفظ حوزه علمیه نجف اذعان داشت: مبارزه با ستمگران از اصول مسلم شیعه و حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده و هست و اگر ادوار مختلف تاریخ خونبار شیعه و حوزه های علمیّه را ورق بزنیم شواهد بی شماری بر این مدّعی وجود دارد و حضرت آیت الله العظمی خویی (ره) خارج از این دایره نیست.

رییس حوزه های علمیه خوی ادامه داد: مواضع و اعلامیه های ایشان علیه اسرائیل، حاکمان ستمگر عراق و محمد رضا پهلوی گواه بر این مدعی است.

وی در ادامه به فرازی از اعلامیه حضرت آیت الله خویی (ره) که به مناسبت حادثه خونین مدرسه فیضیه در سال 42.ش صادر شد اشاره کرد که می نویسند: « ما ملّت ایران را ... دعوت می کنیم با دشمنان دین و وطن به طرق مقتضی ... بجنگند و بر عهده علمای عالی قدر است که مسلمانان را در وظیفه مقدسی که در پیش دارند رهبری کنند که إِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِى أُمَّتِى فَلْیُظْهِرُ الْعالِمُ عِلْمَهُ، فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ‏ »

خطیب نمازجمعه خوی در پایان با شرح فرازی از زیارت جامعه کبیره بیان کرد: از روایات متعدد استفاده می شود ائمه (ع) به تمام زبان های زنده آن روز آشنایی داشتند و به پرسش های مردم با زبان خودشان پاسخ می دادند چرا که از علی بن مهزیار اهوازی وارد شده که فرمود: «بر محضر امام هادی (ع) رسیدم بدون مقدمه با من با زبان فارسی سخن گفت.»/938 /پ201/ص
ارسال نظرات