هدف از شبهه قاب شدن صورت زن زیر سؤال بردن اصل چادر است

حجتالاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز تحقیقات و طرحهای کاربردی حجاب ریحانة النبی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به طرح شبهه قاب شدن صورت زن با چادر مشکی گفت: هدف از بیان این شبهه زیر سؤال بردن اصل چادر است.
وی افزود: چادر و رنگ مشکی آن از ارزشهای اسلامی است؛ هرچند اسلام روی بحث مشکی بودن چادر تأکید ندارد، اما از آنجا که به عنوان عرف در جامعه ایرانی و یکی از ارزشهای آن شناخته شده است، باید مورد دقت قرار گیرد تا زیر سؤال نرود.
مدیر مرکز حجاب ریحانةالنبی با بیان اینکه برخی شبهه قاب شدن صورت زن را با توجه به اینکه نتوانستهاند اصل چادر را به شکل صریح و مستقیم زیر سؤال ببرند، مطرح کردهاند، گفت: توجه به این نکته مهم است که در احکام اسلام، صورت و دستهای زن از پوشش استثنا شده است.
وی ادامه داد: هرچند برخی مراجع بیش از این هم فتوا دادهاند و گفتهاند زن باید صورت و دستش را بپوشاند، اما بیشتر مراجع فرمودهاند که پوشاندن صورت و دست زن تا مچ واجب نیست؛ با این فرضیه حتی اگر زن چنین پوششی داشته باشد، شبهه وارده درباره صورت صدق نمیکند.
حجتالاسلام ابراهیمپور یادآور شد: صورت و دست زن به واسطه نگاه ریبه باید پوشانده شود، اما این از مواردی است که تشخیص آن به عهده خود فرد است؛ بنابراین اگر بخواهیم اصل حجاب و پوشش را به سبب چادر و قاب شدن صورت زیر سؤال ببریم، باید نوع دیگری از حجاب را معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه آقای کلهر در سخنان خود بر استفاده از رنگهای متنوع به جای رنگ مشکی تکیه کردهاند، ابراز داشت: وی در مقاله خود به نکتهای اشاره کرده که هیچ مرجعی آن را قبول ندارد؛ میگوید در پوشش زنان اقوام ایرانی، پوششها و رنگهای مختلفی وجود دارد و علما به این نکته توجه داشتهاند.
این استاد حوزه افزود: در ادامه این مقاله آمده است که زن لباسهای متنوع و زیبایی بپوشد تا صورتش قاب نشود؛ در صورتی که هیچ کدام از مراجع چنین نکتهای را نفرمودهاند و مدنظر مراجع آن است که زن باید بیرون از خانه به شکلی باشد که نگاهها کمتر به او دوخته شود.
وی با بیان اینکه کسانی که این شبهه را مطرح میکنند از یک طرف میگویند زن چادر مشکی نپوشد تا صورتش قاب نشود و از طرف دیگر میگویند چادرهای رنگی بپوشد تا صورتش قاب نشود، گفت: وقتی زن لباسهای رنگی میپوشد جلوهنمایی آن هم از یک نگاه دیگر و به شکل دیگر بیشتر میشود.
حجتالاسلام ابراهیمپور ادامه داد: اگر ملاک آقایان واقعا قاب شدن صورت زن است، پس آن را به مقدار بیشتر از آن حدی که استثنا شده برای عموم زنان بپوشانند تا قاب شدن از بین برود؛ اما هدف از ایجاد شبهه قاب شدن صورت زن نیست، بلکه برداشتن اصل چادر است.
وی با بیان اینکه آقای کلهر در تلاش برای برطرف کردن اشکال نبوده است و با ارایه شبهه خود در حقیقت چادر را برداشته و گفته چادر به آن سبب که صورت زن را قاب میکند نباید باشد، گفت: اگر تنها 10 درصد این اشکال را وارد بدانیم، آیا اشکال برداشتن چادر بیشتر از 10 درصد نیست.
مدیر مرکز حجاب ریحانةالنبی با اشاره به اینکه راهحل شبههای که گفته شده با پوشش بیشتر صورت پاسخ داده میشود نه با برداشتن چادر، یادآور شد: حتی در عروه و در بحث ستر و پوشش نمازگزار آمده است که اگر صورت زن باز باشد و ببیند نگاه ریبه بر آن هست، باید صورت را بپوشاند.
وی در ادامه اظهار داشت: سخنان مطرح شده درباره چادر مشکی و قاب شدن صورت زن با بیانات و استفتائات رهبر معظم انقلاب درباره چادر مشکی که فرمودهاند اشکال و کراهتی ندارد و باید باشد، هیچ تناسبی ندارد.
حجتالاسلام ابراهیمپور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب میفرمایند کسی که به حجاب اعتقاد دارد، اما به چادر اعتقاد ندارد، این اشتباه است، چراکه دشمنان همان مانتو و مقنعه را هم مورد هدف قرار میدهد و تنها به برداشتن چادر زن قانع نمیشوند.
وی در پاسخ به استفاده از چادر رنگی برای زنان با بیان اینکه هدف اصلی این افراد ارایه راهحلی برای پوشش زن و بهتر شدن وضعیت حجاب نبوده است، گفت: آقایان به جای اینکه اصل چادر و رنگ مشکی را زیر سؤال ببرند، به بررسی معیار پوشش زن در برابر نامحرم بپردازند.
مدیر مرکز حجاب ریحانةالنبی با بیان اینکه معیار پوشش زن در برابر نامحرم آن است که لباسی را بپوشد که نگاه کمتری را به خود متوجه کند و رنگ مشکی چادر به معنای نه گفتن به نگاههای ریبهدار است، اضافه کرد: زنان با پوشیدن لباسها رنگی در تنوعهای گوناگون، نگاههای بیشتری را متوجه خود میکنند.
وی با بیان اینکه بهترین پوشش برای زن آن است که نگاههای کمتری را به خود جلب کند، گفت: نگاه آلوده، امنیت زن را به خطر میاندازد و کسی که لباسهای رنگی و متنوع را که باید برای شوهرش بپوشد، در جامعه میپوشد، هدفی جز جلب نگاههای دیگران ندارد. /920/ت302/ع