۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۰۷۱۴۷
در نشستی خبری عنوان شد:

کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اردیبهشت سال 91 برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری نخستین «کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی» صبح امروز با حضور رییس شورای سیاستگذاری و دبیر این کنگره برگزار شد.
حجت الاسلام رضا غلامي حجت الاسلام رضا غلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا غلامی در نشست خبری نخستین «کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی» که صبح امروز برگزار شد با اشاره به نقش منحصر به فرد و برجسته علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور گفت: اگر علوم انسانی با بنیادهای فکری و مختصات جامعه انطباق پیدا کند پیشرفت همه جانبه در کشور تحقق پیدا می کند.

وی افزود: علوم انسانی در ایران علومی وارداتی است که از آغاز با مبانی ارزشی و فکری جامعه اسلامی همسو نبوده است، از این رو تحول در علوم انسانی از دیرباز از دغدغه ها و مطالبات اساتید و صاحبنظران بوده است.

رئیس شورای سیاست گذاری نخستین گنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: بر خلاف این تفکر که تحول در علوم انسانی مسئله ای دولتی و حکومتی است، این موضوع قبل و بعد از انقلاب اسلامی از خواسته های جدی اساتید بوده است که با جدیت آن را دنبال کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه با دستورالعمل، بخشنامه یا اقدامات سطحی نمی توان در علوم انسانی تحول ایجاد کرد، گفت: اگر به دنبال تحولی نتیجه بخش در علوم انسانی هستییم باید این موضوع را به طور جدی در متن دانشگاه ها و مراکز علمی مطرح کنیم. تا زمانی که تغییرات جدی در حوزه محتوا صورت نگیرد و صاحبنظران حوزه و دانشگاه به تضارب افکار نپردازند، نمی توانیم تحول در علوم انسانی را رقم بزنیم.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: در علوم انسانی اصالت با تولید علم، نظریه پردازی و پژوهش همراه است. اگر در این حوزه ها سرمایه گزاری بهتری انجام می شد، امروزه علاوه بر شرایطی متفاوت شاهد دستاوردهای بزرگی در این زمینه بودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بخشی از ناکارآمدی امروز علوم انسانی به عدم توانایی آن در شناخت مسائل جدی کشور و پاسخگویی به آنها بازمی گردد.

رئیس شورای سیاستگزاری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی، هدف از برگزاری این کنگره را به بحث گذاشتن مسیر تحول علوم انسانی به شکلی عالمانه و جدی دانست و گفت: باوجود بحث بسیار در این زمینه، هنوز به جمع بندی علمی درباره نحوه تحول در علوم انسانی نرسیده ایم و رویکردها و روش های متفاوت و بعضا نادرست را در پیش گرفته ایم. از این رو نخستین گام برای تحول در علوم انسانی، اتفاق نظر نسبی درباره مسیر این تحول است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه علوم انسانی با دو رویکرد تفریطی و افراطی مواجه هستیم، افزود: در رویکرد تفریطی علوم انسانی کنونی مطلوب است و تحول در آن چندان معنایی ندارد. صرفا با تغییرات سطحی و جزئی می توان بین علوم انسانی و نیازهای یک کشور اسلامی تطبیق ایجاد کرد.

حجت الاسلام غلامی در ادامه گفت: در رویکرد افراطی روش های کنونی و علمی کنار گذاشته می شوند و توصیه می کند منابع اسلامی جایگزین علوم انسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان به رویکرد سوم یعنی همان میانه نیاز داریم. اگرچه بر اساس آن علوم انسانی فعلی قابل قبول نیست و باید تحولی اساسی در آن صورت بگیرد، اما نباید از نقاط قوت و دستاوردهای آن نیز غافل ماند.

رئیس شورای سیاستگزاری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی با اشاره به بین المللی بودن این کنگره، اضافه کرد: تحول در علوم انسانی صرفا دغدغه صاحبنظران ایرانی نیست. این موضوع از گذشته طرفدارانی جدی بین متفکران اسلامی داشته است و چه بسا در برخی کشورهای اسلامی به پیشرفت های قابل توجهی انجامیده است. از این رو ما نیز باید از تجارب اندیشمندان سایر کشورها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علوم انسانی غربی، در غرب نیز منتقدانی جدی دارد و متفکران غیر مسلمان نیز آثار بسیاری در این باره تالیف کرده اند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری مناظره برای شفافیت موضوع و تقویت حوزه فکری در این زمینه گفت: ما با دانشگاه ها و موسسات علمی در کشورهای گوناگون وارد مذاکره شده ایم تا چکیده مقالات خود در حوزه علوم انسانی برایمان ارسال کنند.

حجت الاسلام غلامی در پایان خاطر نشان کرد: 30 مرکز علمی و تحقیقاتی نیز در ایران برای مشارکت علمی در کنگره اعلام آمادگی کرده اند و این نخستین بار است که یک کنگره علمی بدون دخالت دستگاه های دولتی و با همکاری مراکز علمی برگزار می شود.

کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اردیبهشت سال 91 برگزار می شود
در ادامه این نشست دکتر عطا ا... رفیعی با اشاره به لزوم تحول در علوم انسانی اظهار داشت: ضرورت تحول در علوم انسانی از ابتدای انقلاب اسلامی احساس می شد و رهبران و بزرگان انقلاب از همان آغاز به اسلامی شدن علوم به ویژه علوم انسانی توجه داشتند. در این میان می توان به انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از نمودهای این امر اشاره کرد.

وی با توجه به اهمیت بومی سازی علوم و وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تکامل علوم انسانی گفت: امیدواریم این کنگره بتواند گامی موثر در راستای ارزیابی علمی تجربه سی ساله انقلاب در این حوزه بردارد تا نقاط ضعف و قوت آن را بسنجیم و با توجه به ظرفیت ها، فضای جدید و متفاوتی را فراروی مراکز علمی و صاحبنظران قرار دهیم.

دبیر نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اهمیت علوم انسانی اضافه کرد: انسان به عنوان موضوع علوم انسانی از سوی اسلام که به منبع لایزال وحی الهی متصل است بهتر شناخته می شود. علوم انسانی اگر فقط به عقل محدود به تجربه بشر تکیه کند در شناخت علوم انسانی ناتوان خواهد بود.

وی با اشاره به وجود یک میلیارد مسلمان در جهان عنوان کرد: این افراد محصول اسلام هستند، از این رو شناخت آنها تنها با علوم اسلامی میسر است.

رفیعی افزود: علوم انسانی جهت دار و مبنای ابعاد مختلف زندگی انسان است، از این رو نمی توان از آنها برای تمام مقاصد استفاده کرد و از آنجاکه مقاصد ما با غرب متفاوت است، نمی توانیم از علوم آنها برای دست یابی به اهداف خود استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: اساتید و صاحبنظران تا 31 شهریور ماه سال جاری برای ارسال اصل چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره فرصت دارند. اصل مقالات نیز تا پایان دی ماه امسال دریافت می شود و کنگره در ادیبهشت ماه سال آینده برگزار شود.

گفتنی است، 9 کمیسیون کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ، شامل نقد علوم انسانی رایج و متداول، فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی، طرح دیدگاه ها و نظریات برجسته در حوزه علوم انسانی اسلامی، طبقه بندی علوم انسانی اسلامی، کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی، ارزیابی و آسیب شناسی علوم انسانی اسلامی، ارائه الگوی دانشگاه علوم انسانی اسلامی، رابطه علوم انسانی اسلامی و موضوع پیشرفت اسلامی و رویکردهای رایج علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام می شود، فعالیت خود را آغاز کرده است.

رفیعی در پایان از دریافت مقالات به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی خبر داد./916/د102/ع

ارسال نظرات