۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۱۵۵۳۵
6 آبان‌ماه؛

نشست فلسفه اسلامی و اسلام‌شناسی فلسفی در مسکو برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست بین‌المللی فلسفه اسلامی و اسلام‌شناسی فلسفی به همت بنیاد مطالعات اسلامی با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه برگزار می‌شود.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بین‌المللی فلسفه اسلامی و اسلام‌شناسی فلسفی با حضور بیش از سی تن از اسلام‌شناسان فلسفی و عرفانی روسی، جمعه 6 آبان‌ماه در مسکو برگزار می‌شود و حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و سیدیدالله یزدان‌پناه از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت و سخنرانی خواهند کرد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مقاله «روش‌شناسی شیخ اشراق» و حجت‌الاسلام یزدان پناه، محقق و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی در حوزه علمیه قم مقاله «تاثیر شیخ اشراق بر جریان فلسفه اسلامی» را در این نشست ارائه می‌کنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که صبح پنجشنبه برای شرکت در این نشست یک روزه ایران را به مقصد مسکو ترک کرده و روز جمعه پس از سخنرانی بلافاصله به ایران برخواهد گشت، گفت: این نشست درصدد است تا به بررسی فلسفه اسلامی و کارکرد آن در آینده روسیه بپردازد.

وی تصریح کرد: بخشی از نشست بین‌المللی فلسفه اسلامی و اسلام‌شناسی فلسفه که از سوی بنیاد مطالعات اسلامی با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه و با حضور بیش از سی تن از اسلام‌شناسان فلسفی و عرفانی کشور روسیه برگزار می‌شود به فلسفه شیخ اشراق اختصاص دارد که در آنجا با موضوع «روش‌شناسی شیخ اشراق» سخنرانی خواهم کرد.

خاطرنشان می‌شود، شیخ اشراق یکی از مهم‌ترین متفکران مسلمان است که برخلاف سنت فلسفی غالب قبل از خودش، توجه و تأکید بر شهود و مکاشفات داشت؛ وی مدعی است که آثار فلسفی او بر اساس دو مشرب نگارش یافته‌اند، آثاری که براساس مشرب مشائی نوشته شده‌اند و آثاری که مشرب اشراقی دارند.

آثار متأخر او براساس همین تفکر اشراقی به وجود آمده‌اند که تلویحات، مشارع و مطارحات، مقاومات و حکمة‌الاشراق از جمله این آثار است؛ شیخ اشراق در ابتدا و انتهای حکمة‌الاشراق مدعی است که محتوای این کتاب صرفا از راه تفکر و استدلال به دست نیامده است، بلکه حاصل روش خاصی است که روش کشفی و شهودی باشد، روشی که مشائیان از آن بی‌بهره بودند.

حکمت اشراق، حکمت ذوقی در برابر حکمت بحثی، حکمت غیر رسمی در برابر حکمت رسمی، حکمت اهل خطاب در برابر حکمت اهل بحث، حکمت ایمانی در برابر حکمت یونانی است و بر این اساس، حکمت اشراق در مقابل حکمت مشائی است و این تقابل، افزون بر محتوا در روش نیز هست.

مهم‌ترین ویژگی حکمت اشراق که سبب تمایز از حکمت مشائی و نزدیکی به عرفان و تصوف می‌شود، توجه و اهتمام به نقش تجلیات و اشراقاتی است که بعد از تزکیه و طهارت باطنی بر قلب و جان آدمی می‌تابد و ضمیر او را روشن و درخشان می‌کند؛ بنابراین به نظر شیخ اشراق، حکیم کسی است که شهود داشته و این نور بر جان او تابیده باشد.

گفتنی است: پرفسور کارملا بافیونی استاد دانشگاه شرق‌شناسی ناپل ایتالیا، موسی دینارشایف رییس انستیتو فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان، پرفسور آندره اسمیرنف مترجم و شارح آثاری از ابن عربی، شیخ اشراق و ابن خلدون، پرفسور پروزروف معاون انستیتو نسخ خطی سنت پتربورگ، پرفسور لئونید سوکیانین شرق‌شناس برجسته و پرفسورتوفیق ابراهیم مولف و مترجم آثاری در کلام و فلسفه اسلامی از جمله شرکت کنندگان در این نشست هستند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات