۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۵۰۳۸
آیت الله خاتمی:

دخالت افراد در عزل و نصب‌های کلیدی خلاف عدالت سیاسی است / روحانیت در برابر حرکت منحرف با اقتدار می‌ایستد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با تأکید براین که علما با هیچ کسی تعارف ندارند، گفت: مثل این که برخی ها هنوز روحانیت را نشناخته اند، روحانیت درطول تاریخ همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود.
آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری عصر پنج شنبه در نخستین کنگره بین المللی علامه سعیدالعلما و ملامحمد اشرفی که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد، با اشاره به این که زندگی علامه سعیدالعلما در دوران حیاتش با مصیبت، ملالت و رنج های فراوانی همراه بود و در غربت به سر می برد، گفت: اما عظمت علم و اخلاص گم شدنی نیست و تا ابد ماندگار خواهد ماند.

وی با بیان این که در میان استان های کشور تنها استانی که این افتخار را دارند یه استقبال مکتب اهل بیت(ع) رفتند استان های شمالی به ویژه مازندران بوده است، افزود: آن روزی که نامی ازحوزه علمیه قم نبود یعنی بیش از یک و نیم قرن پیش حوزه علمیه گسترده ای در منطقه مازندران به زعامت علامه اشرفی پا برجا بود که بیش از سه هزار طلبه داشت و این بیانگر آن است که مازندران به عنوان یک قطب عظیم علمی در آن دوران مطرح بود.

عالمان مفاخر یک ملت هستند

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علما و بزرگان این دیار فخر جهان اسلام هستند به جایگاه علمی آیات حسن زاده و جوادی آملی اشاره کرد و بیان داشت: این عالمان مفاخر یک ملت هستند، مفاخری که باید چندین دهه بگذرد تا کمتر از این شخصیت ها پرورش یابند.

وی با بیان این که خروجی این چنین کنگره هایی باید پیوند عمیق نسل جوان جامعه با گذشته افتخار آمیز خود باشد، ادامه داد: باید به نسل جوان بیان کرد که می توانند افتخار آفرین باشند، چون علما و فقهای دینی در آن دوران سخت و ملال آور توانستند این گونه ارزش های دینی را برای استفاده امروز ما حفظ کنند واین درحالی است که امروز در بهار جمهوری اسلامی زمینه رشد در عرصه های مختلف علوم دینی کاملاً فراهم است.

آیت الله خاتمی، رسالت مداری، احساس وظیفه تکلیف کردن و حضور در صحنه را نخستین ویژگی بارز علامه سعیدالعلما و ملامحمد اشرفی دانست و گفت: علامه سعیدالعلما در آن دوران به دلیل مقابله با فرقه ضاله بهائیت و بابیت کرسی درس را در نجف رها می کند و به شهرکوچکی به نام بابل در مازندران هجرت می کند که این همان احساس وظیفه یک عالم دربرابر مردم جامعه اسلامی خود است.

وی با بیان این که علامه سعیدالعلما با پشتوانه فقاهت خود فتوای جهاد علیه بهائیت و بابیت را صادر کرد، افزود: این عالم برجسته مازندرانی با همه توان خود در برابر این جریان ضد دین و منحرف ایستادگی کرد تا ریشه آنها را در آن منطقه بخشکاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که لباس عالم لباس مرزبانی از دین است، ادامه داد: زمانی که این لباس را پوشیدیم باید بگوییم سرباز امام زمان(عج) هستیم و این مسأله با عافیت طلبی سازگار نیست و آن جایی که رسالتی برعهده ما است باید به میدان آمده و حتی هزینه های آن را نیز بپذیریم.

اگر عالمی بی تعهد، انزوا را انتخاب کند نور ایمان از او گرفته خواهد شد

وی با بیان این که اگر کسی این چنین عمل نکند منزوی خواهد شد و سرنوشت مردودی از امام زمان(عج) خواهد گرفت، تصریح کرد: وقتی بدعت ها به صحنه می آیند، عالم باید وارد میدان شود و علم خود را به صحنه بیاورد و مردم را بیدار کند و اگر عالمی بی تعهد، انزوا را انتخاب کند نور ایمان از او گرفته خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که علمای متعهد در طول تاریخ همواره با اقتدار در برابر بدعت و انحراف ها مقابله کردند، ادامه داد: با بررسی تاریخ علمای بزرگ خواهیم یافت که علما در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حضوری تأثیرگذار و همه جانبه داشتند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که نخواهیم گذاشت فتنه گری ها از یاد و خاطره مردم برود و فتنه گران دوباره به صحنه بیایند، ادامه داد: فتنه گران سال 88 به دنبال سکولاریزه کردن نظام بودند و همه تلاش خود را برای جدایی دین ازسیاست به کارگرفتند و در پی مقابله با نظام ولایی بودند.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که علما و روحانیان در جریان فتنه 88 به صحنه آمدند و با روشنگری های عالمانه خود اجازه سوء استفاده به دشمنان نظام را ندادند، تصریح کرد: همان روشنگری های به موقع حماسه نهم دی را رقم زد.

وی با بیان این که انحراف های سال 88 تنها سیاسی نبود، بلکه اعتقادی هم بود، گفت: این گروه های انحرافی هنوز هم در مصاحبه هایشان بحث جدایی دین از سیاست را مطرح می کنند و می گویند به دنبال تحقق این برنامه هستند یعنی ازبین بردن هرآنچه که امام راحل به صحنه آوردند.

حکومت جلوه برجسته سیاست است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر کسی دین را از سیاست جدا بدانند یعنی پیامبرگرامی اسلام(ص) و امام علی (ع) را تکذیب کرده است، تصریح کرد: حکومت جلوه برجسته سیاست است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که عده ای با اعتقاد مهم مهدویت به معنای دقیق کلمه بازی می کنند، تصریح کرد: اعتقاد به مهدویت اعتقادی بسیار مهم است و بیش از250 آیه قرآن درخصوص امام زمان(عج) است و حتی بیش از 500 روایت از پیامبراسلام(ص) در خصوص حضرت ولی عصر(عج) بیان شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عده ای به بیان برخی مطالب به دنبال تخریب این اعتقاد است، کسی جق ندارد برای مسأله ظهور زمان مشخص کند و حتی با رانت قدرت نیز این مطالب کذب و دروغ را در تیراژهای میلیونی منتشر و توزیع کند.

وی هرگونه تطبیق در این خصوص را نیز انحراف دانست و بیان داشت: چون ما گذشته را می دانیم، اما از آینده خبری نداریم پس نمی توان تطبیقی در این خصوص انجام داد و بدتر از همه این ها کسانی بیایند بگویند ما از خود امام زمان(عج) تکلیف و یا دستور می گیریم و این ها همه بازی با اعتقادات است که اهل بیت(ع) به شدت با این بازی ها مخالف هستند.

در برابر انحراف ها و هر کسی که باشد می ایستیم

امام جمعه موقت تهران ، لباس روحانیت را لباس پاسداری از دین دانست و تأکید کرد: ما هم ازاین نظام دفاع می کنیم و در برابر انحراف ها و هر کسی که باشد می ایستیم.

وی در بخش دیگری ازسخنان با تقدیر ازمقام علمی و روشنگری های آیت الله مصباح یزدی در جریان فتنه سال 88، گفت: این عالم وارسته در طول سال های اخیر براساس تکلیفی که داشتند در برابر جریان های فتنه انگیز که زمینه ساز فتنه 88 بودند ایستاد وهمچنان نیز در صحنه مبارزه با فتنه هستند و زمانی که احساس تکلیف می کنند هیچ ملاحظه ای ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، سیره مردمی را دومین ویژگی بارز علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی دانست وگفت: یکی از مهم ترین مسائلی که سبب شد روحانیت در طول تاریخ در دل های مردم جای گیرد همین مردمی بودن و آلوده نشدن آنها به ذخایر دنیوی بوده است.

وی با اشاره به این که درب خانه علما و روحانیان در طول تاریخ همواره بر روی مردم باز بوده واست، خاطرنشان کرد: گره گشایی از کار مردم به ویژه مستضعفان از مهم ترین ویژگی های روحانیت بوده است.

آیت الله خاتمی در ادامه عدالت محوری را سومین ویژگی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی دانست و با بیان این که روحانیت در طول تاریخ هنجره عدالت بوده است، گفت: در همه دولت ها اگر امیدی به فریاد عدالت بود، امید به عالمان دینی بود.

عضومجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز در نظام اسلامی بالاتری خدمت به مردم این است که هنجره روحانیت هنجره عدالت در جامعه باشد.

آیت الله خاتمی با تأکید براین که در عدالت سیاسی کشور باید براساس ضابطه و قانون اداره شود، گفت: نه این که یک فرد رده ی پنجم یا ششم این کشور بیاید حرف اول را در عزل و نصب های کلیدی این کشور بزند و این خلاف عدالت محض است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در عرصه سیاسی کشور قرار نیست، نبوده و نخواهد بود که یک نفر که قانون به او اختیارات نداده دخالت خاصی داشته باشد، شخص اول این نظام و انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی به ولی فقیه دارد اما ایشان کمترین استفاده را ازاین اختیارات نداشتند و رییس جمهور در طول این دو دوره وزرای بسیاری را جا به جا و یا عزل ونصب کردند، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اختیارات قانونی که دراین خصوص داشتند، هیچ دخالتی نکردند، اما دراین خصوص جدید ایشان مشاهده کردند که که مسیر در حال انحراف است و بر خود تکلیف دیدند که باید وارد شوند.

برخی ها هنوز روحانیت را نشناخته اند

وی با تأکید براین که علما با هیچ کسی تعارف ندارند، گفت: مثل این که برخی ها هنوز روحانیت را نشناخته اند، روحانیت درطول تاریخ همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود.

روحانیت با اقتدار در برابر حرکات غیر ارزشی ایستادگی خواهد کرد

آیت الله خاتمی با بیان این که هر کس که ارزشی عمل کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت، ادامه داد: اگر روحانیت حرکتی غیر ارزشی را مشاهده کند محکم و با اقتدار در برابر آن حرکت منحرف ایستادگی خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: فتنه گران جدید هم باید بدانند که روحانیت همان روحانیتی که در برابر فتنه گران سال 88 با اقتدار ایستادگی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عشق به اهل بیت(ع) را چهارمین ویژگی بارز علامه سعید العلما و ملامحمد اشرفی دانست و افزود: این دو عالم برجسته مازندرانی عاشق ائمه معصومین(ع) بودند و دین خود را به شریعت محمدی ادا کردند و امروز این وظیفه بر دوش همه ما است./950/پ201/ص
ارسال نظرات