۲۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۰۵۲
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

مجلس اگر با شجاعت به وظیفه خود عمل کند بیشتر مشکلات کشور حل می‌شود/ در پدیده بد حجابی نمی توان یک فرد را مقصر دانست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت: مجلس اگر با شجاعت به وظیفه خود عمل کند بیشتر مشکلات کشور حل می‌شود،‌ همچنین اگر نمایندگان شجاعت و احساس مسؤولیت داشته و مقید به انتخاب آینده خود نباشند به یقین دیگر در کشور مشکلی به وجود نخواهد آمد.
1/ آيت الله صافي گلپايگاني آيت الله صافي گلپايگاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی، امروز 25 فروردین ماه در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از نمایندگان گفت: امیدوارم در سنگری که قرار دارید موجبات رضایت حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را فراهم کنید و به دنبال حفظ استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران باشید و در این خصوص نقش آفرینی کنید.

همه نمایندگان باید در مسؤولیتی که قرار دارند احساس وظیفه کنند

وی با تبیین وظیفه خطیر نمایندگان مردم اظهار داشت: همه نمایندگان باید در مسؤولیتی که قرار دارند احساس وظیفه کنند و از فرصتی که برای‌شان فراهم شده حداکثر استفاده را برای پیاده کردن احکام اسلامی ببرند.

این مرجع تقلید با بیان این که جایگاه و منصبی که انسان‌ها به دست می‌آورند روزی به پایان می‌رسد، اظهار داشت: آن چه که برای انسان باقی می‌ماند استفاده صحیح و درست از این موقعیت است تا خدای نکرده روزی نسبت به آنچه انجام داده‌اید پیشیمان نشوید.

وی با بیان این که مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش اصلاح کشور را برعهده دارد، ادامه داد: این مساله برای همگان روشن است؛ ولی کسانی که در جایگاه نمایندگی قرار دارند بدانند که مسؤولیت آن‌ها بسیار سنگین و در برابر مردم باید پاسخگو باشند.

هر قیام و قعود نماینده، مسؤولیت آور است

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: خدمت وکلای مردم برای جامعه موثر است و بدانید که نمایندگی شغلی نیست تا آن را کم تصور کنید؛ زیرا هر قیام و قعود نماینده، مسؤولیت آور است،‌ گرچه برخاستن و نشستن در مجلس راحت است؛ ولی این قیام و قعود باید همراه با فکر، مطالعه، دقت و بدون اغراض سیاسی باشد و بدانند که در برابر خداوند مسؤولیت دارند.

وی افزود: مجلس اگر با شجاعت به وظیفه خود عمل کند بیشتر مشکلات کشور حل می‌شود،‌ همچنین اگر نمایندگان شجاعت و احساس مسؤولیت داشته و مقید به انتخاب آینده خود نباشند به یقین دیگر در کشور مشکلی به وجود نخواهد آمد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم یکی از مسؤولیت‌ها مهم نمایندگان مجلس را تصویب بودجه‌ کشور دانست و اظهار داشت: نباید این مسؤولیت را کم شمرد؛ زیرا اگر بخواهیم بدانیم مملکت در چه مسیری قرار دارد می‌توان از بودجه‌‌ای که تصویب می‌شود به آن پی برد.

مجلس باید تمامی دخل و خرج‌های کشور را زیر نظر بگیرد

وی افزود: مجلس باید تمامی دخل و خرج‌های کشور را زیر نظر بگیرد و بداند که بودجه‌های تصویب شده در چه راه‌هایی و چگونه به مصرف می‌رسد؛ زیرا نمایندگان ضامن هستند و نباید بی‌مورد برخی مسائل در اولویت قرار داده شود.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر اینکه بودجه‌ها باید برای استقلال کشور هزینه شود، گفت: اعتباراتی که نمایندگان به تصویب می‌رسانند از اموال بیت‌المال است؛ باید از روی بصیرت و دقت صورت گیرد تا خدای نکرده حتی یک ریال هم در غیر هدف اسلامی مصرف نشود، نمی‌توانید نسبت به آنچه تصویب می‌کنید بی‌تفاوت باشید شما مسؤول آن هستید.

این انقلاب با خون شهیدان به بار نشسته است

وی با اشاره به اینکه نمایندگان باید به مسائل معنوی و دینی جامعه توجه داشته باشند، ادامه داد: این انقلاب با خون شهیدان به بار نشسته است و این مساله کم نیست که ما به راحتی از کنار آن عبور کنیم ما نسبت به خون شهیدان مسؤولیت داریم و نباید بگذاریم این خون‌ها هدر برود.

نمایندگان شجاعت داشته باشند و از انقلاب و نظام دفاع کنند

این مرجع تقلید با تأکید بر صفت شجاعت در نماینده افزود: نمایندگان باید شجاعت داشته باشند و از انقلاب و نظام دفاع کنند و بدانند که این نظام و انقلاب اسلامی به سبب همان شعارهای اسلامی به پیروزی رسید و نباید از ارزش‌های اصولی اول انقلاب عقب‌نشینی کنیم که یکی از همان ارزش‌ها، حجاب می‌باشد که باید به آن توجه خاص شود.

وی شایستگی و لیاقت را شرط بارز یک نماینده برشمرد و بیان داشت: وکلای مردم باید به همه مسائل احاطه داشته و احساس مسؤولیت کنند، بدانند اگر در مسؤولیتی قرار گرفته‌اند و به حق نباشد حتی نماز خواندن آن‌ها در این جایگاه و مکان صحیح نیست؛ بنابراین باید به درستی وظیفه خود را عمل و امانتدار مردم باشند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد:‌اگر به دنبال اسم و عنوان باشید، بدانید در آینده از شما یادی باقی نخواهد ماند؛ تنها عمل خوب است که از انسان باقی می‌ماند. حضرت امیر المومنین علیه‌السلام نیز در نامه‌ای به یکی از استانداران خود به آن اشاره کرده‌اند که برای دنیا پرستی و مسائل دنیوی حکومت نکنید و این مسؤولیت‌ها در نزد شما امانت و حفظ امانت از هر چیزی سخت‌تر است.

وی افزود: گاهی جایگاه و مقام یک رفتگر در نزد خداوند بالاتر از برخی جایگاه‌ها و مقام‌های دنیوی است؛ زیرا ایشان با نیت و خلوص این کار را انجام می‌دهد؛ بنابر این شما نمایندگان شجاعت داشته و مقید به حفظ مقام نباشید و وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهید.

مجلس باید هویت دینی و اسلامی جامعه را حفظ کند

این مرجع تقلید تاکید کرد: مجلس باید هویت دینی و اسلامی جامعه را حفظ کند و مملکت را قانونمند کند، باید همه نهادها نظام‌مند باشند.

وی با بیان این که مجلس باید سخن مردم را بگوید و خلاف رضای حضرت بقیه‌الله الاعظم حرکت نکند، افزود: امروز اگر کسی که صلاحیت مسؤولیتی را ندارد به کار گمارده شود،‌ بدترین خیانت را نسبت به خدا، ائمه اطهار، پیغمبر و مردم کرده است.

حضرت آیت‌الله صافی در ادامه با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان در خصوص پدیده بدحجابی در جامعه گفت: این که ما می‌گوییم باید در خصوص مساله حجاب کار شود؛ همه در این‌باره وظیفه دارند، خطاب ما به فرد یا گروه خاصی نیست؛ زیرا همه در برابر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مسؤولند و وظیفه روحانیت نیز در این خصوص بیشتر است.

دلایل ترویج بدحجابی را نمی‌توان منحصر به یک علت دانست

وی ادامه داد: دلایل ترویج بدحجابی را نمی‌توان منحصر به یک علت دانست، همچنین این که در جامعه پدیده بدحجابی رخ داده است نمی‌توان یک شخص را مقصر خواند؛ زیرا همگان در این‌باره وظیفه دارند؛ اما ترویج برخی مسائل سبب بوجود آمدن پدیده بدحجابی شده است و ما نسبت به این مسائل انتقاد داریم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: روحانیان، مراکز فرهنگی، صدا و سیما و دولت در ترویج حجاب و عفاف و مقابله با بدحجابی مسؤولند، سخنرانان و مبلغان نیز باید در منابر خود به درستی فلسفه حجاب را بازگو کرده و تنها به برخی دلایل واهی نپردازند، باید فلسفه حجاب را براساس منطق و علم برای بانوان گفت تا آن‌ها نیز به این مساله مقید‌تر شوند.

وی تاکید کرد: امروز یک زن محجبه در فرانسه به دلیل حفظ حجاب خود جریمه می‌شود و مسلمان متعهد و شجاعی حاضر به پرداخت این جریمه می‌شود؛ ولی هرگز از این وظیفه خود عقب نشینی نمی‌کند  ما نیز باید همچون ایشان احساس مسؤولیت داشته باشیم و از این فریضه الهی دفاع کنیم.

دشمنان هر چقدر علیه ما ناسزا بگویند برای ما افتخار است

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: دشمنان همیشه به دنبال اهداف خود هستند و آن‌ها هرگز از تلاش‌های خود دست بر نمی‌دارند، این ما هستیم که باید در مواضع خود مستحکم باشیم و در برابر آن‌ها بایستیم و نگذاریم اهداف‌شان را در کشور ما دنبال کنند.

وی با اشاره به تحریکات و نقشه‌های آمریکا و غرب علیه کشورمان اظهار داشت: دشمنان هر چقدر علیه ما ناسزا بگویند برای ما افتخار است؛ زیرا نشان می‌دهد ما کارمان را درست انجام داده‌ایم و به همین دلیل آن‌ها عصبانی شده‌اند.

این مرجع تقلید همچنین به تحولات اخیر در منطقه اشاره‌ای داشت و افزود: آن چه در دنیای امروز رخ می‌دهد به ویژه در منطقه شاهد آن هستیم که مسلمانان را بی‌رحمانه به قتل می‌رسانند، به دلیل نداشتن احساس مسؤولیت سیاستمداران کج فهم است که آمریکا از جمله آن‌هاست و سازمان ملل نیز در این باره هیچ نقشی ایفا نمی‌کند و تماشاگر شده است.

این فتنه‌ها که در جهان به راه‌افتاده برای سازمان‌ ملل شرم آور است

وی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای سلطه‌ طلب، همیشه مسلمانان را به جان هم انداخته‌ و می‌خواهند از این طریق بهره برداری کنند و تنها منافع خود را در این درگیری‌ها و کشتار دنبال می‌کنند و هرگز به دنبال حقوق بشر نیستند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: این فتنه‌ها که در جهان به راه‌افتاده است برای سازمان‌های به اصطلاح دفاع از حقوق بشر شرم آور است؛ آن‌ها می‌خواهند هویت اسلامی و دینی مسلمانان را از بین ببرند که امیداوریم هرگز به این هدف ناشایست خود دست نیابند./917/پ201/ج

ارسال نظرات