۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۹۱۸
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی:

خانواده، همرزمان و بنیاد شهید در تأیید پیکر شهید برونسی تردید ندارند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: با توجه به تأیید قطعی پیکر سردار شهید برونسی از سوی خانواده و همرزمان وی، پیکر پاک این شهید و شهدای گمنام 17 اردیبهشت در مشهد تشییع می شود.
شهيد برونسي شهيد برونسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عابدین عابدی مقدم، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی صبح امروز در نشستی مطبوعاتی، از تأیید قطعی پیکر طلبه شهید سردار حاج عبدالحسین برونسی از سوی خانواده و همرزمان وی خبر داد و گفت: این شهید بزرگوار افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی و بلکه جهان اسلام است.

وی افزود: شهدا به تبعیت از ولایت فقیه، جهت حفظ دین و ناموس ملت و تحقق اهداف نظام اسلامی هرچه داشتند در طبق اخلاص نهادند و امروز پس از گذشت سی سال در صحنه های محتلف و در سطوح ملی و بین المللی برکات خون پاکشان را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: با اینکه خراسان رضوی دورترین منطقه به مناطق عملیاتی جنوب، غرب و جنوب غرب بوده است در عین حال، این افتخار را دارد که امار شهدا و ایثارگران آن از میانگین کشوری هم بالاتراست.

عابدی با بیان اینکه تا پیش از احراز هویت، پیکر شهدا در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار دارد اظهار داشت: مسوولیت تشییع پیکرهای شناسایی شده شهدا بر عهده بنیاد شهید است.

رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تصریح کرد: پس از انتقال پیکر شهید به مشهد، درخواست بررسی از سوی خانواده مطرح شد زیرا تاکنون دو بار دیگر هم پلاک شهید پیدا شده بود (با توجه به اینکه به دلیل گم شدن پلاک، ممکن بود پلاک های متعددی برای یک شهید تهیه شود این امر طبیعی است) و خانواده ایشان حق داشتند در این زمینه حساسیت داشته باشند.

وی رسانه ای شدن موضوع کشف پیکر، پیش از تأیید خانواده را به دلیل ذوق زدگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دانست و گفت: از یک سو خانواده شهید معتقد بودند خود شهید ایشان را راهنمایی خواهد کرد از سوی دیگر آزمایشات DNA آغاز شد و نهایتا همزمان با اعلام نظر مثبت خانواده، تأیید آزمایشات DNA نیز از تهران رسید.

عابدی با تأکید براینکه امروز خانواده، همرزمان و بنیاد شهید بدون هیچ تردیدی این پیکر را متعلق به شهید برونسی می دانند افزود: هرگونه اطلاع رسانی در این خصوص از سوی روابط عمومی بنیاد اعلام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به کشف پیکر یازده شهید گمنام در کنار پیکر سردار برونسی خاطرنشان کرد: از این تعداد، دو شهید به خراسان شمالی و جنوبی ارسال شده و پیکر هفت شهید گمنام دیگر نیز پس از وداع در نیشابور، تربت حیدریه ومشهد به شهرستان های درگز، خوشاب، مه ولات، خواف و سبزوار منتقل خواهد شد. همچنین روح شهید افشار (از شهدای مفقودالجسد) در خواف تشییع به همراه شهدای گمنام تشییع می شود.

عابدی ابراز داشت: انتقال شهدای گمنام به منظور خاکسپاری شهرستان ها با توجه به تقاضای شهرستان وبررسی اهمیت دفن در ان شهر توسط ستاد مربوطه انجام می شود.
وی در خصوص برنامه های این سازمان در سال جدید اظهاار داشت: عمده ترین مشکل پیش روی ما، اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران است. سال گذشته طبق برنامه دولت 800 تعهد اشتغال اختصاص یافت که منجر به ایجاد 3171 شغل برای فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان شد. امسال نیز 1115 تعهد اشتغال داریم. در مجموع مسأله اشتغال فرزندان ایثارگران حل نشده اما مدیریت شده و جهت پیشرفت کار نیازمند همکاری بیشتر دستگاه ها در این زمینه هستیم.

رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ادامه داد: برابر قانون 25درصد حداقل ظرفیت دستگاه ها و 40دزصد ظرفیت دانشگاه ها (البته در صورت کسب 75 درصد نمره قبولی کنکور) به فرزندان شهدا و ایثارگران اختصاص دارد که این رقم اکنون در دانشگاه ها، 7 تا 8 درصد است. ضمن اینکه بنابوده ظرفیت دانشگاه ها 25 درصد افزایش داشته باشد تا سهمیه ایثارگران از این رقم در نظر گرفته شده و احیانا اجحافی در حق سایرین نباشد.

وی با اعلام آمادگی سازمان جهت ارائه تسهیلات اشتغال زایی به فرزندان شهدا و ایثارگران یادآور شد: 1455 گلزار شهدا در سطح استان وجود دارد که 15935 مزار را در خود جای داده و از این تعداد، 2525 گلزار یعنی 9257 مزار ساماندهی شده و 45 گلزار نیز در حال ساماندهی است که تا پایان سال 90 با اعتبار 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات سخت افزاری فرهنگی استان، دهیاری و شهرداری ها و اعتبارات ملی همه گلزارها ساماندهی خواهدشد.
عابدی در خصوص نارضایتی خانواده شهدا از طرح ساماندهی گلزار شهدا بیان داشت: تاکنون شخصا سه جلسه با خانواده شهدا داشته ام که رضایتشان جلب شده و حتی طرح هایی را نیز در این زمینه پیشنهاد داده اند، تا رضایت خانواده ها نباشد ما کاری نمی کنیم .
وی در خصوص تسهیلات درمانی جانبازان خصوصا جانبازان شیمیایی خاطرنشان کرد: هزینه صفر تا صد رفت و امد، اسکان و درمان در داخل کشور بر عهده بنیاد است. در خارج کشور هم در صورت تشخیص ضرورت از سوی کمیسیون حتما اعزام خواهند شد. ضمن اینکه پزشکان خارجی نیز در سال چندین بار به ایران می آیند. به هر حال هیچ محدودیتی برای درمان جانبازان ولو با کمترین درصدها نداریم.

عابدی با اشاره به اینکه برای اعطای تسهیلات مسکن به خانواده های شهدا در چاچوب مقررات به هیچ وجه مشکلی در استان وجود ندارد افزود: خانواده های شهدا همچنین در طرح مسکن مهر از اولویت خاص برخوردارند.
وی گفت: برای نخستین بار در کشور مرکز توان بخشی والدین بی سرپرست یا بدسرپرست شهدا و ایثارگران 22 اسفندماه سال گذشته در مشهد با 26 تخت مجهز آغاز به کار کرد که هم اکنون در حال پذیرش است. همچنین 50 هزار متر مربع فضای درمانی وبازتوانی در زمینی در مجموعه قبلی ثامن الائمه(ع) در حال احداث است تا در صورتی که ایثارگر نیاز به درمان های خاص داشت خانواده نیز در همان جا ساکن شود.

رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: پیکر پاک طلبه شهید سردار حاج عبدالحسین برونسی به همراه دو تن از شهدای گمنام همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) ساعت 9 صبح از میدان بسیج مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع و در بهشت رضا به خاک سپرده می شود. پیکر شهدای گمنام نیز روز دوشنبه در محل مسجد دانشگاه فردوسی خاکسپاری خواهد شد./930/ پ202/ع

ارسال نظرات