۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۹۸۸۸۷
پژوهشگر حوزوی:

پایان نامه نویسی در حوزه تکلیف بما لایطاق است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب مسجد مجازی بیان داشت: فرایند ده ساله آموزشی سطوح حوزوی بدون گذراندن حتی یک دوره پژوهشی و در نهایت الزام به پایان نامه نویسی از مصادیق تکلیف بما لایطاق است.
يحيي جهانگيري حجت الاسلام يحيي جهانگيري


حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، نویسنده کتاب مسجد مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش از اموری است که باید مورد توجه ویژه طلاب و فضلای حوزه های علمیه در راستای پاسخگویی به شبهات مردم جهان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه آموزش، پژوهش لحاظ نشده است، گفت: متاسفانه طلاب در حوزه علمیه دوره‌های پژوهش را طی نکرده‌اند و با امر پژوهش به صورت شایسته آشنا نیستند.

این نویسنده کتب دینی با اشاره به اینکه نبود آموزش روش تحقیق یک آسیب اداری در فرایند آموزش محسوب می‌شود، اذعان داشت: حتی طلابی که در رشته های تخصصی مشغول به تحصیل هستند باید دوره های آشنایی با روش تحقیق را پشت سر بگذارند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: فرایند ده ساله آموزشی سطوح حوزوی بدون گذراندن حتی یک دوره پژوهشی و تمرین عملی و در نهایت الزام به پایان نامه‌نویسی از مصادیق تکلیف بما لایطاق است.

وی با اشاره به اینکه نباید فرایند مقررات آموزشی به گونه‌ای باشد که مورد سرخوردگی طلاب شود، گفت: مقررات دست و پاگیر پایان نامه نویسی و فرایند دراز مدت تصویب موضوع و دفاع رساله در حوزه، طلاب را به عرصه های دیگر خواهد کشاند.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه امروز با مشکل فرار مغزها از حوزه های علمیه مواجه هستیم، گفت: پایان نامه نویسی در دانشگاه ها از زمان طرح تا دفاع تنها نه ماه زمان می‌برد، این در حالی است که مقررات و زمان‌بر بودن پایان‌نامه‌های حوزوی می‌تواند طلاب را به عرصه‌های دانشگاهی سوق دهد.

این محقق علوم حوزوی بیان داشت: برنامه‌ریزی‌های علمی، ساختار آموزشی و مقررات اجرائی باید به گونه‌ای تنظیم شود که طلاب را به خود جذب کرده و سرمایه های علمی طلاب صرف پیشرفت علم دینی و موفقیت روز افزون جامعه علمی حوزه شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات