۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۰۸۸۹۶

وجود دستخط مرحوم میرزای شیرازی در مرکز اسناد تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز شمال غرب کشور گفت: دستخط مرحوم میرزای شیرازی و نامه پاسخ به علمای تبریز در مورد تحریم تنباکو در مرکز تبریز نگهداری می شود.
فتواي ميرزاي شيرازي
سید محمد مسعود نقیب، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز شمال غرب کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: این مرکز در تبریز استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان را تحت پوشش دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: قدیمی‌ترین سند موجود در این مرکز، مربوط به بنجاق زمین دوران صفویه در 988 سال پیش و نفیس‌ترین سند مربوط به سند فروش شهر مهربان مربوط به دوره شاه طهماسب ثانی در سال 1035 هجری قمری است.

نقیب با بیان اینکه دستخط مرحوم میرزای شیرازی و نامه پاسخ به علمای تبریز در مورد تحریم تنباکو در مرکز اسناد شمال غرب نگهداری می شود، گفت: عکس و دستخط علمای بزرگ ایران از جمله ثقه الاسلام تبریزی و شیخ فضل الله نوری از جمله اسناد موجود در سازمان اسناد شمال غرب کشور است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز شمال غرب کشور در ادامه از اهدای اسنادی نفیس از سوی خانواده مرحوم امیرکبیر، خازن لشکر (مؤسس نخستین کتابخانه خصوصی کشور در تبریز)، سید جمال ترابی طباطبایی (پدر سکه شناسی ایران)، میرفخرایی، سعید لشکر، منتظم الدوله، مرقعات استاد شهریار و آلبوم انقلاب مشروطه از دیگر اسنادی است که در سازمان اسناد ملی شمالغرب کشور نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه اسناد و تصاویر نفیسی از انقلاب اسلامی و قیام خونین 29 بهمن تبریز و انقلاب مشروطه در این مرکز برای مطالعات محققان موجود است، گفت: تصاویری از مبارزات علمای مجاهد آذربایجان و شهدای انقلاب اسلامی در این مجموعه نفیس موجود است.

نقیب با بیان این‌که مرکز اسناد شمال غرب کشور تاکنون از 48 شخصیت علمی و فرهنگی کشور آرشیو شفاهی و مجلدی به نام 28 هزار روز تاریخ ایران و جهان تهیه کرده است، ادامه داد: در ماه‌های اخیر 200 مورد خط و عکس مربوط به استاد شهریار، 80 قطعه خط مربوط به استاد بخت شکوهی و 90 قطعه خوشنویسی استاد زنوزی به آرشیو مرکز اهدا شده است./935/پ202/س
ارسال نظرات