۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۱۰۱۷۶
رییس مجلس:

تلقی رسیدن به عدالت با روش های نیمه سوسیالیستی دهه شصت نادرست بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت دهه شصت گفت: اکنون نظام اسلامی برای تغییر وضعیت اقتصادی مصمم است و نمی خواهد روش های گذشته را ادامه دهد.
دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست صمیمی با فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت استان قم با یادآوری سالگرد مشروطه گفت: جریان نهضت مشروطه نشان می دهد که ایرانیان از بیش از یکصد سال پیش در فضای آزاد اندیشی و برقراری دموکراسی واقعی پیشرو بوده اند؛ چیزی که امروز بسیاری از مدعیان حکومت در جهان از اجرای آن عاجزند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت مشروطه، جلودار بودن علمای بزرگ در نجف و تهران و ایجاد پیوند عمیق این نهضت با توده های مردم بود.

لاریجانی با اشاره به ویژگی اندیشه شیعی در موفقیت نهضت مشروطه گفت: شیعیان در طول تاریخ همواره به فکر ایفای حق خود و مبارزه با ظلم و ستم بوده اند و مکتب شیعه معتقد به آزادی در فکر و اندیشه است.

وی با بیان اینکه مشروطه در نهایت دچار سرقت سیاسی شد و نتوانست به بلوغ برسد، اظهار داشت: خوشبختانه حضرت امام خمینی (ره) توانست با پایه ریزی صحیح انقلاب اسلامی و برطرف کردن معضلات دوره مشروطه، نظامی اسلامی را سامان دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همواره از درون و بیرون با مشکلاتی مواجه بوده و هنوز بعد از 32 سال برخی از آن مشکلات وجود دارد، افزود: دشمنان با سنگ اندازی در مسیر حرکت نظام اسلامی در صدد ایجاد مانع برای رشد و پیشرفت ملت ایران هستند.

وی در ادامه گفت: تردید نداشته باشید که نظام اسلامی تصمیم خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گرفته است و نمی خواهد روش های گذشته را ادامه دهد هر چند شاید برخی مسئولان سطوح پایین تر بخواهند روش های پیشین را دنبال کنند.

لاریجانی با بیان اینکه شاید شرایط دهه شصت تمرکزگرایی دولت را رقم می زد، افزود: هرچند از نظر من روش های نیمه سوسیالیستی پیاده شده در آن زمان درست نبوده و این تلقی که با آن روشها می توان به عدالت رسید برداشت نابجایی بوده است.

وی بیان داشت: حتی در دوران سازندگی هم با ایجاد شرکت های بزرگ دولتی مواجه شدیم که این هم روش نادرستی بود چرا که اقتصاد باید در دست مردم باشد و یکی از ارکان ایجاد عدالت، رقابت است تا سکون و ایستایی ایجاد نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت چیزی در مقابل آبادانی و توسعه نیست بلکه توسعه از درون عدالت زاییده می شود و در درون این عدالت، رقابت وجود دارد. بنابراین دولت باید کمک کند تا بسترهای این رقابت ایجاد شود نه اینکه خود همه امور را به دست بگیرد.

وی با اشاره به سیاست های اصل 44 اظهار داشت: برخی از سیستم های دولتی ما هنوز تصور می کنند اگر دستگاه های تولیدی زیر نظر آنها باشند موفق ترند در حالیکه این تلقی نادرست است و اصل این است که بخش خصوصی رشد کند و دولت هم مشکلات آنها را حل کند.

لاریجانی با انتقاد از طرح سهام عدالت گفت: این که شرکت های بزرگ را بفروشیم و آنها را تحت عنوان سهام عدالت واگذار کنیم تا تبدیل به شرکت های نیمه دولتی شود، مطابق اصل 44 نیست چرا که اگر شرکت های بزرگ وابسته به دولت تشکیل شود همین شرکت ها جلوی رشد بخش خصوصی را می گیرد.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی طرح تسهیل فضای کسب و کار در حال پیگیری است تا قفل و زنجیرهای موجود برطرف شود. در قانون برنامه پنجم هم زمینه هایی مثل ایجاد تالار گفتگوی بین بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده تا مشکلات بخش خصوصی راحت تر برطرف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که هدفمند سازی یارانه ها برای صرفه جویی در انرژی و بالا بردن بهره وری اجرا شد، گفت: مجلس اصرار دارد که سی درصد در آمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها در بخش تولید مصرف شود تا این بخش دچار ایست نشود.

وی در پایان گفت: مشکل مردم با پول دادن به آنها حل نمی شود و باید با حمایت از تولید و صنعت شرایطی را فراهم آوریم که مردم سرنوشتشان مشخص باشد.

گفتنی است در ابتدای این نشست نمایندگان صنایع و عرصه تجارت دیدگاه های خود را درباره رشد تولید و بهبود بازار کسب و کار و همچنین مشکلات فرا رو مطرح کردند. توجه به ایجاد شهرک های صنعتی، جلوگیری از قاچاق کالا، بازنگری در حقوق گمرک، حل مشکل نقدینگی تولید کنندگان، حل مشکلات مالیاتی صنعتگران، رفع تبعیض تأمین اجتماعی در دو بخش خصوصی و دولتی، حل مشکل قیمت ارز و روش انتقال آن، نحوه تعیین تعرفه های واردات و صادرات و حل مشکل مطالبات بخش خصوصی از دولت و تسهیلات بانکی از جمله مواردی بود که در این نشست به آنها اشاره شد./916/پ202/ع

ارسال نظرات