۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۹۹۲۳۰
امام جمعه آستارا:

جلوگیری از انحراف اجتماعی در گرو احیای امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه آستارا برجسته ترین ویژگی امر به معروف و نهی از منکر را عامل به معروف بودن دانست و گفت: امر به معروف زمانی اثر دارد که آمر به معروف و ناهی از منکر خودش اهل معروف باشد.
امر به معروف و نهي از منکر
حجت الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه آستارا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، احتمال تأثیر‌گذاری را از شرایط وجوب امر به معروف برشمرد و اظهار داشت: کسی که امر به معروف می کند، باید بداند در کجا و چه زمانی، امر به معروف می‌کند تا نتیجه وظیفه خود را تضمین کرده باشد.

امام جمعه آستارا خاطر‌نشان کرد: اگر امر به معروف بداند فردی مصر به انجام منکر است نباید امر به معروف را انجام دهد چون امید تأثیر‌گذاری در کسی که عادت به منکر دارد، وجود ندارد.

وی یادآور شد: پشیمانی صاحب منکر از فعل ارتکابی خود نیز وظیفه را امر به معروف ساقط می کند چون هدف نهایی امر به معروف ایجاد حس پشیمانی در فرد گناهکار است.

حجت الاسلام اکرمی، برجسته‌ترین ویژگی آمر به معروف و ناهی از منکر را عامل بودن به معروف‌ دانست و گفت: امر به معروف زمانی اثر دارد که آمر به معروف و ناهی از منکر خودش اهل معروف باشد.

وی با انتقاد از بی‌تفاوتی عمومی در خصوص مسأله امر به معروف‌ اعلام کرد: بی‌تفاوتی مردم در برابر مسأله امر به معروف آزار‌دهنده و خطرناک است و امر به معروف باید یک فرهنگ عمومی باشد و هر کس در حد امر به معروف را جدی بگیرد.

وی، بهترین نوع امر به معروف را همراه شدن این فریضه با نصیحت، محبت و خیر‌خواهی خواند و خاطر‌نشان کرد: در گفتار نرم و انگیزه خیرخواهانه، انتظار اثرگذاری ‌بیشتری وجود دارد.

حجت الاسلام اکرمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره آثار سوء وانهادن امر به معروف‌ گفت: اگر روزی امر به معروف تعطیل شد، نماز، روزه، مسجد و دیانت تعطیل می‌شود و اسلام از بین می‌رود.

وی با بیان این که در صورت ترک امر به معروف، جامعه به بلا و دردی مبتلا می‌شود که درمان ندارد، افزود: اگر مردم نسبت به امر به معروف بی‌تفاوت شوند، در گناه گناهکاران شریک هستند./950/ت303/س
ارسال نظرات