۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۰۷۷۲۹

چند خبر کوتاه از خوزستان

خبرگزاری رسا ـ ساخت برنامه از تبار آفتاب، متصل شدن کتابخانه های عمومی استان به سامانه اتوماسیون اداری، مورد توجه قرار دادن سیاست گذاری در بخش کتاب و کتابخوانی، از مهمترین عناوین چند خبر کوتاه از استان خوزستان است.
خبرگزاري رسا دفتر خوزستان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، ساخت برنامه از تبار آفتاب، متصل شدن کتابخانه های عمومی استان به سامانه اتوماسیون اداری، مورد توجه قرار دادن سیاست گذاری در بخش کتاب و کتابخوانی، از مهمترین عناوین چند خبر کوتاه از استان خوزستان است.

ساخت برنامه از تبار آفتاب

برنامه رادیویی از تبار آفتاب از صدای استان خوزستان بر روی گیرنده های رادیویی تولید و پخش می شود.

ازتبار آفتاب عنوان برنامه ای است از صدای مرکز خوزستان، به تهیه کنندگی سیما امیری در یک قسمت 30 دقیقه ای درق الب نمایش و با موضوع اجتماعی، فرهنگی تولید شد.

هدف از ساخت این برنامه آشنا کردن مردم با ویژگی های الهی همچون ایثار، فداکاری و جهاد است.

 این داستان حکایت معلم فداکار را روایت می‌کند که با فداکاری برای رفع مشکل شاگردانش تلاش فراوان می کند تا اینکه پس از غیبت یکی از شاگردش به منزل او رفته و متوجه می شود که شاگردش مشکل ریوی داشته است.

کتابخانه های عمومی استان به سامانه اتوماسیون اداری متصل می شوند

رحیم فضیلت پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان، با بیان این که بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار جهت تعمیر و بهسازی کتابخانه های عمومی خوزستان نیاز است، گفت: از این اعتبار 9 میلیارد و 650 میلیون ریال به تعمیر و بهسازی کتابخانه های عمومی خیرین و 20 میلیارد و 800 میلیون ریال نیز به تعمیر و بهسازی کتابخانه های عمومی نهادی اختصاص دارد.

این فعال عرصه فرهنگی، در ادامه سخنان خود، گفت: همچنین10 میلیارد ریال به تجهیز کتابخانه های خیرین، 35 میلیارد و 550 میلیون ریال جهت تجهیز کتابخانه های عمومی و مرکزی استان و چهار میلیارد ریال به مکانیزاسیون کتابخانه های عمومی استان تعلق دارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، به برنامه های سال 90 اشاره کرد و بیان داشت: برنامه های سال 1390 مبتنی بر سه عرصه سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نهاد، استمرار فعالیت ها بر اساس سند چشم انداز 1404 و سال جهاد اقتصادی است.

فضیلت پور، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: تقویت فضای معنوی در کتابخانه های عمومی، راه اندازی بیش از 25 کانون ادبی در کتابخانه ها، تشکیل ستادهای نهضت مطالعه مفید در استان و شهرستان ها، ایجاد ایستگاه مطالعه در مکان های انتظار، برگزاری مسابقات کتابخوانی مختلف به صورت آنلاین و مکتوب و مکانیزه کردن 50 باب کتابخانه عمومی تا پایان سال، از جمله برنامه های امسال است.

این مقام مسؤول، به دیگر برنامه های این نهاد اشاره کرد و اذعان داشت: تأسیس شعب انجمن خیرین کتابخانه ساز در اهواز و سایر شهرستان ها، اتصال کتابخانه های عمومی به سامانه اتوماسیون اداری، تکمیل پروژه های در حال تعمیر و بهسازی، زیباسازی نمای بیرونی و محیط پیرامون کتابخانه ها، پیگیری تملیک زمین بر اساس نقشه راه عمرانی استان، تهیه سند برنامه راهبردی کلیه شهرستان ها، تلاش در جهت جذب نیم درصد شهرداری ها و اتصال اداره کل به شبکه دولت الکترونیک از دیگر برنامه های این نهاد است.

این فعال عرصه فرهنگی، به برنامه های انجام شده در سال گذشته پرداخت و گفت: برگزاری بیش از 80 مسابقه کتابخوانی آنلاین و مکتوب در موضوعات مختلف، غنی سازی اوقات فراغت جوانان و بهره مندی بیش از 160 هزار نفر از این طرح ها و حدود 20 هزار ساعت آموزش در این طرح ها، اجرای طرح دانش افزایی مهر در جهت ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید و شرکت 33 دستگاه اجرایی، 27 هزار و 438 نفر در این طرح با اعتبار جذب شده 13 میلیارد و 528 میلیون و دو هزار و 918 ریال از جمله برنامه های سال گذشته است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، به مقایسه عملکرد این نهاد در سال های 88 و 89، پرداخت و تصریح کرد: از نظر اعضای فعال 32 درصد، میزان مراجعه 31 درصد، امانت کتاب 19 درصد، تعداد رایانه 38 درصد، تعداد کتابخانه ها 16 درصد، زیربنا 8 درصد، طرح کتاب من 332 درصد، ساعات خدمات اینترنتی 140 درصد، جلسات انجمن 32 درصد، مصوبات جلسات انجمن 5 درصد، ارتقا و در خصوص وصول نیم درصد شهرداری ها 19 درصد رشد منفی داشتیم.
وی خاطر نشان کرد: در برنامه نهاد کتابخانه های عمومی 11 محور برای ارتقای میزان کتابخوانی و مطالعه مفید در جامعه پیش بینی شده که یکی از این شاخص ها ارتقای سطح مشارکت های مردمی و خیرین می باشد.

فضیلت پور، در پایان سخنان خود، اذعان داشت: از بدو تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی تاکنون بالغ بر 105 میلیارد ریال از سوی خیرین خوزستانی در قالب اهدا و واگذاری ساختمان، زمین، تجهیزات و کمک مالی وصول و این موضوع باعث شد تا این استان در سه سال اخیر در جلب مشارکت های خیرین حائز رتبه اول در کشور باشد.

باید سیاست گذاری در بخش کتابخوانی را مورد توجه قرار دهیم

حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در بخش دیگری از جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان، با مطلوب دانستن فضای فیزیکی کتابخانه ها و به روز بودن آنها، گفت: با تراکمی که در فضای کتابخانه ها وجود دارد می طلبد که سیاست گذاری را در بخش کتاب و کتابخوانی به صورت ویژه در اولویت برنامه ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و فرهنگ دینی، ارتقای فضای امامزاده ها و مصلاها، توجه ویژه به کتابخانه ها، سبب ارتقای حوزه فرهنگ در استان می شود، اذعان داشت: سال گذشته 10 پروژه را کلنگ زنی کردیم و امسال آماده افتتاح است که دو هزار و 830 مترمربع فضای کتابخانه در مناطق محروم و روستاها می باشد.

این فعال عرصه فرهنگی، با اشاره به این که امسال نیز 7 پروژه را با چهار هزار و 10 متر مربع و اعتبار یک میلیارد و 151 میلیون و 700 هزار تومان در شهرستان های شوش، گتوند، اندیکا، ماهشهر و سایر شهرستان ها احداث می کنیم، خاطر نشان کرد: از اعتبارات عمرانی و فرهنگی استان بیش از 50 درصد را به حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص می دهیم.

حجت الاسلام سپهر، در پایان با بیان این که ساخت کتابخانه کمتر از ساخت مدرسه، مصلا و مسجد نیست، تصریح کرد: احداث کتابخانه در مناطق محروم را صدقات جاریه بوده و لازم است که مسایل و مشکلات حوزه فرهنگ و عمران شهری مرتفع شود؛ چرا که این گیر و دارهای قانونی موجب کاهش سرعت عمل عمرانی در ساخت کتابخانه ها می شود./9465/پ203/ع

ارسال نظرات