۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۱۲۰۱
در سال جهاد اقتصادی؛

نظریه‌های اسلامی اقتصاد جایگزین تئوری‌های غربی آن شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مقام معظم رهبری با هدف ایجاد جهش در حرکت رو به رشد اقتصادی کشور، شعار جهاد اقتصادی را مطرح کردند، خواستار جایگزینی نظریه‌های اسلامی اقتصاد به جای تئوری‌های غربی آن شد.
حجت‌الاسلام سيدكميل باقرزاده


حجت‌الاسلام سید کمیل باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال 90، گفت: جهاد اقتصادی با جهاد علمی و جهاد بیرونی در عرصه‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت، کشاورزی، سرمایه و بانک محقق می‌شود.

وی در ادامه رسیدن به اقتصادی شکوفا را نیازمند تقویت زیرساخت‌های اصلی آن دانست و بر حرکت به سمت تولید علم اقتصاد و جایگزین کردن نظریه‌های اسلامی اقتصادی به جای تئوری‌های غربی آن و اقتصاد لیبرالیستی تأکید کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امروز شاهد فروپاشی پایه‌های اقتصاد غرب هستیم به برخورد و موضع‌گیری دشمن در برابر شعار راهبردی امسال اشاره کرد و گفت: دشمن برای متوقف کردن حرکت فزاینده ملت ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند که تخریب و تضعیف شعار راهبردی امسال یکی از این تلاش‌ها است.

وی همچنین به نگرش و حساسیت دشمنان انقلاب به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با بیان این‌که تخریب و تضعیف پیام رهبری از جمله اهداف دشمن است، افزود: دشمن در تلاش است، جهاد اقتصادی را با سیاست ریاضت اقتصادی که در کشورهای غربی و اقتصاد لیبرالی پیگیری می‌شود، معادل‌سازی کند.

حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان این‌که جهاد اقتصادی با اقتصاد غربی، اختلاف مبنایی و ماهوی دارد، اظهار داشت: چند سالی است که نقاط ضعف سیاست‌های اقتصاد لیبرالیستی بیش از گذشته نمود پیدا کرده و اقتصادهای پوسیده لیبرالیست غربی یکی یکی از صحنه کارایی و عمل حذف می‌شود و خود، مشکلات فراوان اقتصادی را برای ملت‌های غربی به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌داران کلان غربی که با سوء استفاده از سیاست‌های اقتصادی لیبرالیستی، جیب‌های خود را روز به روز پر از پول کرده بودند، امروز برای این‌که موقعیت خود را از دست ندهند، به ملت‌های خود توصیه بر اجرای سیاست ریاضت اقتصادی را دارند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی یادآور شد: اگرچه واژه جهاد در معارف اسلامی همواره توأم با ریاضت است و جهاد بدون ریاضت معنا ندارد، اما اصطلاح ریاضت در علم اقتصاد با سیاست ریاضت اقتصادی مدنظر غرب کاملاً متفاوت است.

وی با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت‌ها و رهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، وضعیت اقتصادی کشور رو به رشد و صعود است نه رو به نزول و افول، گفت: سیاست ریاضت اقتصادی در کشورهایی انجام می‌شود که منحنی رشد و توسعه اقتصادی آن، نزولی است و در وضعیت بحران قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام باقرزاده با اشاره به نقاط ضعف اقتصادی کشور ایران، بخشی از این نقاط ضعف را در عدم تولید علم اقتصاد اسلامی و جایگزینی تئوری‌های اقتصاد اسلامی به جای نظریه‌های اقتصاد غربی عنوان کرد، اما افزود: به برکت انقلاب اسلامی و قوانین اقتصادی مورد تأیید شورای نگهبان، جامعه اسلامی ایران در وضعیت رو به رشد قرار دارد.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری با هدف ایجاد جهش در حرکت رو به رشد اقتصادی کشور، شعار جهاد اقتصادی را مطرح کردند، گفت: حرکت اقتصادی کشور که در حال اوج گرفتن است باید با جهش همراه شود و شتاب بیشتری بگیرد.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: دشمن برای ایجاد یأس در جامعه و بدبین کردن مردم نسبت به پیشرفت‌های اقتصادی کشور، در تبلیغات خود این‌گونه القا می‌کند که وضعیت جامعه ایران از نظر اقتصادی، بحرانی است و از این نظر مقام معظم رهبری، سال 90 را به عنوان جهاد اقتصادی نامیده‌اند که باید نسبت به این توطئه‌ها هوشیار بود.

وی با تصریح این مطلب که رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود وضعیت کشور را بسیار خوب ارزیابی کردند، ابراز داشت: نگاه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد کشور، کاملاً امیدوارانه، نشاط‌آفرین و توأم با ایجاد روحیه و اعتماد در جامعه بود؛ اما نگاه دشمن نگاهی تخریبی، یأس‌آلود و توأم با ایجاد دلسردی و بی‌اعتمادی در جامعه است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات