حجتالاسلام جزایری تصریح کرد:
ضرورت پایداری در برابر یورش وحشیانه رسانههای بیگانه
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به هجمه بسیار زیاد رسانههای بیگانه نسبت به احکام اسلامی، عقبنشینی در برابر این یورش وحشیانه را مطابق با حکم خدا و قرآن ندانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیدحمید جزایری، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز در نشست علمی قرآن و علوم انسانی که در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ضرورت اجرای احکام الهی، گفت: تعطیلی احکام اسلام اصلی ثانوی است و اصل اول اجرای آن است.
وی با اشاره به هجمه بسیار زیاد رسانههای بیگانه نسبت به احکام اسلامی، عقبنشینی در برابر این یورش وحشیانه را مطابق با حکم خدا و قرآن ندانست و بر پایداری و رفع شبهه از آن تأکید کرد.
حجتالاسلام جزایری در پاسخ به این سؤال که برخی از مسائل حقوقی قرآن با طبع ظاهری و عقل انسان نمیسازد، آن را مغالطه در سؤال دانست و گفت: عقل مطابق با فطرت بشری و عقل سلیم هرگز با احکام الهی منافاتی نداشته است.
عدم تعارض بین عقل سلیم بشری و گزارههای دینی
وی با بیان اینکه عقلی که اسیر هوا و هوس است، نه تنها در احکام کیفری، حتی در بحث توحید و عبادت هم ابهام دارد، تصریح کرد: هرگز نباید بین عقل سلیم بشری و گزارههای دینی تعارضی قرار داد.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به مسأله رجم در قرآن، آن را یکی از احکام مسلم دینی عنوان کرد و با بیان اینکه اندیشههای برخی با این احکام منافات دارد، ابراز داشت: مطرح کردن شبهات در احکام کیفری به این حد هم اکتفا نکرده، بلکه در بحث جنگ و جهاد، ارث، حقوق زنان، بردگان و کودکان دایرههای گستردهتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای پاسخ به تمام این شبهات باید توجه داشت که اجزای هر مجموعه قانونی اعم از بشری و الاهی اگر جدا جدا بود، میتوان اجزا را جدای از سایر پیکره بررسی کرد، اما وقتی دارای یک نظام هماهنگ و منسجم بود، اگر جزئی را از این مجموعه که دارای پیشینه و لوازمی است، جدا کنیم، خطا کردهایم.
حجتالاسلام جزایری با بیان اینکه نظام مجازات کیفری اسلام در بحث رجم، قطع دست و در نظام مدنی مانند ارث و حقوق زنان یک مجموعه نظاموار است به پیشفرضهای کلامی این مباحث همچون حاکمیت خداوند، محوریت عدالت و سعادت بشری اشاره کرد.
وی با اشاره به خود هماهنگی در مجموعه قوانین جزایی، ابراز داشت: اثبات جرم از نظر دین مبین اسلام به آسانی ممکن نیست و فرایند دشواری دارد؛ اما اگر جرمی اثبات شود، مجازاتهای قرآن حکم بازدارنده دارد.
معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با طرح این سؤال که چرا مجازات مرتد در اسلام سنگین است، آن را هجمه به فکر و فطرت بشری دانست و گفت: مجازات سنگین مرتد به سبب مانع شدن آن از احیای فطرت بشری است.
وی با اشاره به عمل زنا، رجم را تنهاترین مجازات آن ندانست و با بیان اینکه مجازات زنا در شرایط خاص و با وضعیت خاصی لحاظ میشود و حکم بازدارندگی دارد، اظهار داشت: زنا در واقع امنیت روانی و سلامت جامعه را به شدت تهدید میکند و فرد زناکار نه تنها در جامعه به خود ضرر میزند، بلکه سلامت و امنیت خانواده را هم تهدید میکند.
تناسب جرم و مجازات از جلوههای اعجاز تشریعی و حقوقی قرآن
حجتالاسلام جزایری با بیان اینکه بحث تناسب جرم و مجازات به خوبی در قرآن دیده شده است، یکی از جلوههای اعجاز تشریعی و حقوقی قرآن و دین را تناسب جرم و مجازات دانست و گفت: اینکه قرآن برای یک جرم در شرایط مختلف مجازاتهای مختلفی در نظر گرفته است، حکم
بازدارندگی و مخالفت با از بین بردن عوامل جرم اصلی دارد و امری عقلایی است.
وی خاطرنشان کرد: بین عقل سالم و گزارههای دینی تعارضی نیست؛ اما بین آرای بشری و گزارههای دینی نه تنها در رجم و اعدام، بلکه در گزارههای دیگر نیز ابهام وجود دارد و این وظیفه متدینین، رسانهها و حاکمان شرع است که این احکام برای جامعه تبیین کنند.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه سهلانگاری مسلمانان و عدم اعتماد به نفس آنان را سبب اخذ مباحث حقوق با تکیه بر فکر محدود بشری به جای استفاده از منبع وحی الهی دانست و با بیان اینکه بخشی از آیات قرآن، آیاتالاحکام است، اما مباحث حقوقی قرآن منحصر به آیات الاحکام نیست، افزود: مبانی حقوق از آیات قرآن استخراج میشود.
وی قلمرو حقوق در قرآن را منحصر به آیاتالاحکام متعارف ندانست و با بیان اینکه مالکیت و سیطره حقیقی از آن خدا است که میتواند برای بشر تنظیم حقوق کند، تصریح کرد: مباحث حقوقی در قرآن دارای قلمرو وسیعی است؛ اما اینکه چه کسی حق دارد جعل قانون کند و مبنای جعل قانون از کجا ریشه میگیرد، خود یکی از مبانی حقوق است. /920/پ202/ع
ارسال نظرات