۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۴۸۱

همایش ملی شیخ جعفر شوشتری در ‌قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری همایش کشوری شیخ جعفر شوشتری در شهر مقدس قم خبر داد.
جلسه کار گروه فرهنگي اجتماعي خوزستان علامه شيخ جعفر شوشتري، علامه شوشتري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، روز گذشته مسؤولان نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف استان در نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی خوزستان، به شرح برنامه‌های طرح اوقات فراغت خود پرداختند.

حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: از مهمترین برنامه های سال جاری این اداره برگزاری همایش کشوری شیخ جعفر شوشتری در شهر مقدس قم است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای مصوبات فرهنگی سفر رییس جمهور و بویژه برگزاری کنگره های تجلیل از مفاخر فرهنگی هنری و دینی، این اداره اقدام به برگزاری چندین کنگره شاخص استانی همچون کنگره های شیخ جعفر شوشتری، استاد معلمی، آیت الله معزی و آیت الله وحید بهبهانی نموده است. 

حجت الاسلام سپهر با بیان این که برنامه های این اداره در طرح اوقات فراغت تابستان امسال متنوع و گوناگون است، اظهار داشت: این اداره طبق گزارش های قبلی آماده تحت پوشش قرار دادن بیش از 300 هزار نفر در سطح استان و همچنین آماده ساماندهی جمعیتی بالغ بر80 هزار نفر در اردوهای درون و برون استانی است.

وی، در ادامه سخنان خود با بیان این که گسترده گی برنامه های ذکر شده و کمبود بودجه مورد نیاز جهت اجرای آنها در بیش از 500 کانون و انجمن وابسته به اداره ارشاد اسلامی خوزستان یکی از مشکلات اجرای طرح اوقات فراغت در سطح استان می باشد، خواستار افزایش بودجه این برنامه ها از سوی استانداری خوزستان شد.

حجت الاسلام سپهر، اعزام زوج های آسمانی و مدیران کانون ها به مشهد مقدس، اجرای دوره های آموزشی تفسیر کوتاه، برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری و ده ها برنامه های مختلف علمی و ورزشی را از جمله برنامه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در تابستان امسال عنوان کرد.

همچنین سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، در نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی خوزستان، با تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت با سعادت حضرت صاحب الزمان(عج)‌ اظهار داشت: تعامل و هماهنگی مناسب و ارزنده دستگاه‌های فرهنگی در اجرای امور محوله، موجب استفاده حداکثر از ظرفیت منابع موجود و افزایش بهره وری به لحاظ خروجی کار فرهنگی و تأثیر مناسب در جامعه خواهد بود.

استاندار خوزستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم با همت مسؤولان نهادها و دستگاه های فرهنگی و اجرای برنامه های مختلف در سطح استان گامی را در راستای تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای شاخص‌ها در همه بخش‌ها و فراگیر‌کردن آن بردارند.

وی، به برنامه‌های متنوع نهادها و ارگان‌های فرهنگی استان خوزستان جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ویژه تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: باید مسؤولان از ظرفیت رسانه ملی و امکانات موجود برای جذب جوانان جهت آشنایی با برنامه‌های طرح اوقات فراغت و شرکت در آنها کمال بهره را ببرند.

این مقام مسؤول، با اشاره به روش های نوین رسانه‌های بیگانه جهت جذب جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به سوی خود و منحرف کردن افکار آنان، اذعان داشت: باید برنامه های طرح اوقات فراغت در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی و تبلیغات دشمنان باشد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان، در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت اجرای برنامه های طرح اوقات فراغت ویژه جوانان و نوجوانان، خواستار تعامل ارزنده دستگاه ها و اداره های این استان جهت برطرف شدن مشکلات این طرح بزرگ تابستانی شد.

حجازی، با بیان این که طرح اوقات فراغت با محوریت غنی سازی اوقات جوانان و نوجوانان در قالب برنامه های نشاط آور است، ابراز داشت: ناظرین نهادها و ارگان های فرهنگی باید همزمان با آغاز برنامه های طرح اوقات فراغت فعالیت خود را شروع و از محتوای کار این طرح غافل نشوند.

1000 مسجد استان تحت پوشش برنامه های سازمان تبلیغات

در بخش دیگر این نشست، حجت الاسلام محمد حسن بلک، مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان، با اشاره به برنامه های این سازمان ویژه طرح اوقات فراغت تابستان امسال، بیان داشت: با توجه به تقسیم کار این طرح از سوی استانداری، پوشش حدود 1000مساجد استان خوزستان تحت برنامه های این سازمان پیش بینی می شود.

این مبلّغ حوزه علمیه، با بیان این که جلسه های برنامه ریزی طرح اوقات فراغت از اوایل اردیبهشت سال جاری شروع شده است، بیان داشت: خوشبختانه در ابتدای اجرای این طرح، 50 درصد هزینه های آن آماده پرداخت می باشد.

حجت الاسلام بلک، با اشاره به برنامه ریزی علمی از سوی تبلیغات اسلامی خوزستان ویژه مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان، گفت: اردوهای تفریحی زیارتی این سازمان پس از به اتمام رسیدن دوره های علمی مساجد صورت می گیرد که در بخش های اردوهای دورن استانی ویژه نوجوانان و اردوهای برون استانی ویژه نخبگان جوانان می باشد.

وی، به تلاش های سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان جهت تحت پوشش قرار دادن مناطق محروم شهر و روستاها در برنامه های طرح اوقات فراغت اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه این طرح در تابستان سال جاری نسبت به سال های گذشته روند اجرایی خوبی در این مناطق داشته است.

تأسیس کارگروه فرهنگی ویژه مناطق حاشیه ضروری است
حجت الاسلام پیمان علی نژاد، مسؤول بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، با تشکر و قدردانی از همت استاندار خوزستان جهت برنامه ریزی های طرح اوقات فراغت نسبت به سال های گذشته، ابراز داشت: با توجه به کمبود امکانات در مناطق حاشیه شهر اهواز، تأسیس کارگروه فرهنگی اجتماعی ویژه مناطق محروم شهر اهواز ضروری است.

وی، در ادامه سخنان خود تأسیس کارگروه فرهنگی اجتماعی ویژه مناطق حاشیه شهر را در راستای مدیریت کارهای صورت گرفته، بررسی فعالیت های فرهنگی در حال اجرا و همچنین نظارت بر کیفیت کار فرهنگی و نتیجه آن پس از فصل تابستان برشمرد.

حجت الاسلام علی نژاد، با بیان این که بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بر اساس اطلاعات قبلی و درخواست های مساعدت مالی مناطق حاشیه شهرستان اهواز از این دفتر، اقدام به طراحی نقشه فرهنگی ویژه مناطق محروم کرده است، تصریح کرد: طبق این نقشه مناطق حاشیه ای شهر اهواز به 7 دسته تقسیم شده که هر یک از آنها دارای حدود 126 مسجد فعال می باشد.

مسؤول بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، کمبود امکانات فرهنگی ورزشی در مناطق حاشیه شهر اهواز را از دیگر دلایل تشکیل کارگروه فرهنگی اجتماعی ویژه مناطق حاشیه شهر برشمرد و یادآورشد: به یقین اگر کمبود های فرهنگی ورزشی مناطق محروم شهر حل شود جهش قابل قبولی نسبت به سال گذشته در مقوله فرهنگی خواهیم داشت.

اعزام 5 هزار نفر به مشهد مقدس

حسن شاهوار پور، فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان، در بخش دیگر جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی خوزستان، به تشریح برنامه های صورت گرفته از سوی این نهاد ویژه طرح اوقات فراغت پرداخت و گفت: اساسی ترین مشکل طرح اوقات فراغت در تأمین زیر ساخت های لازم جهت برپایی اردوهای درون و برون استانی می باشد.

این مقام مسؤول، با اشاره به اردوهای برون استانی سپاه ولی عصر(عج) خوزستان، بیان داشت: اعزام پنج هزار نفر به مناطق عملیاتی غرب کشور، اعزام پنج هزار نفر به مشهد مقدس، اعزام 500 دانشجو به شهر مقدس قم و اعزام دو هزار دانش آموز به شهر خرم آباد از جمله اردوهای برون استانی بسیج ویژه طرح اوقات فراغت می باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان، همچنین به ارودهای درون استانی سپاه ولی عصر(عج) خوزستان اشاره کرد و افزود: اعزام حدود چهار هزار و 500 نفر از مناطق حاشیه شهر اهواز به اردوی درون استانی در آینده نزدیک و اجرای طرح بسیج سازندگی در شهرستان ها و روستاهای مختلف استان از دیگر برنامه های بسیج، ویژه طرح اوقات فراغت است.

برگزاری 56 کلاس دوره مهارت آموزی در 26 شهرستان

در بخش پایانی جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان، عبدالرحمن فلاحی، مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان، با تشریح برنامه های این اداره ویژه طرح اوقات فراغت، افزود: برگزاری 56 کلاس دوره مهارت آموزی در 26 شهرستان خوزستان با ظرفیت شرکت حدود یک هزار و 120 دانش آموز در آن، از مهمترین برنامه های این اداره در تابستان امسال می باشد.

این مقام مسؤول، اظهار داشت: ایجاد ده گروه بازرسی از برنامه های طرح اوقات فراغت، اعزام حدود یک هزار و280 دانش آموز به اردوی برون استانی و همچنین اعزام بخشی از دانش آموزان به مناطق صنعتی و اقتصادی استان همچون سدهای عظیم جهت آشنایی بیشتر آنان با پیشرفت علمی صنعتی جمهوری اسلامی ایران بخشی از برنامه های اداره آموزش و پرورش ویژه طرح اوقات فراغت هستند.

گفتنی است در این نشست گزارشی از مشکلات و موانع پیش روی کار های فرهنگی شهرستان های هویزه و ایذه از سوی فرمانداران این شهرستان ها مطرح شد./9463/پ202/س
ارسال نظرات