۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۹۵۱۵۶

گزاره های علوم غربی را می‌توان با بررسی و نقد دقیق اسلامی‌سازی کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضرورت تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در حوزه‌های علمیه برای اسلامی سازی علوم انسانی گفت: کسانی می توانند در فرایند اسلامی سازی علوم انسانی مساعدت کنند که از دانش های روز بهرمند و بر علوم اسلامی هم تسلط داشته باشند.
پژوهش


حجت الاسلام بهروز محمدی منفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: بومی سازی علوم انسانی به معنای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های علوم انسانی غرب با توجه به اصول اسلامی و شرایط بومی کشور است.

وی بیان داشت: ما می توانیم علوم گوناگونی همچون علوم سیاسی، اقتصاد، فلسفه اخلاق و دیگر دانش‌ها را که در بستر تاریخ غرب شکل گرفته است با توجه به آموزه های اسلامی متحول کنیم.

این پژوهشگر علوم انسانی بیان داشت: اهمیت علوم انسانی در کشورهای غربی از تمامی علوم از جمله علوم پایه و مهندسی بیشتر است و از همین رو این علوم منشا تغییرات زیادی در جوامع آنها شده است.

وی ادامه داد: نظام به حاشیه رفته کمونیست و نظام رو به اضمحلال لیبرال نشان از تاثیرات علوم انسانی و تفکرات فلسفی در جهان است.

وی بیان داشت: در جوامع اسلامی به مراتب، تاثیر علوم انسانی بیشتر است و اگر علوم انسانی رشد کند، زمینه های رشد اقتصادی و صنعتی جامعه نیز فراهم می‌شود.

این محقق علوم عقلی با بیان اینکه هر مساله ای که در علوم غربی بیان شده است، غیر اسلامی نیست، گفت: باید با بررسی دقیق و نقد قابل قبول ،گزاره های غیر اسلامی را در چارچوب معارف دینی، اسلامی سازیم.

وی با بیان اینکه در زمینه اسلامی کردن علوم در حد انتظار نبوده ایم، گفت: رسالت ما اسلامی کردن علوم انسانی است نه ترجمه کردن آن.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل حلقه های مطالعاتی در حوزه های علمیه در راستای اسلامی سازی علوم انسانی، بیان داشت: کسانی می توانند در فرایند اسلامی سازی علوم انسانی مساعدت کنند که از دانش های روز بهرمند و بر علوم اسلامی هم تسلط داشته باشند.

این پژوهشگر حوزوی اذعان داشت: در حلقه های مطالعاتی باید یک علم از نخست مورد بررسی قرار گیرد و نوع نگاه ها و تحلیل ها به درستی بررسی گردد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات