۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۰۹۲۰۹
مدیر کانون گفتگوی قرآنی:

عمل به گفتار و شناخت درست دین لازمه تبلیغ دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کانون گفتگوی قرآنی گفت: یک مبلغ هر قدر هم که تسلط علمی داشته باشد، در صورتی که عمل او با گفتارش سازگار نباشد مورد پذیرش مخاطبان قرار نخواهد گرفت.
حجت الاسلام مهدي زارع


حجت الاسلام مهدی زارع، مدیر کانون «گفتگوی قرآنی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: عامل بودن به گفتار و آشنایی با علوم اسلامی لازمه، پایه و اساس تبلیغ دینی است.

وی در ادامه افزود: تفسیر، تاریخ اسلام، مباحث کلامی و اعتقادی، مباحث اخلاقی و دعاها، احکام و مانند آن بخشی از علومی است که مبلغان دینی باید با آن آشنایی داشته باشند.

حجت الاسلام زارع اظهار داشت: یک مبلغ هر قدر هم که تسلط علمی داشته باشد، در صورتی که عمل او با گفتارش سازگار نباشد مورد پذیرش مخاطبان قرار نخواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: همچنین اگر مبلغ تسلط کامل به معارف دینی نداشته باشد، نخواهد توانست فعالیت تبلیغی صحیحی داشته باشد و خدای ناکرده در انتقال محتواهای دینی به خطا خواهد رفت، البته نمی‌توان آشنایی با روش های تبلیغی و رساندن زیبای معارف دینی به مخاطبان را نیز نادیده گرفت.

این فعال عرصه تبلیغ دین در دنیای مجازی یادآور شد: اگر هدف از تبلیغ دینی را اثر گذاری علمی، اعتقادی و رفتاری بدانیم، در صورتی که مبلغ با روش های درست تبلیغی آشنایی نداشته باشد، اگرچه از لحاظ علمی محتوای دقیقی ارائه کند نخواهد توانست مخاطبان را جذب کلام خود کرده و در نتیجه تاثیرگذاری دینی بالایی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: آشنایی با روش و شیوه شناسی تبلیغی که در بردارنده علومی همچون روان‌شناسی تبلیغ، جامعه شناسی تبلیغ و مانند آن است، لازمه یک تبلیغ موفق است.

حجت الاسلام زارع تصریح کرد: در برخی عرصه های تبلیغی همچون تبلیغ اینترنتی، لازم است مبلغ علاوه بر موارد ذکر شده، آشنایی کامل با ابزارهای تبلیغ در اینترنت و چگونگی فعالیت در پایگاه های اینترنتی، ارائه محتوا و روش های پاسخگویی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دروس متداول حوزه پاسخگوی نیازهای بینشی و روشی مبلغان دینی است، بیان داشت: دروس حوزه در زمینه آموزش مبانی دینی موفق بوده است، طلابی که در کلاس‌های درس فقه، اصول، تفسیر، عقاید و رجال حاضر می شوند، می توانند با استفاده از آن در کمترین زمان با استفاده از منابع، محتوای مورد نیاز برای تبلیغ را بدست بیاورند.

مدیر کانون گفتگوی قرآنی ادامه داد: البته اگر این انتظار را داشته باشیم که دروس حوزه به گونه ای باشد که مبلغ بعد از گذراندن آنها دیگر نیازی به مطالعه و مراجعه به منابع نداشته باشه این انتظار بیجا است.

وی ابراز داشت: البته جای خالی آموزش روش‌های جدید تبلیغی در میان دروس حوزه های علمیه خالی است، از این رو طلاب با شرکت در دوره های کوتاه مدت تبلیغ یا با استفاده از ذوق و سلیقه خود به تبلیغ دین می پردازند.

حجت الاسلام زارع تأکید کرد: برگزاری دوره‌های پودمانی و کوتاه مدت و آموزش مباحثی همچون اخلاق و آداب تبلیغ، جامعه شناسی تبلیغ و اصول و روش منبرداری و بیان معارف دینی تاثیرگذاری خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت امر تبلیغ که مهم‌ترین وظیفه طلاب و روحانیان است لازم است در دروس حوزه به امر آموزش روش های تبلیغی نیز پرداخته شود و هر طلبه مکلف باشد با توجه به تخصص های گوناگون تبلیغی، یکی از دوره های تخصصی تبلیغ همچون تبلیغ برای کودک و نوجوان، جوانان، بزرگسالان، تبلیغ اینترنتی یا فن نویسندگی شرکت کند./919/ت301/ع

ارسال نظرات